- 16 dolarů za hamburger a stále bez zisku?

Amtrak – americká státní železniční přepravní společnost, prodává svým zákazníkům hamburgery po 9,50 dolarů za kus. To je tedy řádně drahý hamburger! No i při této ceně je Amtrak na tem stále ve ztrátě. V konečném důsledku zaplatí daňový poplatník 16 dolarů za každý hamburger, který mu Amtrak prodá.

Za poslední dekádu vyprodukovalo stravovací oddělení Amtrak ztrátu více než 800 milionů amerických dolarů. Ztráta je způsobena primárně náklady na cenu práce, no krádeže zaměstnanců a plýtvání sehrává také určitou roli. Jak si může tato společnost dovolit být ve ztrátě ve stovkách milionů dolarů při podávání jídel? Ve skutečnosti nemůže. Tato obrovská tíha zůstává nakonec na bedrech amerického daňového poplatníka, který to celé zaplatí.

Vysoká neefektivita a plýtvání Amtrak by nedokázali v soukromém sektoru přežít. V soukromém sektoru se firmy řídí ziskem a ztrátami. Pokud zákazníkům nabízejí hodnotné produkty a služby a se zdroji manipulují rozumně, pak jsou v zisku, což jim umožňuje dále podnikat a rozvíjet se. Pokud však firmy svým zákazníkům nenabízejí hodnotné produkty a služby, přičemž ještě i plýtvají zdroji, pak jsou ve ztrátě. V případě, že tyto ztráty přetrvávají déle, mohou eventuálně přestat na trhu i existovat.

Samozřejmě že státní podniky nečelí takovým hrozbám. Vezměme si například americkou poštu. US Postal Service, která generuje ztrátu 57 milionů dolarů každý den (!) – A celkově 11 miliard dolarů zatím v tomto roce. Navzdory těmto obrovským ztrátám je USPS schopná dále fungovat. Jak je to možné? Díky podpoře daňového poplatníka.

No existuje i lepší způsob, jak poskytovat produkty a služby, aniž lidé ztráceli peníze a plýtvali zdroji – privatizací. Změnou státních firem na soukromé podniky se může zabezpečit zvýšená kvalita a snížení nákladů – od kaváren až po celá města.

Ukázkový příklad v kávě?

Dlouhá léta provozoval stát v budovách senátu malé kavárny „Cups“. Káva v nich byla hrozná a proto měli i málo zákazníků. Z toho důvodu nebylo překvapením, že tyto podniky byly soustavně ve ztrátě.

Avšak v roce 2001 byly kavárny „Cups“ privatizovány manželským párem Kathy a Charliem Chungovcami, kteří je přebrali na leasing. V krátké době je doslova obrátili vzhůru nohama. Díky jejich usilovné práci a dlouhým hodinám tvrdé dřiny, dokázali Chungovci vést ziskový podnik tam, kde to dříve stát nedokázal [1] .

Zákon džungle

Severní Karolína zvažuje privatizována státní ZOO [2] . V současnosti si ZOO vydělá jen na třetinu svých provozních nákladů, přičemž je odkázána na dotace ve výši 10 milionů dolarů ročně. Plánem je změnit ZOO na soukromou instituci, která vymění dotace od daňových poplatníků za peníze ze vstupného, ​​soukromé dotace a další zdroje nevládního financování.

Stejně i další města, včetně Tulsa, Oklahomy, Grand Rapidu, Michiganu, Santa Any, Californie a Los Angeles uvažují o privatizaci ZOO. S hrozbou, že budou muset celou ZOO zavřít, Los Angeles přesto doufá, že privatizace jim ušetří příštích pět let více než 20 milionů dolarů.

Soukromě provozované cesty

Další oblast ve které se města a státy obracejí na soukromý sektor je provoz cest. V této oblasti vede California. V roce 1995 navzdory mnoha námitkám státních byrokratů soukromá společnost rozšířila část dálnice 91 o dva nové pruhy, zvýšila poplatky při vysoké zátěži a ukázala tak světu efektivitu systému zpoplatnění dopravní špičky [3] .

V Paříži se těší podobně úspěšnému příběhu, díky vybudování soukromé mýtné silnice a tunelů, které zrychlují dopravu pod notoricky přetížené centrum hlavního města. Privatizace přinesla win-win výsledek: Soukromá společnost získává z poplatků provozováním mýtné silnice a řidiči se dostanou k cíli za 10, namísto 45 minut.

městské a privatizovány

Město Sandy Springs v Georgii udělalo v roce 2005 radikální krok – samy sebe privatizovalo. Všechny veřejné služby, kromě policie a hasiče.

Výsledek? Sandy Springs má vyrovnaný rozpočet. Zatímco mnoho americká města bojují s nákladními penzijními a ostatními závazky, Sandy Springs nemá žádné dlouhodobé závazky a kromě toho má k dispozici rezervu 21 milionů dolarů.

Je všeobecně akceptované, že stát musí poskytovat alespoň některá základní služby na ochranu našich práv. Přesto, mnoho jeho funkcí v ekonomice je nejlepší provozovaných soukromými společnostmi. Uvedené příklady jasně dokazují sílu privatizace – jen si představte, Čo by to udělalo s cenou hamburgerů od Amtrkdyž.

Zdroj: Economicfreedem.org [4]

Martin Bulák

Napište nám. Pošlete nám email s Vaším dotazem, návrhem nebo připomínkou na adresu dulezite zavináč dolezite.sk
Myslíte si, že tento článek je důležitý nebo zajímavý? Pošlete ho přes e-mail [5] nebo jej ukažte přátelům na Facebooku [6] . Rozšiřujte informace, nato jsou přece tady!

ANONYM. sipyrige36 [7] | ip: 200.88.11 | 2012-11-20 (22:22)
khu.rva fix, toto jsou ale jen Čo.Čo.ti, tito diverzanti z méně státu. tomuto bulákovi bych strčil do rukou krumpáč nebo lopatu a davaj ho do roboty. a ještě jednoho drába nad něj, at se chlapec nepoflakuje. Čo.Čo.tino jeden zabržděný.

bude jsme vypisovat, překládat a vkládat takového pit.choviny. už i na té Profláknutý wikipedii píší, proč Amtrak existuje ( http://dolezite.sk/forum/?n=ANONYM%20.%20sipyrige36 [9] ). je všeobecně známo, že soukromý sektor to nezvládl, tak železnice prostě odkopl. ale tento Čo.Čo.tino bulák, sem bude vkládat takové priy.ebaté americké pit.choviny. debilita.

a druhou věcí je, že se na Amtrak a americkém daňovém nešťastníkovi, někdo pořádně přiživuje. něco mi namlouvá, že to bude privátní osoba.

avšak tito tupí priy.ebatí libertariáni budou vypisovat, jaký je jen stát neschopný. khu.rva fix.

[8]

diskusia / forum Přidej příspěvek do fóra
Prosím diskutujících, aby nepoužívali vulgarismy a dodržovali kulturu diskuse . Děkuji. (Admin)

přepravní společnost –

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.