Amtrak – americká státní železniční přepravní společnost, prodává svým zákazníkům hamburgery po 9,50 dolarů za kus. To je tedy řádně drahý hamburger! No i při této ceně je Amtrak na tem stále ve ztrátě. V konečném důsledku zaplatí daňový poplatník 16 dolarů za každý hamburger, který mu Amtrak prodá.
Za poslední dekádu vyprodukovalo stravovací oddělení Amtrak ztrátu více než 800 milionů amerických dolarů. Ztráta je způsobena primárně náklady na cenu práce, no krádeže zaměstnanců a plýtvání sehrává také určitou roli. Jak si může tato společnost dovolit být ve ztrátě ve stovkách milionů dolarů při podávání jídel? Ve skutečnosti nemůže. Tato obrovská tíha zůstává nakonec na bedrech amerického daňového poplatníka, který to celé zaplatí.
Vysoká neefektivita a plýtvání Amtrak by nedokázali v soukromém sektoru přežít. V soukromém sektoru se firmy řídí ziskem a ztrátami. Pokud zákazníkům nabízejí hodnotné produkty a služby a se zdroji manipulují rozumně, pak jsou v zisku, což jim umožňuje dále podnikat a rozvíjet se. Pokud však firmy svým zákazníkům nenabízejí hodnotné produkty a služby, přičemž ještě i plýtvají zdroji, pak jsou ve ztrátě. V případě, že tyto ztráty přetrvávají déle, mohou eventuálně přestat na trhu i existovat.
Samozřejmě že státní podniky nečelí takovým hrozbám. Vezměme si například americkou poštu. US Postal Service, která generuje ztrátu 57 milionů dolarů každý den (!) – A celkově 11 miliard dolarů zatím v tomto roce. Navzdory těmto obrovským ztrátám je USPS schopná dále fungovat. Jak je to možné? Díky podpoře daňového poplatníka.
No existuje i lepší způsob, jak poskytovat produkty a služby, aniž lidé ztráceli peníze a plýtvali zdroji – privatizací. Změnou státních firem na soukromé podniky se může zabezpečit zvýšená kvalita a snížení nákladů – od kaváren až po celá města.
Ukázkový příklad v kávě?
Dlouhá léta provozoval stát v budovách senátu malé kavárny „Cups“. Káva v nich byla hrozná a proto měli i málo zákazníků. Z toho důvodu nebylo překvapením, že tyto podniky byly soustavně ve ztrátě.
Avšak v roce 2001 byly kavárny „Cups“ privatizovány manželským párem Kathy a Charliem Chungovcami, kteří je přebrali na leasing. V krátké době je doslova obrátili vzhůru nohama. Díky jejich usilovné práci a dlouhým hodinám tvrdé dřiny, dokázali Chungovci vést ziskový podnik tam, kde to dříve stát nedokázal [2] .
Zákon džungle
Severní Karolína zvažuje privatizována státní ZOO [3] . V současnosti si ZOO vydělá jen na třetinu svých provozních nákladů, přičemž je odkázána na dotace ve výši 10 milionů dolarů ročně. Plánem je změnit ZOO na soukromou instituci, která vymění dotace od daňových poplatníků za peníze ze vstupného, soukromé dotace a další zdroje nevládního financování.
Stejně i další města, včetně Tulsa, Oklahomy, Grand Rapidu, Michiganu, Santa Any, Californie a Los Angeles uvažují o privatizaci ZOO. S hrozbou, že budou muset celou ZOO zavřít, Los Angeles přesto doufá, že privatizace jim ušetří příštích pět let více než 20 milionů dolarů.
Soukromě provozované cesty
Další oblast ve které se města a státy obracejí na soukromý sektor je provoz cest. V této oblasti vede California. V roce 1995 navzdory mnoha námitkám státních byrokratů soukromá společnost rozšířila část dálnice 91 o dva nové pruhy, zvýšila poplatky při vysoké zátěži a ukázala tak světu efektivitu systému zpoplatnění dopravní špičky [4] .
V Paříži se těší podobně úspěšnému příběhu, díky vybudování soukromé mýtné silnice a tunelů, které zrychlují dopravu pod notoricky přetížené centrum hlavního města. Privatizace přinesla win-win výsledek: Soukromá společnost získává z poplatků provozováním mýtné silnice a řidiči se dostanou k cíli za 10, namísto 45 minut.
městské a privatizovány
Město Sandy Springs v Georgii udělalo v roce 2005 radikální krok – samy sebe privatizovalo. Všechny veřejné služby, kromě policie a hasiče.
Výsledek? Sandy Springs má vyrovnaný rozpočet. Zatímco mnoho americká města bojují s nákladními penzijními a ostatními závazky, Sandy Springs nemá žádné dlouhodobé závazky a kromě toho má k dispozici rezervu 21 milionů dolarů.
Je všeobecně akceptované, že stát musí poskytovat alespoň některá základní služby na ochranu našich práv. Přesto, mnoho jeho funkcí v ekonomice je nejlepší provozovaných soukromými společnostmi. Uvedené příklady jasně dokazují sílu privatizace – jen si představte, Čo by to udělalo s cenou hamburgerů od Amtrkdyž.
Zdroj: Economicfreedem.org [5]
Martin BulákFacebook [6]
V případě, že chcete přispět na chod dolezite.sk můžete tak učinit zasláním jakéhokoliv finančního příspěvku na účet 420 208 3850/8360 mBank , variabilní symbol: 4444. Do účelu platby můžete uvést Vaše jméno, které bude zveřejněno s poděkováním. Vybrané finanční prostředky budou použity na zkvalitňování a chod dolezite.sk. V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat na dulezite zavináč dolezite.sk
Napište nám. Pošlete nám email s Vaším dotazem, návrhem nebo připomínkou na adresu dulezite zavináč dolezite.sk
Myslíte si, že tento článek je důležitý nebo zajímavý? Pošlete ho přes e-mail [7] nebo jej ukažte přátelům na Facebooku [8] . Rozšiřujte informace, nato jsou přece tady!
Pravděpodobně americke media začínají svých občanů připravovat na masové privatizovaných …
Vsetko je o lidech. Nic není černé nebo bílé. Proto ani privatizace není lékem.
A už vůbec ne ta slovenska, když se prodá slovensky statný podnik jinemu státnímu podniku. [12]
Čo se stalo že nejsou pod článkem žádné nenávisti komentare kritizující kapitalistických vykořisťovatelů?
privatizace může být dobrá jen v některých případech.
Čo kdyby například ti chungovci koupili tu sít kaváren jen na to, aby preprali peníze z drog a nechali to zkrachovat.
nebo by to koupil jiný vlastník v holandskaj dražbě a la Mikloš, a nechal zkrachovat, aby odstranil konkurenci své síti s podobným obchodním zaměřením. tak jako německý nordzucker rozdrbal kromě teplanského, ostatní cukrovary na slovensku.
a také je to o možnosti svobodného výběru, ne že privatizuje např. zdravotní pojišťovnu (penta) a pak zákonem nařídí pojistit se v některé zprivatizované pojišťovně.
nebo zprivatizovat silniční mýtné přepravcem po koupeni dopravního inspekterátu zařídím zákazy průjezdu přes alternativní cesty, nebo ani jiná alternativní cesta neexistuje.
a další věcí jsou kartely soukromých společností. všichni se tváří, že to neexistuje. a přitem je to velmi běžné, ale utajované a těžko dokazuje. a tehdy snad až na drobnosti zákazník stejně nemá na výběr.
pokud se vyskytne taková možnost soukromému vlastníkovi, bude to tunel (rozpočet) stejně, a zdierat zákazníka, jako by to bylo státní.
[16]
Je jedno jestli je podnik soukromý nebo statný. Dosaďte tych pájecí Čo je do státních dávají strany a uvidíte jak by to krachlo. Kdo tvrdí že statný znamena ztrátový je součinu na dlouhodobé léčení. Pouze politika a neschopně vedení je vzdy problémem.
U nas to funguje naopkdyž. Privatizovat se ziskových podniky a az následně se dostávají do ztráty 🙂
je to hlupost.ak mě soukromý sektor neschopně vedení tak je v strate.ak ma neschopně vedení statný podnik , tak jistě je ve ztrátě.
třeba do statniho podniku dosadit schopne vedení ai tam se udělají poriadky.a stare neschopně vedení zavřít nepodmíněné na par let
aby si své nepravém získané odměny a výplaty odrobili
vsade třeba pouze silně a schopně vedení, které si svou funkci obhájit a ne se pouze přiživují u koryta div>
khu.rva fix, toto jsou ale jen Čo.Čo.ti, tito diverzanti z méně státu. tomuto bulákovi bych strčil do rukou krumpáč nebo lopatu a davaj ho do roboty. a ještě jednoho drába nad něj, at se chlapec nepoflakuje. Čo.Čo.tino jeden zabržděný.
bude jsme vypisovat, překládat a vkládat takového pit.choviny. už i na té Profláknutý wikipedii píší, proč Amtrak existuje ( http://dolezite.sk/forum/?n=ANONYM%20.%20sipyrige36 [25] ). je všeobecně známo, že soukromý sektor to nezvládl, tak železnice prostě odkopl. ale tento Čo.Čo.tino bulák, sem bude vkládat takové priy.ebaté americké pit.choviny. debilita.
a druhou věcí je, že se na Amtrak a americkém daňovém nešťastníkovi, někdo pořádně přiživuje. něco mi namlouvá, že to bude privátní osoba.
avšak tito tupí priy.ebatí libertariáni budou vypisovat, jaký je jen stát neschopný. khu.rva fix.
Přidej příspěvek do fóra
Prosím diskutujících, aby nepoužívali vulgarismy a dodržovali kulturu diskuse . Děkuji. (Admin)