Sestavovatelé světoznámých oxfordských slovníků vybírají každoročně slovo roku. Loni se jím stal výraz „Self“, který označuje fotografický autoportrét vyfocen na telefon a zveřejněn na sociálních sítích.

 Edward Snowden, tajné služby

Edward Snowden loni světu otevřel oči v souvislosti se šmírováním na internetu.

Autor: Reuters

Pokud by britští lingvisté vybírali i slo ve, které by klidně mohli loni ze slovníku vyškrtnout, byla by to určitě anonymita.

Po odhaleních masového sledování veřejnosti americkou Národní bezpečnostní agenturou (NSA), ale i svévolným „sdílením“ všeho vhodného i nevhodného samotnými lidmi na webu, patří tento výraz opravdu do minulosti. Jaký však bude rok 2014, kromě toho, že to bude rok bez anonymity? Značkový, netrpělivý a skupinový.

O odhaleních týkajících se NSA se loni napsalo dost a nové zprávy v podstatě nepřestávají proudit. Když krátce před Silvestrem německý magazín Spiegel přinesl zprávy o tem, že NSA má přístup k elektronickým zařízením velkých společností jako Western Digital, Samsung, Seagate, Maxtor, Apple a mnohým dalším, nikoho to už ani moc nepřekvapilo, a Čo je horší, ani nepoburovalo .

Boj o zbytky Policy

Lidé se totiž rozloučili se svou anonymitou dříve a dobrovolně. Jak? Jednoduše tím, že už roky na sociálních sítích zcela veřejně prozrazují informace, o kterých se kdysi estébáků ani nesnilo. Se ztrátou soukromí se však nechtějí rozloučit všichni. A tak trendem tohoto roku budou kampaně a křižácké výpravy, které budou po světě šířit metody, kterými si uchránit alespoň zbytky soukromí.

Začalo to už minulý rok, když si část veřejnosti uvědomila, že posílání choulostivých mailů přes e-mailových klientů velkých společností nemusí být zrovna nejbezpečnější záležitost. Diskuse proběhla i na téma bezpečného telefonování. Rok 2014 bude tedy zřejmě rokem, kdy budou v kurzu přednášky o počítačové bezpečnosti. A šifrování už nebude jen tématem pro hackery a programátory. Těžit z toho budou i firmy. Jak napsala reportérka Wall Street Journal Julia Angwin: „Sleduji, že stále více společností zvýrazňuje v charakteristikách svých produktů, že chrání soukromí. Vnímají to jako konkurenční výhodu. A tento trend bude určitě pokračovat. „Anonymita je tedy možno v globálním měřítku ztracena, začíná se však nelítostný boj o soukromí.

Značkové čtvrtě

Tento boj však budou nadále narušovat značky. Velké společnosti, které výměnou za zlevněné karty budou z lidí vysávat informace, Čo a kdy nakupují. V roce 2014 by však mohly zajít ještě dál. Velké společnosti totiž stále rozšiřují pole své působnosti, a tak logicky budou potřebovat mnohem širší záběr informací o svých potenciálních zákaznících.

Rozšiřování působnosti však neznamená jen to, že potravinový řetězec začne prodávat benzín. Jinde ve světě si značky troufají na celé obytné čtvrti! Společnost Urban Outfitters například ve Filadelfii buduje 6,5-akrů čtvrt, kde bude nejen její obchod, ale i hotel, fitness, restaurace … Vše pod její značkou. IKEA zase plánuje soukromé rezidenční čtvrti bez aut v Londýně a Hamburku.

To však není konečný cíl „značky kvality“ produktů v tomto roce. Kromě toho, že budete bydlet ve čtvrti IKEA, může nad vámi již brzy létat značkový satelit, či dokonce vzlétnout značková vesmírná mise. Společnost AXE již nyní například sponzoruje vesmírný program a letecká společnost KLM zase loni vyhlásila soutěž o místenky do vesmíru. Značkám se nebude dát vyhnout, ani když úlety ze Země.

Netrpělivý rok

Pokud byl výrazem roku 2013 „Self“, v roce 2014 bude na vítězství určitě aspirovat slovo „netrpělivost“. Značky a společnosti spolu vedou tvrdý konkurenční boj a jednou z nejdůležitějších konkurenčních výhod v této rychlé době je vyhovět netrpělivým zákazníkům. Ještě před pár lety přitem lidé jásali, že po zboží nemusí chodit do okresního města, ale že si ho objednají přes internet a dovezou jim ho.

Nyní je situace zcela jiná. Lidé chtějí mít zboží doma tak rychle, jakoby nekupovali přes internet, ale v kamenném obchodě. Ve Spojených státech lidé častěji kupují tam, kde je pod zbožím nápis „doručení v týž den“. Společnosti investují miliony do rychlých donášok nebo si najímají externí kurýrní služby. Šéf Amazonu chtěl do donášok zapojit bezpilotní vrtulníky!

I proto by se mělo dařit kurýrem. Netrpělivost lidí či jejich zaneprázdněnost způsobí, že kurýři budou nosit i předměty, po které si dosud lidé zvykli chodit sami – od potravin až po vychytávky od malých lokálních obchodníků. Už o pár měsíců bude běžné, že lidé budou mít aplikaci kurýrní služby ve svém telefonu a kurýrů si budou objednávat stejně často jako taxislužby.

Dobré davy

Technologie však nepřinesou jen stres a ztrátu anonymity. I díky nim se vpřed pohnou mnohé vědecké, ale i společenské projekty. Na síle získá „crowdsourcing“. To je sbírání malých finančních prostředků přes internet na zajímavý vědecký, technologický či veřejně prospěšný projekt. Určí se částka, kterou je třeba vysbírat, a když se tak stane, projekt se zrealizuje.

Jak píše magazín futurista v předpovědích na tento rok, „crowd“ (tedy dav) může pomoci i mnohým vědeckým projektem. „Takzvaná občanská věda, která využívá dobrovolníky pro velké vědecké výzkumy, by se mohla stát obecně využívaným modelem vědy 21. století, „píše se ve Futurista. Takové metody již dnes využívá NASA, United States Rocket Academy a mnohé jiné pracoviště.

„Crowd“ metody však nemusejí zůstávat jen ve virtuální rovině. Počítá se také s řešením lokálních problémů. Skupina se dá nejdříve dohromady na sociálních sítích, ale pak se již setkává živě a je partnerem pro samosprávu při řešení různých situací. Pokud takové skupiny nebudou příliš netrpělivé a zachovají si trochu zdravého soukromí, mohly by letos všem celkem zpříjemnit.

Trendy roku 2014

Jedna z největších světových reklamních agentur JWT připravuje každoročně prognózy trendů pro následující rok. Ze sta trendů pro rok 2014 jsme pro vás vybrali deset. V minulosti společnost správně předpověděla nástup WikiLeaks, služby Foursquare, Baracka Obamy, Lady Gaga, úpadek e-mailů nebo nástup tabletů.

Hackování spotřebičů
Je běžné, že lidé chrání své počítače antivirovými programy. Již v tomto roce by mohly přibýt antiviry i pro chladničky, termostaty či například automobily. Propojení s internetem a inteligentní spotřebiče jsou totiž již dávno standardem. Pro kyberteroristů jsou zase vozidla a domácnosti skvělým terčem na vyvolání chaosu. V roce 2014 očekávejte více osvěty na téma hackeři spotřebičů.

Obřady bez církví
V roce 2012 napsal britský spisovatel Alain de Botton ¤ knihu Náboženství pro ateisty s podtitulem Průvodce nevěřících po užitečných stránkách náboženství. Chválil v ní i komunitní život církví. Už loni v kanadském Calgary vzniklo hnutí, které pořádá nedělní setkání, no nevelebí přitem žádného boha. S ústupem vlivu církví na Západě by se takového setkání letos mohli rozšířit.

Rivalové pro Bitcoin
Po tem, Čo virtuální měna Bitcoin zažila uplynulý rok boem, když její hodnota vzrostla dokonce nad hranici tisíc dolarů, se lidé začínají zajímat io jiné virtuální platidla. Nejznámější jména je litecoin od bývalého zaměstnance Google. Zajímavý je i projekt investorů ze Sillicon Valley ripple. Existuje i namecoin, peercoin a worldcoin. Jedny se snaží zaujmout větší transparentností, jiné rychlejšími transakcemi.

Obědy v skládačce
Televizní šou o šéfkuchaře jsou nesmírně populární po celém světě a inspirují lidi, aby doma „zkrouceny“ deset oblíbených jídel, ale aby stále experimentovali. To však znamená mít v kuchyni mnohem více ingrediencí, z nichž některé použijete jen jednou za rok. Proto některé firmy přinášejí na trh minibalení, skládačky surovin, které vystačí akorát pro dané jídlo pro čtyři. Bude z toho velký byznys.

Regulace drone
Bezpilotní letadla a vrtulníky, nebo takzvané dronů, zažívali v posledních letech své zlaté časy, protože je nikdo nereguloval. S helikoptérami „ozbrojenými“ videokamerami jste si mohli dělat, Čo se vám jen zachtělo. Už letos se však očekává, že se drone začnou zabývat letecké úřady ve více zemích. Může za to rozmach jejich komerčního využití, společnost Amazon chce nimi například dělat donášky zboží.

ČASOVAČ textů
O tem, zda lidé jsou, nebo nejsou ochotni v dnešní době číst dlouhé texty, se stále vedou spory. Očekávejte vš když, že stále více textů bude své čtenáře informovat, kolik času jim zaberou. Americký internetový magazín Slate má informaci v minutách při každém článku už dnes. Když internetový guru Alexis Ohanian vydal loni novou knihu Without their Permission, na přebalu se psalo, že je to pětihodinová záležitost …

Nekonvenční modelky
Pryč je éra „jednolitěch“ modelek. Některé značky už dříve najímají modelky a modely, kteří nemají ideální postavy a proporce. Chtějí zákazníkům ukázat, že v jejich oděvech dokáže vypadat dobře opravdu každý. Některé značky jdou ještě dál. Modelingová agentura, která objevila Kate Moss, loni najala modelku, která šilhá. Britské a švýcarské obchody zase do katalogů zařadili i lidi s chybějícími končetinami.

Cestování ze židle
Google Maps a její funkce Street View dělá z lidí cestovatelů z domácího křesla už delší dobu. Pod vlivem krize však letos nastane skutečný boem novodobého cestování „prstem po mapě“. Italská společnost San Pellegrino (vyrábí minerálky) zase loni umožnila lidem po celém světě ovládat roboty s kamerami na Sicílii. K tomu připočítejte nástup virtuální reality a nový druh cestování 21. století je na světě!

Přežijí soustředění
Dnešní generace je zvyklá na multitasking – dělání více věcí najednou. Píše zprávy při chůzi, odpovídá na e-maily při pracovních setkáních, komentuje články při sledování televize. Zdánlivě dobrá schopnost může být i její slabinou. Svůj cíl prý dosáhnou v této době právě ti, kteří se dokáží soustředit na jednu jedinou věc a dělat ji pořádně. Proto budou v kurzu různé meditace a cvičení na lepší soustředění.

Kroje jdou do módy
V Mexiku je momentálně v módě míchat tradiční oblečení s moderními značkami. V Německu vznikají designérské kousky, které využívají prvky bavorských krojů. V globalizovaném světě začínají lidé být pyšní na to, Čo reprezentuje jejich historii a kulturní identitu. Mix kroje a moderních prvků využívá například i slovenská zpěvačka katarze. V roce 2014 čekejte rozšíření takové módy i v ulicích měst a obcí.

© AUTORSKÁ PRÁVA VYHRAZENA

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.