V Bratislavě jsou desítky vraků, které zabírají parkovací místa či chodníky. Mizí pomalu.
BRATISLAVA. Na Měsíční v Ružinově už léta stojí žlutý autobus bez oken. Z avie ve Vrakuna vytéká nafta a překáží ve výhledu při vycházení z parkoviště. Červený vrak v Dúbravke má už jen zadní značku a zabírá chodník na sídlišti.
„Auto postupně demolovali vandalové, dokud ho nezapálily. Přesto se o vrak nikdo nezajímá, „napsali například o zničeném autě při mateřské škole na Zahradnické.
Na stránce Vzkaz pro starostu přibývají každý týden další vraky, které zabírají parkoviště. A místní politici s úředníky si s nimi nevědí rady.
Pokud má totiž auto ještě značky, nemohou ho jen tak nechat odvézt. Musí pátrat po jeho majiteli.
Pokud i auto již nemá značky a je již oficiálně vrakem, nedá se hned odvézt. A i pak ho ještě nemohou sešrotovat, ale rok čekat, jestli se někdo nepřihlásí. Když i majitele vypátrají, často si nepřebírá oznámení či nezaplatí pokutu nebo náklady na odvoz auta.
odvezou ho
Jen v Petržalce řešili loni tři stovky opuštěných aut. Auta se značkami, které ani po oficiální výzvě jejich majitelé nespojazdnia, by chtěli vozit na vlastní parkoviště. To chtějí spolu s magistrátem vybudovat v rámci přechodu na nový parkovací systém. Bratislavu trápí nedostatek parkovacích míst, zefektivnit stání aut chce novým parkovacím systémem.
Rok 2011
Počty vraků
- městská policie eviduje 324 vraků a dlouhodobě odstavených vozidel na veřejných prostranstvích;
- Staré Město : odtáhli 4 auta bez evidenčního čísla;
- Ružinů : 26 aut bez evidenčního čísla, majitelé je po výzvě odstranili;
- Nové Město: evidovali 29 vraků, část odstranili jejich majitelé;
- Petržalka: odstranili 68 aut bez evidenčního čísla, řešili 256 dlouhodobě odstavených vozidel.
"Připravíme území, kde bychem stáhli nepojízdné auta s evidenčním číslem z centrální zóny v Petržalce," říká mluvčí městské části Mária Grebeňová-Laczová.
Parkovací místa často okupují auta bez pohnutí i několik let. Některým chybí technická či emisní kontrole, jiné mají vyfučané pneumatiky nebo jsou jinak poškozené. Mnohé z nich po čase obrůstá tráva a když je najdou vandalové, jsou součet do šrotu.
Postup při odstraňování nepoužívaných aut je však poměrně komplikovaný. Zákon například nedovoluje odvézt auta s platným evidenčním číslem rovnou na vrakoviště. Samospráva tehdy musí pátrat po jeho majiteli a toho vyzývá, aby auto odstranil nebo zprovoznit.
Pokud si majitel zásilku s žádostí o zprovoznění nepřevezme nebo se mu nedá doručit, až potom nastupuje obvodní úřad pro silniční dopravu. Může ho pokutovat a jeho auto vyřadit z evidence.
ničit auto
Pokud zase dlouhodobě nepoužívané auto nemá platné evidenční číslo, je podle zákona starým vozem - vrakem.
Majitel takového vozidla je povinen "zajistit na vlastní náklady odstranění takového vozidla z místa, na kterém poškozuje nebo ohrožuje životní prostředí, nebo narušuje estetický vzhled obce či zvláště chráněné části přírody a krajiny ".
Pokud tak neučiní a jeho auto zabírá veřejné prostranství, umístí na něj samospráva žádost o odstranění do 30 dnů. Teprve pak ho dá odtáhnout na vrakoviště sama.
Půjde na vrakoviště?
FOTO SME - GABRIEL Kuchta span>
Odtažení platí majitel
autovraků z silnic první a druhé třídy odstraňuje magistrát, z ostatních příslušná městská část.
Většina bratislavských městských částí má smlouvu s vrakoviště v Zohor.
To auta odveze na své parkoviště a náklady za převoz a jejich uskladnění si vymáhá od majitele vozidla, který si ho tam může přijít vyzvednout.
Majitel se dá zjistit, i když auto nemá poznávací značku, například přes VIN číslo, které je na několika místech karoserie.
Když se majitele nepodaří vypátrat, vyvěsí obvodní úřad životního prostředí oznámení o jeho odvezeni.
"Pokud se do jednoho roku od odevzdání starého vozu na určené parkoviště nepřihlásí nebo jinak nezjistí jeho držitel nebo jiná oprávněná osoba, považuje se staré vozidlo za opuštěnou věc, "vysvětluje Dajana Krošláková z oddělení životního prostředí městského magistrátu.
Web pro vraky
Petržalka chce pro nepoužívané vozidla vybudovat vlastní parkoviště. Největší městská část jen letos řešila již více než dvě stovky aut odstavených dlouhodobě bez pohybu. Značku nemělo 45 z nich. Majitel auto odstranil v 36 případech, ostatní odvezlo vrakoviště.
Vraky a dlouhodobě odstavené auta chce Petržalka evidovat i na své internetové stránce. "Chceme přinést více světla do této problematiky a připravujeme seznam, ze kterého se obyvatelé dozvědí vše o vraku, který mají pod okny. Budou vědět, zda se jím už samospráva zabývá, jak ho řeší. Věřím, že elektronická tabule hanby několika majitelů nakopne k tomu, že se o své auto lépe postarají, "řekl starosta Petržalky Vladimír Bajan.
Za dlouhodobé parkování na veřejném prostranství by měla platit i daň z jeho užívání. Pokud tak majitel auta neučiní, hrozí mu pokuta až do výše několika tisíc eur.
Ministerstvo životního prostředí před vraky varuje, nejraději by je celé rozebrali.
1. Znečistí i miliony litrů vody
Přírodu mohou znečistit provozní kapaliny z auta. Z jednoho starého vozidla může vytéci až osm litrů oleje, přičemž jeden litr oleje znečistí statisticky až pět milionů litrů vody. Autobaterie, součástky obsahující rtut a kondenzátory s polychlorovanými bifenyly či terfenylů mohou ohrozit zdraví člověka, který s autem manipuluje. Chemikálie mohou ohrozit i půdu.
2. Nejvíce je v něm železa
Průměrné evropské vozidlo váží zhruba 1 100 kilogramů. Většina, až 60 procent z toho jsou železné kovy. Zbytek tvoří zejména hliník a plasty, guma tvoří v průměru asi 50 kilogramů. Hrozbou mohou být i tmely a kapaliny.
3. Rozebrat a součástky použít opět
Mnohé autovraků po administrativních natahovačky končí na vrakovišti. Pokud se k nim už nikdo nehlásí, zničí je. Po rozdrcení pomocí vibrací, proudu vzduchu, elektromagnetů a kapalinových lázní roztřídí zbytky na žele ze, barevné kovy a nekovový odpad. Ministerstvo upřednostňuje rozebrání na součástky a použití těch částí, u nichž to je ještě možné.
Khu, juk
nevyužívané auta z vašeho okolí můžete pověsit i na Facebook [1] .
BRATISLAVA. Lidé odkazují své problémy starostou. A podle webu Vzkaz pro starostu jejich velmi často trápí autovraků. Je jich tam víc než sto.
Minulý týden přibyl podnět na vrak v Podunajské Biskupice, kterému ukradli už i kola. "Vzhledem k nedostatku parkovacích míst v této lokalitě je parkování vraku velký luxus, který si obyvatelé nemohou dovolit," napsal obyvatel pod fotku vraku.
Jen v srpnu tohoto roku obyvatelé na stránce nahlásili dvanáct takových vozidel. Samospráva už řeší téměř všechny z nich.
Když vraky hledali v ulicích, několik tam už nebyli.
Do boje proti vrakem na parkovištích se pustila i blogerka Natália Galisová (kandidovala poslankyní místního zastupitelstva Dúbravka za SDĽ a Stranu zelených).
"Všichni Bratislavané povídáme o tem, že není kde parkovat. Když chci jít za neterkou, nemám kde zaparkovat, protože parkovací místo zde zabírá evidentně nepojízdné auto už skoro rok, "popisuje Galisová.
Na svém blogu popsala, jak postupovala při snaze o odstranění nepoužívaného auta na Karadžičova ulici. Někteří jí radili odmontovat potají vraku poznávací značky. "Ale to není řešení, které by pomohlo všem," myslí si Galisová.
Na facebookové stránce nejezdí, zavádíte, odkliďte mne, prosím, zmapovala osmnáct takových vraků. "Všechny vozy na fotografiích si dosud vesele zarůstají plevelem na svých místečko a vím jen o jednem odejmutém případě," přiznává.