pcs | 13.07.2012 13:15
Každá platební karta vydávaná k účtu má nastavenou maximální částku, kterou může klient za jeden den vybrat a kolik může danou kartou zaplatit za zboží a služby. I když většinou tento limit postačuje na běžné výdaje, občas se může stát, že díky němu klient nebude moci zaplatit za pobyt v hotelu či za jiné vyšší výdaje. Problém může nastat zejména tehdy, když se to stane v zahraničí.
Ilustrační foto.
Autor: Shutterstock
Ve většině bank je třeba změnit si limit na kartě předem. „Ještě před samotnou cestou do zahraničí doporučujeme klientům, aby si zkontrolovali na platební kartě vydané k účtu i aktuální denní limit. O jeho změnu je možné požádat v pobočce. Změna je platná ihned následující den, „řekla mluvčí UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková. Ďuďáková klientům doporučuje, aby si pro takové případy vzali na dovolenou dvě platební karty – debetní kartu vydanou k účtu nebo přímo k balíku služeb, která je navázána na zůstatek na účtu, a jako rezervu kreditní kartu.
Výhodou kreditní karty je, že nemá stanovený denní limit, ale měsíční. Ten lze vyčerpat i najednou při jedné platbě. Jelikož si však při používání kreditní karty klient půjčuje peníze od banky, zvýšení úvěrového limitu je složitější, než zvýšení denního limitu na debetní kartě, kterou si klient vybírá vlastní peníze ze svého účtu.
V Tatra bance lze o změnu denního limitu na kartě požádat přes telefon. Klient se musí při žádosti identifikovat kovat GRID kartou nebo nástrojem Karta a čtečka. Změna je akceptována do 24 hodin a klient za ni zaplatí pět eur.
Jednou z mála bank, která dokáže klientovi okamžitě zvýšit limit na kartě na základě telefonické žádosti, je VÚB banka. „Pokud výše nákupu přesahuje denní limit na kartě, klient může zavolat na nepřetržitou službu Kontakt a limit mu banka bezplatně zvýší. Tato změna bude jen dočasná, přibližně dvě hodiny, „řekla mluvčí VÚB banky Alena Walterová. Ve více bankách lze měnit limit na výběr okamžitě prostřednictvím internet bankingu.
Pro případ ztráty nebo krádeže karty by si měl každý uložit do svého mobilního telefonu číslo na telefonickou linku banky, kde je možné kartu zablokovat. V případě zneužití karty může banka klientovi naúčtovat maximálně sto eur, zbývající částku musí snášet sama. Pokud někdo přijde o svou kartu v zahraničí a zůstane bez peněz, banky mohou vydat expresně náhradní kartu a zaslat ji do zahraničí kurýrem. Vyjde to však výrazně dražší než klasické vydání nové karty, která přijde klientovi poštou.