SITA | 24.02.2010 13:08
Evropská komise zahájila hloubkové šetření, zda je poskytnutí státního úvěru pro Železniční společnost Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), as v objemu 166 milionů. eur slučitelné s evropskými pravidly pro státní podporu.
Ilustrační foto
Autor: Shutterstock
„Komise se v tomto stadiu domnívá, že úvěr, který Slovensku železniční přepravní společnost použije na financování nákladů souvisejících s provozem společnosti, by mohl představovat státní podporu neslučitelnou s vnitřním trhem, „informuje Evropská komise na své internetové stránce. Může podle ní jít o protiprávní státní podporu, neslučitelnou s právními předpisy Unie, a může poskytovat Cargo neodůvodněnou výhodu ve vztahu ke konkurentům.
Zahájení umožní komisi podrobně prozkoumat přesný charakter tohoto opatření a podmínky, za kterých byla podpora poskytnuta. „Komise bude v této souvislosti posuzovat, zda by soukromý investor jednal stejně jako slovenská vláda. Zahájení hloubkového šetření umožní zúčastněným stranám vyjádřit svá stanoviska. Nepředjímá konečné rozhodnutí, které komise přijme v této věci, „informuje dále komise.
Vláda schválila 4. března 2009 použití státních finančních aktiv na poskytnutí návratné finanční výpomoci Železniční společnosti Cargo Slovakia v objemu 165,970 mil.. eur a Železnic Slovenské republiky (ŽSR) ve výši 69,906 mil.. eur. ZSSK Cargo tak dostalo oproti původnímu návrhu vyšší půjčku o 33 mil.. eur. Vláda chtěla tímto rozhodnutím zmírnit dopady celosvětové finanční a hospodářské krize na hospodaření obou železničních podniků v důsledku výrazného snížení objemů nákladní přepravy a tržeb.
Cargo v roce 2008 převezeno místo plánovaných 48,1 mil.. tun jen 44,5 mil.. tun zboží, což bylo méně o 7,5%. Přes 70% tohoto poklesu vzniklo v listopadu a prosinci. Výpadek v tržbách nákladního železničního dopravce předloni dosáhl téměř 46,471 mil.. eur. Cargo v důsledku hospodářské krize a rekordního propadu výkonů uzavře rok 2009 se ztrátou. Negativní hospodářský výsledek by měl být oproti původně plánované částce kolem 133 mil.. eur nižší zhruba o 10%, což by mělo představovat přibližně 120 mil.. eur. Podle ředitele úseku obchodu a člena představenstva Carga Jana Simča je to důsledek mírného zlepšení přepravy zboží v závěru roku 2009. Ten byl pro společnost rokem přežití.
Cargo opustilo přes udržení sociálního smíru většinou na základě dohody o ukončení pracovního poměru více než 600 pracovníků se sociální kompenzací. Počet zaměstnanců společnosti tak klesl meziročně o 6% z 10 400 na současných kolem 9 800. Objem nákladní přepravy Carga v roce 2009 by měl meziročně klesnout zhruba na 34 mil.. tun. Znamenalo by to meziroční pokles téměř o 31%. Obrat z hlavní činnosti, nákladní přepravy, by měly dosáhnout kolem 272 mil.. eur. Cargo zajišťuje na Slovensku ročně kolem 95% přepravy zboží na kolejích.