nezdařeného policejní akce, při níž Turci zadrželi českého řidiče, bude mít zřejmě dohru u soudu. Česká přepravní společnost, jejíž patřil kamion převážející chemikálii, chce zažalovat Slovensko.
Ministr vnitra Daniel Lipšic (vlevo) trvá na tem, že policie nepochybila, na snímku s policejním prezidentem Jaroslavem Spišikdyž.
Autor: SITA
Již po Novém roce plánuje podat trestní oznámení, civilní žalobu i žádost o náhradu škody. Tvrdí, že výroky ministra vnitra Daniela Lipšic (KDH) a policejního prezidenta Jaroslava Spišiak poškodily její jméno. Slovenská policie o nevyjasněných podrobnostech případu nadále mlčí.
Majitel české společnosti Martin Pavla je z přístupu slovenské strany rozhořčený. „Vzhledem k škody vzniklé zadržením našeho vozu a řidiče Zdenka Pekara v Istanbulu, a výroky z tiskové konference policejního prezidenta a ministra vnitra, které hrubě poškodili jméno naší firmy u domácích a zahraničních partnerů, rozhodli jsme se podat trestní oznámení,“ zdůvodnil.
O žádáni odškodného uvažuje i samotný český kamionisti, který strávil Vánoce v turecké vazbě a uvalením ročního zákazu vstupu na území Turecka zřejmě přijde o práci. Slovensko přitem už v podobném případě za chybu policie platilo. Slovák, kterému v lednu tohoto roku policisté po cvičení policejního psa nechali v zavazadle vzorek výbušniny, dostal od státu přes 18 tisíc eur odškodného.
Policie nadále tvrdí, že tajná operace proběhla v souladu se zákonem. Jak Pravda už v čtvrtek informovala, policisté ve snaze odhalit drogový gang využili takzvaný institut kontrolované dodávky, kde se vyžaduje souhlas a dohled prokurátora. Mluvčí generálního prokurátora Světlana Močková ve čtvrtek potvrdila, že všechny zúčastněné orgány zákon dodržely. Věc podle ní dozor Úřad speciální prokuratury. „Každý postup slovenského policejních složek byl konzultován s dohlížející prokurátorem,“ uvedla.
Spekulace však vyvolává fakt, zda v tomto případě skutečně jednalo o institut kontrolované dodávky, v jehož rámci policie trestnou činnost pouze tajně sleduje a do průběhu prakticky nezasahuje. Otazníky vyvolává osoba Milana Mikláša. Ten si jménem slovenské společnosti Mozachem objednal transport anhydridu kyseliny octové maskovaného za dezinfekční prostředek pro turecký Červený půlměsíc. Pavlátovi Mikli po prozrazení celé věci tvrdil, že spolupracuje se slovenskou policií. Údajně není policejní agent, ale je „ještě nad policií“.
Policie o Miklášovi mlčí. „Pokud se tam i někdo takový objevil, určitě to nebyl policajt,“ řekl Pravdě Spišikdyž. Na otázku, zda na operaci nespolupracovala tajná služba a zda Mikli nebyl její agentem, neodpověděl Lipšic ani Slovenská informační služba. „Nevyjádřil se k případům, které jsou předmětem řízení Policejního sboru,“ uvedl mluvčí SIS.
Společnost Mozachem, která vystupuje jako zprostředkující firma v oblasti obchodu a služeb, podle obchodního rejstříku podniká v oblasti nakládání s jjjjjjiným než nebezpečným odpadem. Už asi rok nesídlí na adrese uváděné v obchodním rejstříku. Její Vlastnické Jelu Molnárová se Pravdě nepodařilo zastihnout ani na domácí adrese. Jakým způsobem je Milan Mikli s Mozachemem spojený, nechtěl prozradit ani Molnárová manžel. Firemní mobil společnosti totiž zvedá on, médiím však telefon ihned složí.
Navzdory kritice slovenské strany, že za neúspěch celé akce mohou turečtí policisté a prohlášení Lipšic, že je to důkaz nepřipravenosti Turecka na vstup do EU, Turecko zatím nevydalo oficiální stanovisko k případu. Nečinné zůstává jeho velvyslanectví v Bratislavě, turecká policie a ministerstvo zahraničních věcí, které Pravda oslovila e-mailem. Odpověď nedostala.
Opozice v čtvrtek znovu konstatovala, že v akci selhala i slovenská policie, která ohrozila život českého řidiče kamionu a také obyvatel, kteří byli na trase tohoto vozu. Bývalý ministr vnitra Robert Kaliňák (Směr) vyzval policii, aby zveřejnila dokument, kterým slovenské ministerstvo vnitra informovalo všechny zainteresované země, že kamion má všechny potřebné povolení a bezpečnostní prvky a že odpovídá všem normám pro přepravu nebezpečné látky. Kaliňák také zajímá komunikace mezi 14. a 24. prosincem, kdy se po selhání GPS zařízení kamion v Turecku údajně ztratil. „Rádi bychem viděli, jak se policie snažila zachraňovat českého kamionisti. Jed jiný, kdo poslal materiály, byl Eurojust, „řekl Kaliňák.
Institut kontrolované dodávky
- v roce 2006 během pašování kokainu z Francouzské Guineje na Slovensko
- v roce 2006 při pašování cigaret z Hamburku do Maďarska
- v roce 2007 policisté na žádost Europolu kontrolovali kamion z Turecka, který převážel drogy
- v roce 2009 o pomoc požádali Češi při sledování dodávky s tureckým heroinem
Komentáře