Od jehly až po ponorku. Na internetu koupíte skutečně skoro všechno, ale ne vždy to musí být bez problémů.
Ilustrační foto.
Foto: SITA / AP
Většina Slovenská internetových obchodů vám dokáže zboží dodat v průběhu několika dní, výjimkou není ani doručení hned druhý den.
Může se stát, že zboží občas zpoždění. No zatímco během zbytku roku menší zpoždění Promiň, před Vánocemi si termíny doručení přísně hlídáme. Jinak se může stát, že dárek přijde až po svátcích.
Upozorňují předem
„Přetížené kurýrní služby či nepřízeň běhemí [1] mohou být důvodem zpoždění dodávky, „upozorňuje Jiří Čihák ze sítí prodejen Electro World. „Řešením je i osobní odběr u dodavatele, my tuto možnost nabízíme i na Štědrý den do třetí hodiny odpoledne.“
Před koupí si proto dobře prostudujte podmínky dodání přes blížící se svátky. Solidní prodejce vás již při vstupu na stránku obchodu upozorní, dokdy třeba zboží objednat, abyste ho dostali domů včas.
„Pokud chtějí zákazníci své blízké obdarovat nějakou novinkou na trhu, je třeba toto zboží pořídit Čo nejdříve, protože se později stává nedostatkovým,“ doporučuje Andrea Čižmářová, marketingová ředitelka Kase.cz. „Se zvýšeným počtem nákupů mohou mít internetoví prodejci problémy s včasným doručením zboží.“
Nevhodný dárek?
Kupující má ze zákona právo na odstoupení od kupní smlouvy do sedmi pracovních dnů od doručení zboží. Zboží však nesmí být používán, musí mít kompletní příslušenství a originální balení. Pozdější vrácení zboží prodejce není povinen akceptovat. Vše závisí na konkrétním obchodu a produktu.
Podle Jiřího Čiháka z Electro Worldu je při internetovém prodeji zaručena sedmidenní lhůta, ale zároveň dodává, že v kamenné prodejně lze vyměnit nevhodný dárek i po této lhůtě. „Ve většině případů, pokud je zboží nepoužité nebo dokonce nevybalený, vycházíme zákazníkům vstříc.“
Vrátit nemůžete každý druh zboží. Obchod nevezme zpět například zboží vyrobené na zakázku, noviny a časopisy či hudební nosiče a počítačové hry.
Problémem bude i zboží jednorázové spotřeby a zboží podléhající rychlé zkáze. Některé internetové obchody nabízejí služby nad rámec zákona a například hej.sk vám umožní vyměnit nevhodný dárek až do 23. ledna příštího roku. Vrácené zboží nesmí být rozbalen a zákazníci ho musí vrátit is fakturou, která prokáže, že byl skutečně koupený v jejich obchodě.
Opatrně s nákupum v zahraničí
Před svátky jsou dodací lhůty déle i při nákupuch v zahraničních online obchodech.
S největším předstihem objednávejte věci ze zahraničí, hlavně když si neplánujete připlatit za expresní dodání zboží. Z oblíbeného čínského online obchodu by vám zásilka sice měla přijít do dvou pracovních týdnů, ale před svátky se dodací lhůta může klidně prodloužit na dvojnásobek.
Obezřetní musíte být hlavně při neobvykle výhodných nabídkách. Sedmdesát a viacpercentné snížení ceny je podezřelé, a proto si dobře ověřte, zda není původní cena nadhodnocena. Na to vám dobře poslouží různé slovenské, ale i zahraniční portály na porovnávání cen.
Dobře si ověřte, kdo stojí za daným internetovým obchodem a zda se nebojíte problematické reklamace výrobků, které na Slovensku nemají autorizovaný servis. Právo kupujícího se totiž vždy řídí podle předpisů země, ve které jste zboží nakoupili.
Jak bezpečně nakoupit
Kdo nechce při nakupování dárků přes internet přijít o peníze, měl by se držet šesti dobrých rad.
1. Dobrý prodejce se neskrývá
Důkladně si ověřte prodejce. Seriózní obchodník o sobě poskytne všechny potřebné informace včetně telefonického a mailového kontaktu. Ověřte si Čo nejvíce z nich, pomůže vám v tem obchodní a živnostenský rejstřík, či jen jednoduché zavolání na uvedené telefonní číslo.
2. Kontrola na internetu
Opatrně s nově vzniklým internetovým obchodem. Pokud stránka vznikla jen nedávno, chybí na ní důležité konktakty údaje a provozována je mimo EU, může jít o podvod. Majitele webových stránek zjistíte jednoduše na adrese www.sk-nic.sk nebo při zahraničních e-shopech například na www.whois.net.
3. Rozdíly při placení
Seriózní obchodník vám zboží pošle i na dobírku a nemá problém s bezpečným nákupum přes rozhraní vaší banky. Pozor si dejte na obchody umožňující pouze platbu zadáním čísla a bezpečnostního kódu vaší karty, případně vyžadující převod peněz na účet mimo EU ještě před odesláním zásilky.
4. Nízká cena není vždy výhrou
Podezřele nízké ceny jsou výstrahou. Sleva [2] až 80 procent na celý sortiment neznamená výprodej, nejčastějším záměrem je zde okradení nebo prodej padělků. Ty vám sice prodejce pošle, ale nakonec stejně skončí v celním skladu.
5. Dobré i špatné
Vyhledejte si reference od zákazníků. Na stránce daného obchodu mohou být jen pozitivní, ty negativní najdete spíše na sociálních sítích či různých internetových fórech.
6. Kdy je slovenský lepší
Upřednostněte internetový obchod registrovaný na Slovensku. Ušetříte si starosti s případnou reklamací a při větších problémech se můžete obrátit na Slovenskou obchodní inspekci.
Komentáře