Úvod vánoční sezóny se v poslední době posouvá. Postupně od konce sezóny „back to school“, zpět do školy, přecházejí obchody na sezónu Vánoc.
Nákupy vánočních dárků přes internet jsou v oblibě.
Autor: Shutterstock
V předchozích letech Vánoce začaly naplno v obchodech prakticky hned po Všech svatěch, někdy i dříve. První vánoční zboží se začal objevovat už začátkem října. Nyní se však ukazuje, že spotřebitelé začínají do obchodů chodit až v prosinci, velký zájem je samozřejmě o povánoční a lednové výprodeje.
Výdaje za letošní Vánoce budou o něco vyšší hlavně pro náklady za potraviny. Jejich ceny dlouhodobě rostou, a to se samozřejmě odrazí i na výsledném účtu za vánoční pohoštění. Naop když, ceny zboží dlouhodobé spotřeby letos rostou jen mírně, některé dokonce klesají. Lidé tak nemusí mít obavy z vyšších cen za dárky. Typicky při elektronice ceny klesají, na trhu jsou stále novější a lepší přístroje, což tlačí ceny dolů. Chut zákazníků utrácet za dárky by měla být letos stejná jako minulý. Lidé jsou však stále opatrní ve výdajích a hledají za utracené peníze dárky s největším užitkem.
„V posledních letech jsou v kurzu i sezónní slevy už před Vánocemi,“ analyzuje analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit. „Takzvané předvánoční výprodeje se objevují u některých obchodníků, protože zákazníci jsou na slevy zvyklí a vyžadují jejich téměř stále. Třeba si však dávat pozor, aby zlevněná cena nebyla vyšší než v jiném obchodě bez slevy, případně zda obchodník nevázal slevu nákupum více zboží. Proto každý, kdo nakupuje hlavně ve slevách, by měl sledovat výslednou cenu zboží a neorientují se podle procenta slevy. „
Nejčastěji slevy najdeme na sezónní zboží. To znamená hlavně oblečení, výstroj pro zimní sporty, jako jsou lyže či snowboardy. Se slevou je možné koupit i samotné vánoční dekorace, pokud chce proto někdo obměnit vánoční výzdobu, je dobré na to myslet už rok dopředu. Lze tak ušetřit výraznou částku. V poslední době jsou i slevy na méně typický zboží, jakým je elektronika. Zde se sice sezónnost tak výrazně neprojevuje, ale i v této oblasti obchodníci velmi dobře vědí, že spotřebitelé na slevy reagují.
Oblíbené on-line nákupy
Nákupy přes internet, a to nejen v případě vánočních dárků, jsou stále v oblibě. Lidé nemusí nikam chodit, vybírat a stát ve frontách, navíc mají všechny služby k dispozici. Nákup on-line je ideální hlavně u zboží dlouhodobé spotřeby, například elektroniky, vybavení domácnosti či knih. K tomu se však přidává i možnost nakupovat i další zboží, nikoho už nepřekvapí on-line nákup oblečení, dokonce ani jídla. „Internetové nákupy dávají možnost rychle porovnat cenu, podmínky nákupu, zajistit dopravu,“ nabádá Kozub. „Je dobré, pokud jsou lidé opatrní při obchodech, které neznají, kde je ideální zvolit na úvod platbu za zboží při doručení. Při osvědčených obchodech mohou využít platbu kartou, která je bezpečná a rychlá. Navíc se nemusí zdržovat platbou při převzetí zboží, případně si zbytečně vybírat hotovost z bankomatu. „
Slováci stále konzervativní
Nákupy v zahraničí mohou být zajímavé, ale zpravidla musí zájemci utratit vyšší částku, aby se opravdu vyplatily. Předem je dobré vědět, kolik bude stát cesta, případný pobyt, a tuto částku od uspořené částky odečíst. Rizikem také může být komplikovaná reklamace, kterou jednodušší vyřeší v slovenském obchodech.
Pod našimi stromky stále převažují klasické dárky, protože hlavně pro děti je důležité najít si pod ním reálnou hračku. Mezi dospělými však trend darování peněz roste. Stále však ještě není tak rozšířený jako například v Česku. V současnosti se těší oblibě dárkové a zážitkové poukazy, které si lidé dávají namísto bankovek. Jasný hit se však tyto Vánoce neukazuje. Trend plochých TV doznívá, stejně smartphony mají své zlaté časy za sebou. Aktuální tak zůstávají tablety, jejichž ceny jsou stále dostupnější. Trendem zůstanou i různé zážitky nebo kurzy. At už jde adrenalinové, jako například jízdy netradičními vozidly (super sportovní nebo tanky), nebo i krátkodobé kurzy – kreslení, vaření se známými šéfkuchaři a podobně. Velmi oblíbené jsou dárky z oblasti wellness – masáže, sauny a podobně.
© AUTORSKÁ PRÁVA VYHRAZENA