Ke stažení listů, z nichž klienti Sociální pojišťovny zjistí, že patří mezi její dlužníků, mají jen pár dní. Pojišťovna lhůtu prodlouží na týden.
BRATISLAVA. Sociální pojišťovna za vámi může poslat exekutora, aniž jste se vůbec dozvěděli, že patříte k jejím dlužníkem. Pokud vás totiž poštárka nezastihne s dopisem od pojišťovny doma, na jeho převzetí máte jen tři dny. Ze žlutého lístku od poštárka se přitem ne vždy dá vyčíst, že dopis vám poslala pojišťovna.
Ze stanoviska České pošty vyplývá, že takovou krátkou lhůtu si zvolila pojišťovna dobrovolně. „Odesílatel může požádat o uložení zásilky v rozmezí jednoho až osmnácti dnů,“ tvrdí její mluvčí Bela Lisáková.
urychlit úhradu
Se zkrácenou úložnou lhůtou posílá Sociální pojišťovna rozhodnutí zejména neplatičům, kde jim předepisuje výši pojistného či penále. „Kratší lhůtu používáme pro zrychlení vymáhání nezaplacených pohledávek,“ řekla mluvčí pojišťovny Jana Ďuriačová.
Doručování
- rozhodnutí o předpisu pojistného se považuje za doručené třetí den od neúspěšného doručení,
- měsíc po doručení se stane pravomocným ,
- úložná lhůta na poště však může být delší než tři dny,
- k exekutorovi jde asi dva týdny od právní moci.
Lhůta je sice směřována zejména na chronických neplatičů, kteří si nepřebírají poštu, ale nepříjemně se může dotknout i podnikatelů, kteří se s platbou pojistného pozapomněli. „Neměla jsem čas vyzvednout si zásilku během tří dnů a dluh jsem zaplatila exekutorovi už i s poplatky,“ říká čtenářka Ludmila.
Výhrady proti způsobu doručování adresovali lidé i samotné pojišťovně. „Rozhodli jsme se proto zohlednit potřeby klientů a změníme úložnou lhůtu na sedm dní,“ řekla Ďuriačová. Změnit by to měli do konce března.
Využívají to prý roky
Rozhodnutí putují exekutorem asi po jeden a půl měsíci od neúspěšného doručení. Pokud se vám vůbec podařilo zjistit, že nevyzvednutá pošta byla ze sociálky, dá se ještě exekuci předejít telefonátem do pojišťovny.
Třídenní úložná lhůta podle Ďuriačovej není novinkou, pojišťovna ji prý využívá už léta. Klienti ji však mohli více pocítit díky aktivnímu boji proti neplatičům, který prosadil šéf Sociální pojišťovny Ľuboš Lopatka (nominovaný SaS).
Nová politika zajistila pojišťovně od ledna do října loňského roku o téměř 330 milionů eur více než ve stejném období roku 2010. V té době vydala 128 tisíc exekučních příkazů, což je trojnásobně více než předloni.
Právník: Je to nepřiměřené
Partner advokátní kanceláře e / n / w / c Radovan Pala třídenní lhůtu nepovažuje za přiměřenou, na druhé straně upozorňuje, že postup pojišťovny je legální. Třídenní úložná lhůta se podle advokáta využívá, pokud je v zájmu odesílatele, aby si adresát zásilku nepřevzal.
Zdravotní pojišťovny takovou krátkou lhůtu nepoužívají vůbec, například Důvěra nechává na pošta zásilky nejméně týden, většinou však plných osmnáct dní. Podobně postupuje státní Všeobecná zdravotní pojišťovna.
Pokud pohledávku již vymáhá exekutor, Pala ji doporučuje zaplatit v Čo nejkratší lhůtě. Vyhnete se tak části poplatků za exekuci.
Neplatiči přitem neuspěje s námitkou, že pojišťovna mu rozhodnutí poslala s krátkou úložnou lhůtou. „Pokud by toto byla jediná námitka, myslím, že by u soudu neobstála,“ dodal Pala.