Original article

Po publikovaní článku Čo vám Slovenská pošta nepovie[1], obdržal sem od Slovenskej pošty stanovisko. Po doplňujúcej otázke promptne prišla odpoveď i na ňu. Z důvodu objektívnosti uvádím obe stanoviska.

Stanovisko Slovenskej pošty z 31.7.2007:

Stanovisko k článku Čo vám Slovenská pošta nepovie uverejnenem 29. 1. 2007 v denníku SME v rubrike Blogy.

Vážený pán Drahovský,

radi by sme reagovali na váš článok zverejnený 29. 1. 2007 v denníku SME v rubrike Blogy a bližšie Vás informovali o službe Doposielanie, kterou poskytuje Slovenská pošta, a. s. (SP).

Služba Doposielanie umožňuje zákazníkovi posielat zásilky na inú adresu jak domácu. Zákazník si může vybrat, které zásilky si nechá doposielat.

Slovenská pošta, a. s. postupuje při doručovaní úradných zásilek podle stanovených legislatívnych noriem (napr. Trestný poriadok, Občansky súdny poriadok, Exekučný poriadok, Notársky poriadok, zákon o správe daní a poplatků, zákon o bankách…), podle kterých jsou upravené aj postupy v Poštových podmienkach.

Postupy doručování úradných zásilek, u kterých adresát požiadal o doposielanie   upravujú Poštové podmínky (Čl. 79 ods. 17), kde se uvádí „Úradné zásilky není dovolené doposielať“. To znamená, že pošta sa  síce pokúsi o doručení na adresu uvedenú na úradnej zásilce, ale tím, že adresát už není na uvedené adrese známy, je zásilka nedoručiteľná. Nedoručiteľnú zásilku není možné ukladat na pošte během odbernej lehoty z čoho vyplýva, že není možné zaslat ani oznámenie o uložení zásilky na pošte.

V případě nedoručiteľnej úradnej zásilky zamestnanec pošty na zadnej strane zásilky vyznačí poznámku „Adresát požiadal o doposielanie“, kterou potvrdí odtlačkem dennej pečiatky a svojim podpisem. Odesílátel se tak při vrátení zásilky dozvie důvod, preCo zásilka nebyla doručiteľná.

Upozornenie na nedoposielanie úradných zásilek se uvádí i v samotnem tlačive „Žiadost adresáta“, v kterém adresát žiada poštu o službu Doposielane. V tomto tlačive je přímo uvedený text  „Upozorňujeme, že v zmysle Čl. 57 Poštových podmínek pošta nedoposiela zásilky, které odesílátel označil dispozíciou Nedoposielat. Táto dispozícia je povinná při úradných zásilkach.“ Uvedené upozornenie se nachádza i na stránke www.posta.sk[2] v sekcii Preberanie zásilek, přímo při informáciách o spomínanej službe.

Adresát může podobným prípadem predchádzat tím, že oznámi príslušnému úradu, od kterého očakáva úradnú zásilku, novú adresu, na které se nachádza.

SP, a. s., v súčasnosti pracuje na zmene podmínek poskytovania úradných zásilek, včetně možnosti ich doposielania. Hľadanie vhodných riešení je však náročné predovšetkým z důvodu previazanosti těchto postupů nejen na samotný zákon o poštových službách, ale i na všechny ostatné legislatívne normy, které upravujú podmínky doručování takýchto písomností (viď legislatívne normy).

S priateľským pozdravom 

                                       Mgr. Bela Lisáková

                                       vedúca odboru externej a internej komunikácie


Moja dopľnujúca otázka z 2.2.2007:

Vážená pani Mgr. Bela Lisáková vedúca odboru externej a internej komunikácie.

Ďakujem za vaše stanovisko k článku „Čo vám Slovenská pošta nepovie“ uverejnenem 29. 1. 2007 v denníku SME v rubrike Blogy.

K uvedenému stanovisku mám nasledujúcu otázku:

Nezvyknem zverejňovat články, které se neopierajú o reálnu skúsenost. Všetko co je v článku uvedené se stalo minulý měsíc. Preštudoval sem si vaši odpoveď, ale stále ne sem presvedčený či se rozumíme.

Stala se nasledovná vec: Môj známy  se odsťahoval z adresy kde za bežne zdržiaval. Takže tam teraz chodí asi raz za měsíc, požiadal na pošte o doposielane. Když prišla „obyčajná zásilka“ tak ji pošta doposlala bez problémů. Problém nastal až při úradnej zásilce.  Možné scenáre co sa  může v tomto případě diat jsou nasledovné:

1, Pošta nevykoná ani pokus o doručení  úradnej zásilky a ihned zásilku vráti odesíláteľovi s informáciou že adresát požiadal o doposielanie a vykoná to bez skúmania či je adresát na uvedené adrese známy nebo ne a či je zastihnuteľný nebo ne.

2, Pošta vykoná pokus o doručene. Když je adresát známy (má tam schránku pro příjem pošty)  ale zhodou okolnosti adresáta nezastihne, tak nenechá oznámenie v schránke, ale zásilku vráti adresátovi s informáciou, že adresát požiadal o doposialanie a pokus o doručení se nepodaril, hoci je adresát na adrese známy.

3, Pošta vykoná pokus o doručene. Když je adresát známy (má tam schránku pro příjem pošty)  ale zhodou okolnosti adresáta nezastihne, tak hodí do schránky adresáta oznámenie o uložení zásilky, přes tomu že adresát požiadal o doposielanie a to z důvodu, že úradne zásilky není dovolené doposielat.

Hoci sem prečítal poštové podmínky víc krát, není mi jednoznačne zrejmé, jak se má v uvedenem případě postupovat.
V případě, že by adresát nemal schránku a ani menovku na dverách, je zrejmé, že adresát není známy, riešilo by se to podle poštových podmínek a zásilka se má vrátit, ale v případě, že je tam adresát známy (napríklad vlastní viacero nehnuteľností) tak podle mňa není jednoznačné, jak má pošta / doručovatel postupovat.

Z tohto důvodu prosím  uviest záväzný postup jak mal doručovatel postupovat.

S pozdravom
Jozef Drahovský
 


Stanovisko Slovenskej pošty z 31.7.2007

Stanovisko – Blog.SME – p. Drahovský

Vážený pán Drahovský,

posíláme Vám doplňujúce informace k Vášmu mailu, který ste nám poslali 2.2.2007, a v kterém se ptáte na záväzný postup doručovatela při doručovaní úradnej zásilky v případě, že si adresát požiadal o doposielane.

Záväzný postup při doručovaní úradných zásilek v spomenutem případě definuje čl. 79 ods. 18  Poštových podmínek, který uvádí:

„Úradné zásilky není dovolené doposielat. Pošta vykoná pokus o doručení na adresu uvedenú na zásilce. Když je adresát na uvedené adrese neznámy, pošta vráti zásilku zpět odesíláteľovi po prvém neúspešnem pokuse o doručene. Pověřený zamestnanec na zadnej strane zásilky vyznačí poznámku „Adresát požiadal o doposielanie“, kterou potvrdí odtlačkem dennej pečiatky a svojim podpisem.“

Z uvedeného teda vyplýva, že pošta má povinnost vykonat pokus o doručení úradnej zásilky na odovzdacie místo adresáta (na adresu uvedenú na zásilce). V případě, když je adresát na odovzdacem místě známy, t.j. má označené odovzdacie místo uvedením svojho mena na poštovej schránke, ale  nebyl doma, v schránke se zanechá výzva. Následující pracovný den se vykoná Další pokus o doručene.

Když ani při nasledujúcem pokuse není adresát zastihnutý, doručovatel je povinný zanechat v poštovej schránke oznámenie o uložení zásilky na pošte během odbernej lehoty. To znamená, že adresát má možnost vyzvednout si úradnú zásilku na pošte, resp. splnomocnit niekoho na preberanie zásilek.

Slovenská pošta, a. s., se snaží neustále skvalitňovat svoje služby a uspokojovat požiadavky svojich zákazníků, a inak to není ani v tomto případě. Práve preto pripravujeme zmeny v této službe, které tento měsíc predkladáme Poštovému regulačnému úradu na schválene. Pokud budou schválené, budeme o tem včas informovat verejnost.  

Veríme, že uvedené informace Vám dostatočne zodpovedali Vaše otázky.

S priateľským pozdravom

                                       Mgr. Lisáková Bela

                                      vedúca odboru externej a internej komunikácie


Môj záver:

Když požiadate o doposielanie, je potřebné odstránit z poštovej schránky svoje jméno, taktéž je ho potřebné odstránit i ze zvončeka a vchodových dverí, lebo v opačnem případě ste pro doručovatela na adrese známy a následne do schránky obdržíte oznámenie o uložení úradnej zásilky čím začnú plynút lehoty. Ohodně zložitejšie je to v případě výskytu menovca nebo odchodu jen člena rodiny a podobne.

Táto služba je reálne použiteľná jen v případě, že ste se ze starej adresy definitívne odsťahovali a neplánujete se tam vracat. Není to riešenie pro doposielanie pošty z chalupy nebo v případě když vlastníte viacero nemovitosti. V tem případě je lepšie dat kľúč od schránky susedovi a raz do týdne mu zavolat co nieCo prišlo.

References

  1. ^ Čo vám Slovenská pošta nepovie (www.sme.sk)
  2. ^ www.posta.sk (www.posta.sk)

doručení zásilek (source)

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.