Navzdory dohodě o volném obchodu bude Jižní Korea zřejmě muset předem upozornit na plánovaný vývoz aut do EU. Stěžují si zejména francouzské automobilky.
Prodej jihokorejských aut v EU loni stoupl o 24% a to i přes zpomalování na evropském trhu. Stupňuje se tak tlak na domácí výrobce, kteří ztrácejí podíly na trhu.
Evropská komise [1] Evropská komise je politicky nezávislá, kolegiální instituce, jejímž posláním je hájit zájmy Evropské une. více na www.EuropskaUnia.sk » [2] potvrdila, že francouzské orgány předložily žádost na zavedení opatření, které by posílily dohled nad importem aut z Jižní Koreje. Znamenalo by to, že jihokorejská strana by musela k produktům určeným pro expert předkládat zvláštní dokumentaci. Ta by sloužila jako brzké varování o typu a objemu zboží na zaslání do EU.
Francouzští výrobci čelí vážným problémům tváří v tvář sílící konkurenci. Silnou politickou debatu minulý měsíc rozvířila největší automobilka země PSA Peugeot Citroen, která oznámila, že plánuje zavřít továrnu neDaleko Paříže a zrušit osm tisíc pracovních míst.
Dohoda o volném obchodu s Jižní Koreou přitem vstoupila v platnost před 13 měsíci (1. července 2011) a Evropská unie ji uvádí jako vzor pro budoucí smlouvy. Zahrnuje však bezpečnostní doložku, která Bruselu umožňuje zavést určité povinnosti v případě, že výrobci v citlivých odvětvích čelí negativním důsledkem zvýšeného dovozu.
Na druhé straně počet aut importovaných z Jižní Koreje do EU sice loni stoupl na 345 tisíc vozidel, stále je to však výrazně pod 640-tisícovou úrovní z roku 2007. Kromě toho jihokorejští výrobci ve velké míře vyrábějí auta na prodej v Unii v továrnách umístěných v členských státech – České republice či na Slovensku.
Komisař odpovědný za obchod Karel De Gucht upozornil, že dohoda s Jižní Koreou je z celkového pohledu výhodná. Vývoz do asijské země z EU loni stoupl o 16% na 32 miliard eur. V roce 2007 šlo o 25 miliard eur.
(EurActiv / Reuters)
References
- ^ Evropská komise (www.europskaunia.sk)
- ^ více na www.EuropskaUnia. cz » (www.europskaunia.sk)