Evropská unie připravuje směrnici, která by přikazovala internetovým společnostem, jak nakládat s osobními údaji uživatelů. Mimo jiné chce zákonem diktovat, jak má vypadat přesun účtu z Facebooku na Google +.

Deník The New York Times [1] , který se ke kopii připravované směrnice dostal, hodnotí, že bude mít rozsáhlý dopad na společnosti podnikající na internetu. Týká se přitem téměř každého, ale hlavně sociálních sítí, mobilních operátorů, aerolinií, e-shopů, či vyhledávačů.

Podle směrnice by měly být uživatelé lépe obeznámeni s tím, proč a jaké osobní data jsou uchovávána. Zároveň by měly být ukládány jen dokud to je nutné. Při úniku dat budou společnosti nuceny informovat regulátorů do 24 hodin. Mimo jiné se směrnice spadají přesunu dat – například při zrušení Facebook účtu a přechodu na Google +.

„Společnosti musí transparentně informovat o své činnosti, o tem, která data jsou na Čo určeny,“ vyjádřila se evropská viceprezidentka pro spravedlnost, Viviane Redingová. Směrnice by měla být prezentována dnes v Bruselu. Pokud ji Evropský parlament odebrat v následujících měsících, začne platit od roku 2014.

Při porušení směrnice jsou naplánovány pokuty dosahující až dvě procenta ročního obratu firmy. Mnozí považují směrnici za omezení inovací a jednostranné nadržený jednotlivcům. Vyjádřili se i velké společnosti, které ji nepovažují za nezbytnou. Microsoft například popsal, že konzola Xbox s ovladačem Kinect dokáže rozpoznat hráče podle uložených vizuálních informací. Tyto jsou však uloženy jen v konzoli, ale přesto by bylo nutné, aby si konzola ptala souhlas s jejich použitím při každém hraní hry, což by mohlo hráčů otravovat.

Pokračování článku níže

Další spornou částí je možnost nechat smazat osobní data, pokud si to uživatel přeje. Kritici upozorňují, že to není až tak jednoduché – některé společnosti data prodávají dál, například pro analýzu trhu a trendů. Přitem o takovém využití informují v podmínkách, se kterými musí uživatel souhlasit při zakládání účtu.

Agentura Reuters informovala [2] , že by tato směrnice měla společnostem ušetřit 2,3 miliardy eur ročně – podle Redingové by se měla odstranit část byrokracie (hlavně ohledně nadnárodních firem a různé legislativy v členských zemích EU). Přesto by měl být vytvořen nový úřad dohlížející na ochranu osobních údajů.

Autor komentuje: Prakticky již od vzniku EU vidno, jak se tento celek snaží fungovat. Postupně se snaží zdůvodnit svou činnost (a narůstající náklady na ni) staráním se do oblastí, které zatím nechal na pokoji. A v souladu s tradicí EU se změny snaží dělat t když, aby mohl tvořit další úřady, zaměstnávat dalších úředníků a zvyšovat svou sílu. Řešení následků místo příčiny je už prakticky standardem.

Velmi zajímavou částí této zprávy je informace o tem, že firmy díky směrnici ušetří miliardy eur ročně. Inu, možná i ano, ale akorát tím, že jim klesnou zisky a nebudou se rozvíjet. Třešničkou na dortu je prohlášení Redingové o odstranění části byrokracie, přičemž je jedním dechem dod ano, že směrnice vytvoří nový úřad a zaměstná nových inspektorů. Smích přes slzy.

Základem bezpečného chování na internetu je neuvádět osobní údaje, dokud to není nutné (například pro zaslání zboží na adresu) a počítat s tím, že libovolný obsah zveřejněný na internetu je asi tak soukromý, jako kdybyste si koupili billboard a zveřejnili ho tam. Starat se o své soukromí by se přece měli jednotlivci, ne EU.

(Komentář vyjadřuje soukromý názor autora článku)

References

  1. ^ The New York Times (www.nytimes.com)
  2. ^ informovala (www.reuters.com)

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.