Skutečné herní poklady nemusíte najít jen mezi mediální propagovanými tituly, které se na vás usmívají z reklam různého druhu, několikastranových recenzí, preview, dojmů, novinek a jjiných článků lákajících na hit daného období. Některé skvosty jsou určeny výhradně pro úzkou skupinu hráčů a nepromenádujú se před očima veřejnosti v minisukni. Specifické publikum dokáže ocenit i mainstreamové méně lákavé cesty. Nebudeme chodit kolem horké kaše: mnozí z vás sáhnou raději po Dishonored či něčem ve stylu Medal of Duty, avšak své kouzlo má i Euro Truck Simulator 2 , po dlouhém čase pořádný simulátor přepravy zboží kamionem.
Čeští vývojáři z SCS Software si vybudovali na tento herní žánr v podstatě monopol. Málokomu to vadí, hlavně po kontaktu s ruským zmetků Rig’n’Roll, při kterém je lepší, že se na něj po vydání raději zapomnělo. Původní Euro Truck Simulator také nepatřil mezi okouzlující projekty, který by nás nabádal na hříšnou myšlenku podání výpovědi v práci. Abychem si koupili nějakou levnější liazku a rozvážali se po naší krásné zemi. Ale byla to nenápadná návykovka. Pokračování se snaží vše podstatné vylepšit, a přestože jí to ne vždy jde na sto procent, máme před sebou jeden z nejlepších virtuálních tahačů.
Základní myšlenka hry se po celá léta ve své podstatě nemění: máte kamion a zboží, který musíte na nějakém místě probrat a někam ho odnést. Nejlepší ve stanoveném limitu a nepoškozený. Vzhledem k tomu, že Euro Truck Simulator 2 nepatří k závodům, je časová hranice doručení poměrně benevolentní a málokdy se musíte někam hnát (nepočítaje časově striktní objednávky, ve kterých jde právě o akutní zásilku.) Celé to vypadá t když, že si sednete za volant monstra, kterému chvíli trvá, než se naložené rozběhne, vybírání zatáček je od osobního auta diametrálně odlišné a celé to je o jiném, než ježdění s angličáky po koberci v Need for Speed.
Zároveň je třeba připomenout, že žádný projekt z produkce SCS Software nebyl náročným hardcore simulátorem a vývojářům se vždy podařilo vytvořit cosi zábavné mezi arkádou a (pro většinu) nehratelné trenažérem. Hru si pohodlně užijete i na klávesnici s automatickou převodovkou, klidně však můžete zvolit manuál s volantem či využívat i spojku. Že to chce pak řádný cvik a hlavně cit, netřeba dodávat. Je to v podstatě jedno, musíte se naučit jezdit bezpečně, už jen pro brzdnou dráhu několik tun vážícího kamionu, který je navíc naložen ledasčím, plynule a hlavně „točit správně volantem“.
A přesně o tomto to je, ježdění po strohých městech (z evropských budete znát zajisté všechny a nás potěšila přítomnost Bratislavy), silnicích druhé třídy či několikprúdových dálnicích nevypadá na první pohled jako extrémně zábavná činnost. Jenže možná právě ve vás dřímá ten cvok, který si bude užívat civilní jízdu, v GTA-čku se zkoušel hrát na taxikáře a hodil očkem i po paškviloch typu Bus Simulator, protože zde nejde primárně vítězit, být prvním, ale si užít běžnou jízdu. Znamená to, že pokud prší, spustíte stěrače, večer zapnete světla, musíte svého oře krmit naftou, poctivě vyhazujete blinkry, Čo mnozí skuteční řidiči asi ani netuší, na Čo vlastně je (Hlavně ti v Tatínkova Superb a bavoráčikoch, že ano?)
Novinek a vylepšení je hned několik, ale všechny neduhy se tvůrcům odstranit nepodařilo. V první řadě chválíme přítomnost rádia. Ano, bylo tu já předtím s možností pouštění vlastních mp3. V Scania Driving Simulator byla dokonce funkce poslechu rádia přes internet, avšak to jsme se museli hrabat a editovat vybrané soubory ze hry. Konečně, a nyní následuje radostný pohled tam nahoru a sáhodlouhé děkovná řeč – někoho v SCS Software to napadlo udělat za nás. Skutečných rádií najdete ve hře nepočítaně, z těch Slovensku všechny podstatné a můžete se tedy nechat oblbovat profláknutí a dokola opakovaným repertoárem i za počítačem. Nějak jsme si zvykli v autech a práci, tak to jde i při hře a je to skutečně plus. Jinak je ozvučení strohé a společnost vám dělá jen předení motoru. Zvuky při nárazech připomínají dětské beran-beran-BUC s čínskými plastovými autíčky.
Druhá novinka vás potěší hned na začátku: po vytvoření profilu, zvoleni fotky a názvu transportní společnosti, kterou si založíte, budete jako v RPG hře postupovat po úrovních a vylepšovat se. Není to zatraceně propracovaný systém, prostě za doručení zboží dostanete nejen finanční odměnu vzhledem k době doručení a jeho poškození, ale i nějaké ty expy. Pokud je bude dost a poskočíte o level výše, dostanete jeden Bodíky, který hodíte do jedné z vlastností, přičemž každou lze vylepšit šestkrát. Investovat můžete do ekonomického ježdění (zajistí nižší spotřebu), bonusů za trasy na dlouhé vzdálenosti (znovu dostanete o několik procent vyšší odměnu), na poškození citlivé zboží, nebezpečné zboží a podobně. Procentuální navyšování odměny není ničím sofistikovaným, motivujícím faktorem k dalšímu ježdění ale určitě je.
Postupem času se odrazíte od braní zakázek pro jiné společnosti ke svému vlastnímu byznysu, kde za přepravu dostane mnohem vyšší platby. Svou transportní firmičky začnete rozšiřovat: zakoupíte místo v garáži pro další Tirák, samotný kamion a nabídnete zaměstnání řidiči, kterého si najmete z některé personální agentury. Jednotliví řidiči jsou také hodnocení RPG systémem, a ten, kdo toho víc ví a víc vám vydělá, si ptá tomu adekvátní plat. Nemusíte mít obavy z příliš rychlé expanze, jednotlivé položky nejsou nejlevnější a ačkoliv si můžete půjčit nemalou částku z banky, její splácení vám rozpočet zatíží minimálně zpočátku.
Potěší rovněž každá příležitost k vylepšení trucků, nejen z pestré nabídky vizuálních doplňků. Každý upgrade se odemkne až v případě, kdy se váš avatar nachází na určitém levelu, takže také nehrozí nákup toho nejlepšího hned na začátku. Než se propracujete ke všemu a stejně nabudete potřebnou částku na zaplacení doplňků, přejezdy několik tisíc kilometrů, strávíte za virtuálním volantem několik desítek skutečných hodin.
Mnohé nepříjemnosti sice nezůstaly nepovšimnuty, k nápravě však úplně nedošlo. Mluvíme hlavně o umělé inteligenci dalších řidičů. Některé jejich strojové kousky dokážou překvapit. Jezdí sice přirozenější a dokonce vás pustí při výjezdu z vedlejší silnice a bliknou vám, že můžete jít, ale často jezdí příliš uměle. Klidně se zařadí při zužování pruhů těsně před vás, ačkoli je zřejmé, že to neubrzdíte – ani při dodržování předepsané rychlosti. Všichni navíc jezdí striktně podle předpisů. Nebylo by to na škodu, kdyby je brzdná dráha (i kamionů) nebyla minimální, přičemž vy musíte dopředu odhadnout, kdy začnete snižovat rychlost. Jednotlivých lapsus bychem našli hned několik, ale všechny se týkají až absurdní akcelerace, případně brzdění.
Někomu může vadit i to, že licence na kamiony není kompletní. Po cestách sice popreháňate například Renault a Scanii, no Mercedes zde najdete pod názvem Majestic a DAF pod DAV. Je to jen malá spinká na jinak vyleštěný čelním skle. Přijali bychem i větší počet civilních vozidel, být autory vymyšlených. Technické zpracování je oproti minulosti náležitě vylepšené a takový free view zpoza volantu po celé kabině hýří detaily, prostředí je pestré, ale nemění se dostatečně dynamicky. Proto najdete na výpadovce z Bratislavy stále omezení dopravy z důvodu údržby a podobně. Na druhou stranu je tma konečně tmou a světlomety nemají velký dosah, takže jízda horskými serpentinami je řádným adrenalinem.
Množství drobností potěší, například rozdílná cena nafty, avšak znovu je vše striktně lineární a strojní. Kdybychem se měli zasnít, přivítali bychem podrobněji mapy jednotlivých států. Nejen u nás si zajezdíte jen po dálnicích. Přídavky, být zpoplatněné, se širší nabídkou v infrastruktuře a měst, by zvedlo celkové hodnocení minimálně o jeden bod. Pravděpodobně se o tyto příjemné maličkosti postará komunita, ale je příliš brzy na to, abychem to zohlednily v hodnocení. Věříme, že nezůstane jen našim snem dynamicky se měnící běhemí i během celého roku a v zimě se budeme klouzat po sněhu, v létě potit při pálícím slunci.
Chyb se dá na Euro Truck Simulator 2 nalézt mnoho a všechny bychem mohli hře otryskat o přístrojovou desku. Nebylo by to fér už jen proto, že jsme za virtuálním volantem strávili několik desítek hodin a tento čas si užívali. Takže ano, Euro Truck Simulator 2 je momentálně nejlepším simulátorem kamionů na trhu. Stojí sice o pár Eur víc, než by bylo vhodné, ale při víře, že bude obsah do hry postupně proudit, to pouštění žilou peněžence stojí. A teď už dost zbytečných slů, čeká nás dlouhá cesta z Kielu do Milána, výjezd na dálnici se blíží, tak zapínáme tempomat a vzhůru na výlet.
Minimální požadavky: Dual core CPU 2,4 GHz, 2 GB RAM, VGA 256 MB (GeForce 7600 GT nebo lepší)
Doporučené požadavky: Windows 7, Dual core CPU 3 GHz, 4 GB RAM, VGA 1024 MB (GeForce GTS 450 nebo lepší)
napsal kord 13.11.2012
Komentáře