Inteligentní mobilní telefony, sociální sítě a další moderní technologie přinášejí velké změny v chování a nákupních zvycích zákazníků, stejně jako ve způsobu online prodeje . Podle odborníků ze Slovenské nákupního portálu HEJ.sk se v tomto a příštím roce internetoví prodejci ještě více přiblíží svým kamenným kolegům, zákazníkům nabídnou větší rychlost a další možnosti výhodných nákupů.
K trendům nejbližších let budou patřit:
Prodejny a výdejní místa:
Celosvětově se prosazuje trend osobního vyzvednutí zboží zakoupeného přes internet. V České republice přistoupili k otevírání kamenných poboček hlavní hráči na trhu, v USA tuto možnost nabízí například významný prodejce Walmart, ale i jeho konkurenti Kmart či Sears, kteří nabízejí dokonce i doručení online nákupu přímo do automobilu. „Tuto službu poskytujeme iv našem novém HEJHOUSE v Bratislavě při nákupním centru Avion a IKEA. Každému, kdo nakoupí na HEJ.sk a zvolí odběr zboží prostřednictvím Drive In, pomohou naši zaměstnanci a zboží mu vynesou a naloží do kufru auta. „, vysvětluje Jitka Součková, marketingová ředitelka Kase.cz.
Mobilita span>
smartphony a mobilní aplikace dnes umožňují porovnávat ceny nebo posílat slevové kupóny. Potenciál však mají Daleko větší – mohou poskytovat personalizovaný obsah, dotykové katalogy nebo podporovat věrnostní programy. Jejich masové rozšíření může způsobit, že v kamenných prodejnách bude čím dál tím méně jednoduché s nakupujícími manipulovat pomocí „výhodných“ speciálních nabídek a cenových akcí – data o cenách konkurence budou mít zákazníci stále po ruce.
Sociální sítě
Mohutný rozmach sociálních sítí přinese retailu i mnoho dalších možností, jak jen šíření zpráv na Twitteru nebo budování komunity či organizování soutěží na Facebooku. Letos bude patřit testování možností Facebooku v oblasti internetového nakupování. Očekávat se dá i další rozvoj skupinového nakupování, vznikat budou komunity kupujících, které si budou doporučovat produkty (například Fashism.com) av rámci online obchodů vzniknou i funkce typu „nakup a sdílej“ nebo „co-browsing“, který umožní sdílet hledání konkrétního typu zboží více nakupujícím.
Denní nabídky a bleskové výprodeje, agregátory slev a prodejních akcí
Po vlně slevových portálů, v jejichž čele celosvětově stál Groupon.cem, nastupuje další „módní“ vlna – agregátory slev a prodejních akcí a také denní nabídky a bleskové výprodeje . Touto cestou se už vydali některé eshopy v zahraničí. Díky zajímavé cenotvorbě a také díky specializovaným technologiím, které přinášejí jen ty informace, které zákazníka zajímají, dokáží prodat masivní množství zboží za pár minut od odeslání newsletteru. Tímto směrem se zaměřilo několik prodejců, a to například již iv České republice. Kdy to přijde na Slovensko, je jen otázkou času.
Nové přístupy a technologie
Na svou příležitost čekají také nové přístupy a technologie typu Rich Commerce nabízející zákazníkům virtuální modely, interaktivní videa či 3D pohled na produkty. Zajímavostí jsou i jednostránkové eshopy prodávající v každé kategorii jen jeden produkt a dynamická cenotvorba, která přinese ultra krátké nabídky, slepé aukce či tzv.. snižovány nabídku – wonderprice. Dá se také očekávat konec flashových aplikací, které zákazníky příliš nezaujaly a proto neměli žádný obchodní efekt.
mezinárodnost
Dá se očekávat, že letos zesílí trend mezinárodního nakupování nebo přeshraničních nákupů. V seznamu menších, především specializovaných, eshopů tvoří prodeje do zahraničí 10-20%, některé asijské obchody specializované na elektroniku úspěšně posílají do celého světa většinu prodejů. Slovensko má v této oblasti velký potenciál, protože podle posledního průzkumu, který realizovala agentura Civic Consulting pro Evropskou unii mají slovenskou eshopy nižší ceny než je evropský průměr.
Komentáře