Ivan Piovarči | 08.04.2012 06:30
Vybrali jste si svůj vysněný výrobek a chcete ho mít? Máte dvě možnosti – jít do kamenného obchodu nebo si ho koupit přes internet.
Ilustrační foto.
Autor: Shutterstock
Rozvoj internetu otevřel domácnostem přístup k nakupování v nebývalé míře. Pohodlně, z křesla u počítače, je možné procházet se ve virtuální nákupní galerii s obrovskou nabídkou.
Kamenné obchody však mají také své kouzlo – zboží uvidíte „naživo“ a obvykle je hned dostupný bez čekání. Při kamenném obchodě cestujete za zbožím, při internetovém zboží obvykle cestuje za vámi.
Tyto dva světy však nejsou striktně odděleny. Existují kamenné obchody, které zároveň provozují internetový obchod, a internetoví obchodníci, kteří si budují své fyzické sídla. Každý ze způsobů nakupování má své výhody a nevýhody. Kdo si je uvědomuje, snadněji se rozhoduje nejen o tem, Čo nakoupí, ale i kde.
Poradenství, informace, péče o zákazníka
fundovaný prodavač v kamenné prodejně je k nezaplacení. Dá se s ním promluvit, může vám poradit, výrobek přímo předvést, ukázat vám jiné možnosti a přesvědčit vás koupit zboží, které bude lépe vyhovovat vašim požadavkům. Unudený nebo neznalý prodavač je naopak pro obchod pohromou. I když tam nakonec nakoupíte, příjemný pocit z nákupu ve vás nezůstane a možná se obchodu příště vyhnete. V internetu se musíte spolehnout na textové či obrazové informace, které vám obchodník nabídne. Některé internetové prodejny však mají i vlastní poradenství – telefonické (online například přes Facebook či chat), nebo jim můžete adresovat otázku přes formulář. Několik umožňují přidávat ke zboží recenze kupujících.
Internet sám o sobě pomáhá při nákupu v obou typech obchodů, o výrobku si totiž v počítačové síti můžete najít množství dodatečných informací. Kamenné obchody mají výhodu, že mohou nabídnout dodatečnou péči o zákazníka – vědí zboží nejen prodat, ale přidávat další služby, například zabezpečení záručního a pozáručního servisu nebo dodávky náhradních dílů.
Anonymita, bezpečnost plateb a dodání zboží
V kamenné prodejně je situace jednoduchá. Zaplatíte a zboží si ihned odnesete. V reálném světě jste anonymní zákazník, peníze a zboží jdou z ručky do ručky. Internet má určitá rizika. V případě objednávky přes internet musíte obchodníkovi odevzdat nějaká data o sobě – minimálně kontaktní údaje, adresu na doručení. Musíte důvěřovat, že data, která obchodníkovi posíláte, jsou dobře chráněny. Platba je také o důvěře, ale riziko se dá vynulovat. Zákazník může využít dobírku nebo kurýra, zboží pak zaplatí až na poště nebo přímo do rukou kurýrovi. To doporučuje i Slovenské obchodní inspekce.
Kdo věří internetovému obchodu, může mu zaplatit za zboží i dopředu. Jsou obchodníci, kteří platby předem motivují slevou nebo odpuštěním některého z poplatků. Třeba si však uvědomit, že v takovém případě vždy jdete do rizika. Můžete ho snížit platbou kartou nebo přes finanční službu jako PayPal, kde existují určité možnosti ochrany již odeslaných peněz. Zároveň byste měli zásilku před kurýrem nebo na poště rozbalit a hned se přesvědčit, zda došla v pořádku a zda je v balíku to, Čo jste chtěli.
Reklamace
Reklamaci si uplatníte přímo v kamenné prodejně. V případě internetu to nemusí být tak jednoduché. Větší internetové obchody mají své kontaktní místa, takže tam to až takový problém není. Většinou však musíte reklamovaný výrobek zabalit a poslat poštou či kurýrem.
Komplikovanější může být, pokud jste využili některý ze zahraničních internetových obchodů a máte objemnější zboží. Záruční servis je možno uplatnit i na autorizovaných servisních místech. U výrobků koupených přes internetový obchod a doručených bez záručního listu však mohou mít zákazníci problém při uplatnění záruční opravy v tem autorizovaném servisu, který nemá oprávnění poskytnout servis bez záručního listu platného pro Slovenskou republiku.
Vrácení zboží
Pokud se vám zboží nelíbí, v kamenném obchodě vám mohou, ale nemusí vzít zboží zpět. Obchodníci možnost vrácení zboží nabízejí jen jako benefit. V případě internetu však tato možnost vyplývá přímo ze zákona (s výjimkou některých zboží a služeb, jde například o potraviny, knihy, rozbalené CD či DVD).
Jelikož zboží při koupi přímo nevidíte, máte ho možnost při zásilkovém prodeji vrátit zpět obchodníkovi do 7 pracovních dnů. V případě internetových obchodů to platí, i když jste si zboží osobně vyzvedli v pobočce. Náklady na vrácení zboží však nese zákazník.
Evropská unie prosazuje, aby se lhůta vrácení zboží prodloužila na 14 dní, Slovensko bude muset tuto novou směrnici akceptovat a zapracovat do zákonů.
Ekologická recyklace
Ekologickou recyklaci spotřebičů nabízejí kamenné i některé internetové prodejny. Závisí na podmínkách, které si obchodníci stanoví. Kamenný obchod vám takový spotřebič vezme v prodejně bez poplatků, v případě dovozu k vám domů může, ale také nemusí žádat poplatek za odvoz.
Internetové obchody, pokud takovou službu nabízejí, si za ni dají obvykle zaplatit. Také však mohou vyjít zákazníkovi vstříc vynulováním poplatku. Většina internetových obchodníků vás obvykle odkáže na sběrné dvory v místě bydliště.
Ceny zboží
Ceny zboží se liší nejen mezi kamennými a internetovými obchody, ale i mezi internetovými prodejci navzájem. Rozdíly mohou být při dražších zboží i desítky či stovky eur.
Ceny v kamenných obchodech obvykle bývají vyšší než nejlevnější nabídky na internetu. Do cen v kamenných obchodech vstupují i další náklady, které internetový prodejce nemá, zejména pokud jde o menší firmu s minimálním počtem lidí, bez vlastních skladů a prostor.
Nebývá to však stoprocentním pravidlem. I kamenné obchody vědí nabídnout konkurenceschopnou cenu u některých výrobků, i když určitě ne na celý sortiment, který mají.
U levných výrobcích v nejnižší cenové hladině může cenu internetového nákupu zvednout i doprava. Velkou pomocí při nákupu přes sít jsou internetové stránky, které se věnují porovnávání cen (jejich adresy si vyhledáte lehce přes leckterý internetový vyhledávač, zadejte klíčová slova: srovnání cen).
Reputace
I kamenné obchody, i internetové obchody mají svou reputaci. Tvoří ji zkušenosti zákazníků. O jedněch io druhých si můžete najít údaje právě na internetu.
Uvědomte si vš když, že více píší nespokojení zákazníci než ti, Čo byli spokojeni. Není divu, serióznost obchodníka se ukáže ne tehdy, když zákazník nemá žádný problém, ale hlavně tehdy, když se nějaké problémy se zbožím vyskytnou. Proto by cena neměla být jedjjjjjiným kritériem, které zákazník při nakupování zohledňuje.