Predajca musí mimo kúpnej ceny vrátit i bežné poštovné za doručení zboží spotřebitelovi. Náklady na zaslání zboží nazpět predajcovi však platí kupujúci.
Zdroj: freeimages.cem / kipcurry
Náš čitatel nakúpil v eshope na dobírku. Zboží byl doručený bez problémů, no materiál, z kterého byl vyrobený, se mu nepáčil. Preto ho poslal do 14 dní nazpět predajcovi. Ten mu vrátil kúpnu cenu zboží, ne však poštovné.
Čitatel s tým spokojný nebyl. Na internete našiel rozsudok Európskeho súdneho dvora ve veci C-511/08[1], který je výkladem európskej smernice 97/7/ES[2] a svoj význam má taktéž pro výklad ustanovení § 12 zákona č. 108/2000 Z. z.[3] o ochrane spotřebitela při podomovem predaji a zásielkovem predaji.
„Tento paragraf hovorí, že odstúpením spotřebitela od zmluvy se zmluva od začiatku zrušuje. Predávajúci je povinný převzít zboží a vrátit spotřebitelovi najnedřív v lhůtě 15 dní odo dne odstúpenia od zmluvy cenu zaplatenú za zboží včetně nákladů, které spotřebitel vynaložil v súvislosti s objednaním zboží nebo služby. Rozsudok ESD upresňuje výklad tohto ustanovenia. Vyplýva z neho, že při odstúpení od zmluvy bez udania důvodu při zásielkovem predaji (nákup přes internet) je podle § 12 predávajúci povinný vrátit spotřebitelovi nejen kúpnu cenu, ale i poštovné a balné, které za zboží zaplatil,“ približuje znenie smernice čitatel.
Právnik Európskeho spotřebitelského centra v SR Pavel Pavlovkin však pripomína, že smernica 97/7/ES, na kterou odkazuje náš čitatel, už není účinná a byla nahradená smernicou 2011/83/EÚ o právach spotřebitelov[4].
V decembri 2013 byla táto smernica zapracovaná do nášho právneho poriadku zákonem 102/2014 Z. z.[5] o ochrane spotřebitela při predaji zboží nebo poskytovaní služeb na základe zmluvy uzavretej na diaľku, nebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorů prodávajícího. Zákon nadobudol účinnost 13. júna 2014 a zrušil pôvodný zákon 108/2000. Čitatel se teda odvoláva na už neplatné legislatívne normy.
„Při zmluve uzavretej na diaľku je lhůta na odstúpenie 14 dní, avšak v případě, že si predávajúci nesplní informačné povinnosti, predlžuje se na nejvíc 12 měsíců a 14 kalendárnych dní a vy stále můžete využit právo na odstúpenie od zmluvy bez udania důvodu,“ vysvetľuje P. Pavlovkin.
Čo se týka samotných nákladů na zaslání zboží, tvoria súčast informácií, které musí predávajúci spotřebitelovi poskytnút před tím, jak spotřebitel odošle objednávku. Predávajúci musí spotřebitela informovat i o tem, že když odstúpi od zmluvy, bude znášat náklady na vrátenie zboží podle § 10 ods. 3[6], a když odstúpi od zmluvy uzavretej na diaľku, i náklady na vrátenie zboží, který vzhledem na jeho povahu není možné vrátit prostřednictvím pošty.
„Podle § 10 ods. 3[7] pri odstúpení od zmluvy znáša spotřebitel iba náklady na vrátenie zboží predávajúcemu nebo osobe pověřenej predávajúcim na prevzatie zboží. To neplatí, když predávajúci souhlasil, že ich bude znášat sám, nebo když si nesplnil povinnost informovat spotřebitela o tem, že když odstúpi od zmluvy, bude znášat náklady na vrátenie zboží,“ vysvetľuje Pavlovkin.
V § 9 ods. 1[8] je stanovená povinnost prodávajícího bez zbytečného odkladu, najnedřív do 14 dní odo dne doručení oznámenia o odstúpení od zmluvy, vrátit spotřebitelovi všechny platby, které od neho prijal na základe zmluvy nebo v súvislosti s ňou, včetně nákladů na dopravu, dodanie a poštovné a jiných nákladů a poplatků.
Jak odstúpit od zmluvy uzatvorenej na diaľku
- 14 dní na odstúpenie od zmluvy při nákupu zboží. Při zmluvách uzavretěch od 13. júna 2014 v EÚ máte právo vrátiť zboží kúpený přes internet jak i zboží zakúpený inde jak v obchode (napríklad od podomového predajcu, nebo přes telefón) do 14 dní.
- Táto lhůta se skončí po 14 dnech od převzetí zboží. Když však konec tohto obdobia pripadne na den pracovného pokoja, lhůta se predlžuje do následujícího pracovného dne.
- Když si chcete uplatnit právo na odstúpenie od zmluvy, musíte informovat obchodníka o svojem rozhodnutí odstúpit od zmluvy. Můžete to udělat napríklad t když, že k zboží, který vraciate poštou, pridáte vyhlásenie nebo zašlete fax či e-mail. Nestačí jen zboží odoslat zpět. Obchodník je povinný vám poskytnúť vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy[9], který můžete použit, aby ste ho informovali o odstúpení od zmluvy. Jeho použití je však dobrovoľné.
- Predajca vám musí peníze vrátit do 14 dní od prijatia oznámenia o odstúpení od zmluvy. Tuto lhůtu může predajca predĺžit v případě, že zboží nedostal zpět nebo nemá dôkaz o tem, že ste ho poslali zpět. Vrátanie kúpnej ceny musí zahŕňat náklady na poštovné, které ste zaplatili při objednávce zboží. Obchodník však může účtovat dodatočné dodacie náklady, když ste žiadali o napríklad expresnú dodávku.
- Náklady na vrátenie zboží predávajúcemu budete musiet ale zaplatit vy. To neplatí, když predávajúci souhlasil, že ich bude znášat sám, nebo když si predávajúci nesplnil povinnost informovat spotřebitela o tem, že bude znášat náklady na vrátenie zboží predávajúcemu. Když tak neurobil, i tyto náklady bude musiet znášat on. Objemný zboží kúpený od podomového predajcu, který ste ihned prevzali, však musí obchodník vyzvednout na vlastné náklady.
Výnimky v případě některých výrobkov
14-dňová lhůta na zváženie se neuplatňuje na:
- letenky a lístky na vl když, vstupenky na koncert a hotelové rezervácie na konkrétne datumy,
- kúpu jedla a nápojů (v případě pravidelných dodávek, napríklad z mliekarne),
- zboží vyrobený na objednávku nebo jasne personalizovaný zboží (napríklad oblek na mieru),
- zapečatené nosiče údajů, jak jsou DVD, které ste otvorili při ich prevzatí.
References
- ^ rozsudok Európskeho súdneho dvora ve veci C-511/08 (curia.europa.eu)
- ^ smernica 97/7/ES (www.mhsr.sk)
- ^ Zákon o ochrane spotřebitela při podomovem predaji a zásielkovem predaji (www.zakonypreludi.sk)
- ^ 2011/83/EÚ (eur-lex.europa.eu)
- ^ 102/2014 Z. z. (www.zakonypreludi.sk)
- ^ § 10 ods. 3 (www.zakonypreludi.sk)
- ^ § 10 ods. 3 (www.zakonypreludi.sk)
- ^ § 9 ods. 1 (www.zakonypreludi.sk)
- ^ Vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy pro eshop – vzor ověřený advokátskou kanceláriou (market.etrend.sk)