Zatímco pirátům v Adenském zálivu u pobřeží Somálska Klepl mezinárodní společenství víceméně po prstech, Evropanům řádí pod nosem na Dunaji. Jakoby vystřižení z filmu Černá kočka, bílý kocour bosenského Srba Emira Kusturici. Bohužel, jak potvrzují zkušenosti kapitánů například ukrajinských říčně-námořních plavidel brázdících evropský veletok, jde o nepříjemnou realitu.
Ilustrační foto
Autor: Shutterstock
„Hlavně na rumunském a srbském úseku se lodě stávají kořistí pirátů. Místní úřady se k žalobám kapitánů však staví zády, „informoval portál Newsru s odvoláním na Ukrajinskou dunajskou plavbu. Většinou se zájem zlodějů soustřeďuje na vlečné čluny, které jsou často zakotveny bez kontroly. Stále více se množí případy, kdy místní obyvatelé „útočí“ za bílého dne a ničeho se nebojí.
„Nejčastěji kradou z nákladu uloženého v útrobách člunů. Nepohrdnou však ani ocelovými klapkami do podpalubí či kotvícími lany, „konstatuje zpráva Ukrajinské dunajské plavby. Například 5. října loď Kapitán zídky „odlehčili“ zloději o část naložené pšenice. Do útrob plavidla se dostali přes jeho nosní část. O den později ohlásil nezvanou návštěvu i kapitán lodi Lvů, z níž zmizely všechny poklopy bočních přihrádek, jakož i stříška, pod kterou spočívala kotevní řetěz. Z plavidla Bělehrad zase piráti odnesli tři měchy obsahující sojový koncentrát, z nichž každý vážil 500 kilogramů.
Kradou přepravované zboží, pali ve, alkohol, cigarety
O rabování na Dunaji se začalo mluvit v roce 2010, kdy obětí zlodějů se na rumunském úseku řeky stala loď Zvjozdnyj. V témže roce piráti přepadli i plavidlo Kapitán Antipů, kotvící v přístavu Galac (Galati). Podle Ukrajinské dunajské plavby se rabování opakovalo iv roce 2011.
V souvislosti s pokračujícími útoky dunajských pirátů portál Izmacity.cem připomíná, že rabování plavidel se bohužel pravidelně opakuje. Například 4. ledna 2012 se terčem útoku 15 lidí stal člun, který byl součástí konvoje taženého remorkérem Perm. Útočníci žádali od posádky alkohol, cigarety a palive. Člun prohledali a lodivodovi vyhrožovali nožem a hozením přes palubu. Při odchodu odcizili 500 metrů lana. Následující případ rabování se udál o několik hodin později, během pravoslavných Vánoc. Sedmého ledna piráti v noci přepadli plavidlo Kapitán Babkin. Pouze odhodlání posádky zabránilo krádeži nákladu, za který v případě poškození či odcizení platí přepravní společnost nemalé penále, nemluvě o pošramocené pověsti všech dunajských lodních přepravců.
Nejnebezpečnější je říční trychtýř v Rumunsku
Nejnebezpečnějším místem je podle Ukrajinců úsek Dunaje kilometru 240 až 350, ale nejen ten. Jde o úsek řeky, kde se tlačné sestavy, především během nízkého stavu hladiny, musí přetvořit před přechodem přes Borca-Bala. Přes jakýsi říční trychtýř ležící na rumunském úseku Dunaje.
„Přesto, že každý případ útoku a krádeže kapitáni úředně zaznamenávají a upozorňují místní úřady, policii i představitelů okolních přístavů, nic se neděje,“ konstatují v Ukrajinské dunajské plavbě s tím, že situace je stále napjatější a je jakousi smutnou kopií donedávna velké aktivity pirátů v Adenském zálivu u africkém pobřeží
© AUTORSKÁ PRÁVA VYHRAZENA