Slovensku internetovým prodejnám loni jejich zákazníci naklikali objednávky v dvojnásobné hodnotě než v roce 2006. Jejich dvoj-až 2,2 miliardové tržby byly oproti předchozímu roku o 80 až 120 procent vyšší. 23353185
Odhaduje to Slovenské asociace pro elektronický obchod. Čtyři největší virtuální obchodní domy Hej.sk , Mall.sk , Martinus.sk a Pelicantravel.cem loni zkasírovali 1,12 miliardy korun.
Slováci při návštěvě internetových prodejen však neplatili. Podle obchodníků upřednostňovaly spíše zaslání zboží na dobírku. Tento způsob doručení as ním spojené platby využili podle asociace téměř dvě třetiny zákazníků. Dalších 16% se rozhodlo zaplatit převodem z bankovního účtu a zhruba stejný počet platil v hotovosti při osobním vyzvednutí zboží.
Stojí za tím strach ze zneužití údajů platebních a kreditních karet. Evropský statistický úřad Eurostat vyčíslil, že loni strach ze zneužití osobních údajů nebo čísla karty odradil od on-line nákupu osm procent Slováků ve věku mezi 16 a 74 let. V celé Evropské unii tento strach pocítilo dvanáct procent dotázaných lidí. Náš podíl je nižší v důsledku toho, že internet na Slovensku není tak rozšířený jako v největších evropských státech.
Téměř desetinu obratu z prodeje zboží přes internet tvořily nákupy. V segmentu služeb zákazníci platili téměř výhradně převodem z bankovního účtu. Obliba nákupu zboží přes internet se velmi rovnoměrně rozdělila mezi jednotlivé kraje, s výjimkou Bratislavského kraje. Tam proběhla zhruba čtvrtina všech nákupů a ostatních sedm krajů se podílelo na objednávkách zboží 10 až 13 procenty.
V Evropě utrácejí přes internet nejraději Dánové. Přestože loňský údaj pro tento národ ještě není k dispozici, i předloňský 55-procentní podíl fanoušky on-line nakupování stačil Severoeurópanem na první místo v žebříčku Evropské une. Stejně předloni mezi Dány, tak loni mezi Holanďany ve věku od 16 do 76 let našel Eurostat 55 procent takových, kteří označili internet za nejlepší místo na nakupování. O třetí příčku se dělí Švédové a Britové s 53 procenty nadšených zákazníků virtuálních obchodů. Nejméně zmiňované služby využívaly Bulhaři a Rumuni (po 3%), a obyvatelé Litvy (6%). Slováci na tem byli o něco lepší, protože přes internet za loňský rok nakoupilo 16% procent z nich.
Kontextové odkazy ETARGET