Nová pravidla na nákupy přes internet musí schválit parlament, pak začnou platit od června.
BRATISLAVA. Když dnes nakupujete přes web, minimální pravidla vrácení zboží či placení řeší zákon před dvanácti let.
Vznikl ještě v době, kdy lidé oblíbili nákupy z domova přes katalogy jako Quelle či Neckermann.
Zákon se od té doby pětkrát novelizoval. Nová pravidla na nákupy přes internet musí schválit parlament, pak začnou platit od júna.Teraz přišel ministr hospodářství Tomáš Malatinský s novou normou.
Určuje, Čo nám má eshop mluvit, když si vybíráme zboží, jak má vypadat objednávka na webu, ale i pravidla na zvracení zboží. Parlament o ní začne jednat tento měsíc, platit má od června.
1. Více času na vrácení
Když si dnes koupíte přes web mobil nebo foťák, můžete zboží bez důvodu vrátit do sedmi pracovních dnů. Může být i rozbalený a použitý, ale nesmí být poškozen či opotřebován.
Nový zákon tuto lhůtu prodlouží na čtrnáct kalendářních dnů. Obchodník bude povinen upozornit vás, od jakého dne se tato lhůta počítá.
Obchod bude muset vrátit zaplacené poštovné jen za nejlevnější varianta dopravy, jakou nabízí. Když si tedy necháte zboží doručit kurýrem za 15 eur, ale obchod nabízí i levnější doručení poštou za tři eura, při vrácení zboží vrátí za přepravu tři eura, které byste zaplatili za levnější možnost dopravy.
Jiná pravidla budou platit, když vám pošlou zboží, které neodpovídá tomu, Čo jste si objednali. Tehdy vám e-shop musí proplatit původní poštovné i náklady na poslání zboží zpět do obchodu.
2. Nová ikona při objednávce
Nákup přes web se obvykle končí stisknutím ikony „odeslat objednávku“ či „závazně objednávám“. Nový zákon eshopem nadiktuje, aby tlačítko mělo nápis „objednávka s povinností platby“.
Obchodník může ikonu nazvat i jin když, ale z jeho upozornění musí být zákazníkovi jasné, že odesláním elektronického formuláře se zavazuje za zboží platit.
„Toto oznámení musí být uveden přímo na tomto tlačítku nebo funkci,“ píše se v zákoně.
3. Dobírku nemohou penalizovat
Internetový obchod nemůže penalizovat extra poplatky zákazníka jen proto, že si vybere platbu na dobírku. Její vybavení je sice pro podnikatele nákladnější než zpracování bankovního převodu, ale od zákazníka si může za dobírku vyprosit nejvýše tolik, kolik zaplatí poštovnímu doručovateli.
„Bude to znamenat, že doručení poštou na dobírku bude stát u každého prodávajícího stejně. Tedy tolik, kolik účtuje provozovatel prodávajícímu, „říká mluvčí ministerstva hospodářství Stanislav Jurikovič.
Zákon zcela zakazuje vybírat poplatky za platbu kartou, přes ebankovníctvo nebo službami jako PayPal.
4. Prodejce nesmí vybírat za vás
Nakupujete na webu elektroniku nebo oblečení, ale v košíku si najdete i drobný příspěvek na charitu či dobití kreditu na příští nákup. Nebo si zkoušíte objednat předplatné webové služby na sedm dní, ale přehlédnete, že jejím vyzkoušením souhlasíte, aby se vám předplatné pravidelně prodlužovalo.
Souhlas zákazníka s takovou platbou je nezbytností už dnes, ale často při nákupuch přehlížíme, že náš souhlas je v objednávce výchozí. Zákon podnikatelům zakáže, aby za nás vyplňovali objednání zboží nebo služby, za které máme platit.
„Není možné používat tlačítko volby, kde je výchozí možnost souhlasu spotřebitele a spotřebitel musí zakliknout druhou možnost. Kdy spotřebitel něco nekoná, nemůže mu vzniknout závazek, „říká Jurikovič.
Nový zákon řeší i finty zásilkových obchodů, které prodávají například sběratelské modely aut či mincí. Zákazníkům nabídnou možnost objednat si za zvýhodněnou cenu první kus.
Na návratku malým písmem napíší, že když jim toto zboží nevrátíte, souhlasíte se zasláním celé série autíček, kterou však už dostanete za plnou cenu.
„Spotřebitel nemusí platit za ně Čo, Čo si neobjednal. Nečinnost spotřebitele po doručení nevyžádaného plnění nelze považovat za jeho souhlas s dodáním zboží v budoucnosti, „upozorňuje Jurikovič.
5. Upozornění na podmínky
Při sporu se zákazníkem bude muset obchodník prokázat, že měl skutečně možnost přečíst si obchodní podmínky e-shopu a nepřehlédl jejich ve spleti různých políček, které při objednávce automaticky odškrtávat.
„Prodávající musí prokázat, že spotřebiteli umožnil seznámit se s informacemi jednoduchým způsobem a spotřebitel měl reálnou možnost v případě zájmu informace získat,“ říká Jurikovič.
upozornění na obchodní podmínky bude muset porozumět průměrný spotřebitel, nebude proto podle ministerstva stačit drobný odkaz na obchodní podmínky.
Web s podmínkami má být možné přepnout do režimu pro slabozraké, aby si mohli text lépe přečíst.
6. Formulář na vrácení zboží
Na odstoupení od smlouvy v čtrnáctidenní lhůtě poslouží formulář, jeho vzor bude součástí zákona. Úředníci ho napsali laickým a srozumitelným jazykem.
Obchodníci nebudou muset tento papír přidávat ke každé objednávce, postačí, když ho dají na svůj web. Odtud si ho budou muset zákazníci stáhnout, ale i elektronicky vyplnit.
V takovém případě musí zákazníkům poskytnout ihned po přijetí takové e-formuláře potvrzení o jeho přijetí „na trvanlivém médiu“ informací.
„Nejčastějším způsobem bude poslání e-mailu s potvrzením nebo vygenerování potvrzení přímo na webové stránce prodávajícího, které si může spotřebitel uložit do svého počítače,“ vysvětluje Jurikovič.