Ani po Vánocích prodej ve-shopech nezeslabuje. Tahají ho nejen výprodeje, ale i dárkové poukázky.
BRATISLAVA. Povánoční slevy využívají lidé nejen v kamenných obchodech, ale i při nákupu přes internet.
To, Čo nekoupili před Vánocemi, dopřejí si levnější po svátcích. Jde zejména o dražší zboží jako ledničky, pračky, mobily a tablety.
Tento trend funguje podle obchodního ředitele e-shopu InterStore.sk Tomáše Prutzera několik sezón.
„Určitou roli zde hraje marketing, ale i strach z nedoručení zboží v předvánočním období,“ říká. Podle něj je leden velmi silný měsíc, dosahuje téměř úrovně prosince.
Průzkum
Nákupy online
Důvody, pro které lidé nakupují v e-shopech:
nižší ceny v porovnání s kamennými obchody:
- tento důvod uvedlo 54 procent lidí,
- uvedlo to 18 procent lidí,
- je důležitá pro 17 procent dotázaných,
- tento důvod uvedlo 7 procent dotázaných.
Zdroj: Online průzkum agentury NMS Market Research, portál Heuréka.
Za velkým zájmem o nákupy přes web v těchto dnech jsou povánoční slevy a univerzální dárkové certifikáty, říká obchodní ředitel e-shopu Mall.sk Ľuboš Bojo.
Ty totiž využijí obdarováni právě po Vánocích.
Silnější leden jako loni
Online optika Opti24.sk registruje od 4. ledna o pět procent více objednávek a návštěv než před Vánocemi, řekl Akos Nemeth.
Těsně po svátcích přitem klesly objednávky v ní o třetinu.
Letošní leden je téměř o pětinu lepší než loňský, tvrdí mluvčí společnosti Hej.sk Jitka Součková.
Tento internetový prodejce zlevnil zboží po Vánocích také o 70 procent.
Méně se však v lednu daří online prodeji knih.
„Počet objednávek v lednu tvoří necelé dvě třetiny prosincového objemu,“ říká Martin Štrba za Martinus.sk.
No počítá s tím, že letošní leden bude o čtvrtinu silnější než loňský.
Jan las z portálu Gorila.sk počítá s poklesem výšky průměrné objednávky oproti minulým rokem: „Kniha není komodita denní spotřeby a lidé zvažují, zda si koupí dvě, nebo pět knih v jedné objednávce, což bývalo v minulosti běžné.“
Vrátili minimum zboží
Zboží, které se zákazníkovi nezamlouvá, může při nákupu online vrátit do sedmi dnů od doručení. Několik e-shopy tvrdí, že zboží zatím vrátilo jen minimum lidí.
Větším problémem jako vrácené zboží byly zásilky, které si zákazníci načtena na poště či odběrných místech.
„Ten tvoří do dvě až tři procenta prosincového obratu,“ říká LAS. Za dopravu tohoto zboží se platí dvakrát.