Mnoho dopravců doplatilo na protiruské sankcie, tvrdí Pavol Reich, šéf združenia Česmad Slovakia, které je odborným garantem HN Konferencie Doprava a logistika 2016.
S akými aktuálnymi problémami se momentálne musia vyrovnat spoločnosti podnikajúce v doprave a logistike?
Máme několik dôležitěch bodů, které riešia cestní dopravcovia. Zásadné otázky se týkajú přímo podnikania. Radi by sme mali nižší daň z příjmu právnických osôb i nižší odvody. Zároveň máme kľúčové témy, o kterých plánujeme rokovat s novou vládou, když začne naplno fungovat. Chtěli by sme na ministerstve financií pokračovat v rozhovoroch o znižovaní daní z motorových vozidiel, predovšetkým ekologických áut. Velmi významný bod je i to, aby slovenskí podnikatelia neprichádzali o prácu, kterou strácat nemusia.
Čo treba udělat, aby o tuto prácu neprichádzali?
Hlavně to, aby na Slovensku zavládla systematická kontrola přepravných povolení pro zahraničných dopravců hlavne z tretích zemí. Dosiahnut, aby nedochádzalo k situácii, že títo dopravcovia odvážajú zboží, na který podle přepravných povolení nemají práve.
Máte údaje, o kolik je zahraničná konkurencia lacnejšia od našich firiem?
Jen velmi ťažko se dá presne říct, o kolik percent je lacnejšia. Zahraničná konkurencia prichádza hlavně z Poľska a Maďarska, někdy i z Českej republiky. To, že je lacnejšia, do značnej miery súvisí s nižšími daňami z motorových vozidiel, případně i s jjjjjinými daňovými záležitosťami.
Viete, jak se dá tento problém vyriešiť?
Momentálne dávame dokopy prácu týkajúcu se daní. Hovorit o této téme chceme i na konferencii, kde budeme riešit mýto, daň z příjmu či z motorových vozidiel. Zistíme t když, kdo je na tem z zemí Vyšehradskej štvorky a Nemecka najlepšie.
Hovorili ste o potřebe kontroly dopravců z tretích zemí. O co presne ide?
Mal sem tím na mysli predovšetkým spoločnosti z zemí jak je Bielorusko, Rusko, Ukrajina, Turecko nebo Srbsko. Teda všetko štáty, kde jsou vozidlá lacnejšie. Preto je našou povinností zabezpečit, aby se u nás začalo systematicky kontrolovat, či títo dopravcovia mají a využívajú všechny přepravné povolenia, které potřebujú na vyvážanie ze Slovenska. Tyto povolenia, či už bilaterálne, nebo trojstranné, musí niekto skontrolovat, a když už na ne byla vykonaná nejaká přeprava, tak ich i podpísat.
Táto konkurencia poškodzuje našich dopravců jen kvůli tomu, že jazdí bez potřebných povolení?
Samozrejme, niekteří dopravcovia jsou lacnejší, pretože mají lacnejšie pohonné látky. Je však důležité, aby lacnejšie přepravy odtiaľto vykázali jen v tem počte, které im dovoľujú přepravné povolenia.
Existujú čísla, kolik spoločností muselo kvůli lacnejšej konkurencii odJít z trhu?
Nemyslím si, že by spoločnost musela zákonite skončit kvůli lacnejšej konkurencii. Přepravná firma mnohokrát skončí i z rôznych jiných důvodů. Když napríklad nejaká šikovná dopravná spoločnost, která to má dobre rozbehnuté, přijde o nejakú zákazku, tak si může nájst prácu inde. Dnes je však problémem to, že hodně firiem muselo úplne nebo čiastočne skončit s prácou smerem do tretích zemí jak je Rusko či Bielorusko. A to i z důvodu zavedenia protiruských sankcií. Prirodzene, dobrí a kvalitní dopravcovia se dokázali premiestnit na európske trhy. Některé dopravné spoločnosti však končia zrejme i kvůli tomu, že prišli o prácu na východe a nevedia se preorientovat na jiné destinácie. Mali personál, který vedel chodit na přepravy povedzme do Bieloruska nebo Ruska. Nevyzná se však v štátoch Európskej úne.
Zmenilo se nieCo v tomto smere za posledné rok
Tento článok je súčastí exkluzívneho obsahu HN.
I díky vám můžeme tvorit poctivý obsah. Zaregistrujte se do HNkonta a čítajte naše spravodajst ve, analýzy i komentáre. Všetko na jednem místě a v kontexte. Ďakujeme, vážime si vaši podporu.
HNkonto umožňuje prístup k informáciám z Hospodárskych novín a i k vybraným titulem vydavateľstva Mafra Slovakia.
HNkonto Vám umožní prístup k digitálnemu obsahu Hospodárskych novín a špecializovaných titulů vydavateľstva MAFRA Slovakia. V případě problémů, skúste prosím obnovit stránku (napríklad stlačením [F5] nebo Aktualizovat v okne prehliadača).
Komentáře