Podomní prodej zboží je stále populární. Styl prodeje různých výrobků, které by za běžných okolností nikdy nikdo nekoupil, se za poslední desetiletí velmi nezměnil. Lidé s výjimečnými přesvědčovacími schopnostmi si umí výborně vydělat. Dobrý obchodník ví prodat Arabům i slovenský písek a klidně i Oravákem oštiepok z Maďarska. Velké množství prodejců si pro širší záběr pronajímá prostory v hotelech a restauracích, nabízejí pro páry oběd a dárek zdarma. Někteří nabízejí klidně a nenásilně, bez slovních hraček a presvedčovacích taktik. Jenže ne všichni. Mnozí, zejména starší lidé s více časem a zájmem o vyzkoušení takové prezentace výrobků, reagují a přicházejí. Dokonce jsme se setkali s případem, kdy byli na prezentaci registrovatelná jen důchodci a mladým byl vstup zakázán.

Důchodce jako lehká kořist
Mluvme teď o těch firmách, které prezentují neznámé značky, uvádějí jejich brutálně přemrštěnou cenu hned v úvodu av případě problémů se chovají nekorektně. Za nekalou praktiku si však můžeme dovolit nazvat i prodejce, který se snaží 20 eurovou deku prodat za 299 EUR. Ověření pravé ceny konkrétního výrobku se ale ne vždy dá, zejména když jde o neznámou značku prodávanou výhradně takovým způsobem (nebo je to jen přebal). Klidně může jít o výrobek hned prezentován v hodnotě 2000 EUR ve skutečnosti za 300 EUR. V průběhu prezentace uvedou fakt, že jen teď existuje šance získat výrobky za neuvěřitelnou slevu 51 procent. Podaří se jim zopakovat, že z původních 2000 EUR stačí zaplatit jen 979 EUR a na místě stačí zaplatit jen 300 EUR. Zbytek lze doplatit ve splátkách. Toto je jeden model známých a běžných praktik.

Člověk věkem ztrácí určitou schopnost účinně se bránit před psychologickými praktikami výborně trénovaných prodejců (nebo vůbec nedokáží takové pokusy rozeznat) a tak se není čemu divit, že jsou to právě prodejci, Čo si kladou za podmínku starší generaci, jak posluchače svých přednášek a úmorných predvádzačiek neuvěřitelně kvalitních hrnců, nožů, masážních matrací a kadečoho dalšího, Čo můžete splácet ještě několik let. Na Slovensku bychem možná napočítali tisíc vnoučat a dětí, které varují prarodičů před podobnými praktikami, prodejci a podivnými neznámými firmami. Zejména pokud mladí ihned vědí ověřit fungování prezentující společnosti přes internet. Mnozí důchodci se však pochlubí až nakoupenými super kvalitními hrnci v kuchyni. To, že mu po roce odpadne ouško, určitě prodejce trápit nebude. Zajímavé je, že při takovém prodeji zboží není jen klasický účet, jak bychem v běžné prodejně získali. Kupující musí podepsat i speciálně upravenou smlouvu t když, aby se prodejce chránil. Smlouva při koupi hrnců? Na Čo potřebuje prodejce smlouvu při prodeji hrnců? Na běžný účet se nevejde tolik doložek a výmluv, kterými se prodejce chrání. Ačkoliv se to nezdá, několik bodů je i na ochranu samotného kupujícího, musí však rychle jednat.

Smlouva s velmi malým písmem a množstvím slovních spojení
Smlouvy obsahují často mnoho slovních spojení, které vypadají složitě, ale logiku dávají až při podrobném přemýšlení. Jednoduché přemýšlení a ne vždy vysoké vzdělání starších lidí ani nedovolí správně chápat smlouvu, zejména pokud na celé prezentací o smlouvě nepadla ani řeč. V takových smlouvách se nám už podařilo najít bod o tem, že kupující potvrzuje, že zná tržní hodnotu výrobku, zároveň prohlašuje, že na něj nebyl vyvíjen žádný nátlak nebo nekalá obchodní praktika při prodeji, která by ho donutila zboží koupit. Bohužel, starší člověk, na kterého je několik hodin vyvíjen psychologický nátlak a je zavalen šíleným množstvím informací o nezávadnosti prezentovaných výrobků, není manipulovatelný viditelným nátlakem, ale stačí dobře cílená psychologie.

Zboží do 7 dnů můžete vrátit bez jakékoliv pokuty
nerozbalených a nepoužité zboží můžete do 7 dnů vrátit bez jakékoliv pokuty. Je možné, že se někteří prodejci pokusí bránit speciálně sestavenou smlouvou. Jakékoliv takové evidentní pokusy obejít občanský zákoník, který tomuto přesně stanovuje meze a podmínky, by však neměly být platné. Podrobně tuto oblast upravuje zákon číslo 108/2000 Sb ze 16. března o ochraně spotřebitele při podomním prodeji a zásilkovém prodeji. Do sedmi dnů je nutné doručit doporučený dopis s písemně podaným odstoupením od smlouvy a není nutné udávat důvod. Doporučujeme však volit dvoudílný dopis, známý jako dopis s doručenkou. Někteří lidé se pojišťují zároveň i jinou formou fyzické pošty. List doručen do uvedených 7 dnů (včetně volných dní) je prodejce povinen akceptovat a kupující je zas následně povinen zboží prodávajícímu odeslat neporušený zpět. V případě pochybností můžete využít služeb právního poradce, které mohou být přece jen někdy levnější, než cena zboží ale i pro situace, kdy přijdete o zboží a platit je nutné nadále. V každém případě je nutné stihnout zmiňovanou lhůtu, protože po ní může nastat problémové období, které může celou věc prodražit.

Muži jsou často viníky
Známe a také znáte nepochybně mnoho lidí, Čo na takové prezentace zavítají právě proto, že to jdou jen zkusit a nebudou za žádných okolností nic kupovat. Oběd zdarma a dárek za pár hodin poslechu. To se přece vyplatí, či ne? Vtipný a smutný zároveň je fakt, že zatímco ženy často zlanařit svého muže na něco takového a jde z donucení pro splnění podmínky účasti výhradně „párů“, jsou to právě muži, kteří dané zboží zaplatí a také oni se nechají přesvědčit o bezchybné koupi.

Trpké zjištění
Tímto upozorněním před praktikami některých prodejců nepovažujeme za klamavých a zavádějících všech prodejců, ale jen ty, kteří jakkoli úmyslně vytvářejí psyhologický nátlak na účastníky prezentace a při uvažování nad koupí se následně snaží zapojit ještě více fantazie na přesvědčení nezbytnosti prezentovaného výrobku. V té chvíli účastník často zjišťuje, že bez prezentovaných hrnců ani nemůže existovat a diví se, že bez masážního matrace v posteli dosud mohl přežít, když je tak nezbytný pro zdravou páteř a klidný spánek. Zjištění staršího člověka na takové prezentací může být i takové, jako nebezpečné jsou všechny dosavadní deky v domácnosti, plné roztočů a jedině ovčí deky od firmy XXX jsou tou správnou volbou pro zdraví. Člověk zjistí překvapivou informaci, že jen pár vybraných uchazečů má výjimečnou šanci získat dárek, který nikde jinde nikdo jiný nezíská, protože je začátek roku a jde o novinku. Člověk je tak ve výhodě oproti těm, Čo budou mít prezentaci o týden v Prievidzi a později na východním Slovensku. Minišampóny v nákupní hodnotě 0,2 EURA ale nelze považovat za pěkný dárek. Zvláště jestliže jejich firma rozdává z velké čínské dodávky již třetím rokem a nedokáže se jich zbavit.

To nejtrpčí zjištění v celé věci je fakt, že po příchodu domů, kdy se děti a vnoučata chytají za hlavu a prarodiče zase chytají za hruď pro srdeční potíže, asi každý z počítačově schopnější jde na internet. Cena výrobku se stejnými parametry zaplacená prodejci a za celkem neznámou značku ve výši 499 EUR přinese srdeční kolaps i synátorovi za počítačem. Zejména pokud za stejný peníz si dokáže do 30 sekund najít 4 takové přístroje s ještě lepší konfigurací a známé značky.

Pár upozorněni
Několik následujících upozornění je pár obecných rad, které mohou pomoci:

  • nejmenovaného firma uvádí kromě sídla firmy i adresu pro doručování zásilek. Pokud se náhodou stane, že odvolání po zakoupení zboží odešlete na adresu sídla a ne na adresu pro doručení listovních zásilek, může se stát, že se prodejce odvolá na nepřijetí žádné listovní zásilky. S listem ve schránce sídla firmy se mohlo stát cokoliv. Odvolá se na skutečnost, že nebyla splněna podmínka odeslání dopisu na určenou adresu uvedenou ve smlouvě. Tím mu vznikne pro nepozornost kupujícího další malá šance, jak se vyhnout vrácení finanční částky. Z právního hlediska to nemusí být správný postup, ale záleží na úhlu pohledu a také na tem, kdo se vlastně Právnickou okem na takový případ dívá, zda kupující, nebo prodejce. Proto doporučujeme kontaktovat prodejce na obou adresách.
  • Pokud se nedokážete vyhnout účasti z takové prezentace z rodinných důvodů, kdy zkrátka musíte, nikde neuvádějte titul a vzdělání a buďte nanejvýš obezřetní.
  • Nedejte se zlákat slovními spojeními, jako například: nejlevnější na trhu, nejkvalitnější ocel na světě, nejlepší nabídka na Slovensku, pouze dnes získáte slevu, pouze dnes získáte dárek, pouze pro Vás máme dárek, jen dnes můžete získat, jen dodnes platí akce, nic lepšího pro své zdraví už udělat nemůžete, už nikdy více bez našich matrací, pro prvních 10 zákazníků tu máme pozornost, máme tisíce spokojených zákazníků, nám zboží nikdo nevrací, nabízíme záruku až 30 let na naše zboží, tyto nože se nikdy neotupuje, naše firma funguje od roku XXXX a od té doby zaznamenala výjimečný růst a tisíce spokojených zákazníků ve více než 30 zemích světa , a mnoho dalších přímo teleshopingových frází. Škoda že u těchto větách prezentován úsměv už kupující nikdy více neviděl při vrácení zboží, pokud se podařilo osobní setkání.
  • Pozor je však nutné si dávat i na různé chytáky působící důvěryhodně, jako letáková reklama s lemováním typickým pro platidla a cenné papíry, s různými grafiky pečetí, dokonce se může objevit zneužití Slovensku erbů a motivů Slovenska, což také může vyvolat pocit důvěry . Všechno je to jen grafika a práce grafického odborníka, kterou si může kdokoliv na světě zaplatit. Ve snaze přilákat pozornost a vyvolat umělý pocit důvěry a jistoty se mohou objevit i pokusy o využití dalších symbolů jako použití erbů, státních vlajek nebo slovních spojení, které se týkají Monaka, Švýcarska, Lucembursko, Švédska, nebo i Rakouska, ale Vatikán předpokládejme nepoužije nikdo .
  • Pokud na podobné nabídky reagujete jen proto, že nic jiného nenaplňuje váš čas, za stejnou cenu si můžete dopřát i výjimečný pobyt někde u moře, nebo alespoň ve wellness.

Tento článek nevystupuje proti všem prodejcům, ale jen proti těm, Čo si své praktiky našli v uvedených případech odehrávajících se v různých městech na Slovensku vůči různým lidem. Článek sestavuje několik reálných příběhů a praktik. Nepoškozuje žádného prodejce jmenovitě, nejmenuje a nijak neupřesňuje.

Foto: ilustrační legální fotografie z pixmac.cz [1]

References

  1. ^ pixmac.cz (www.pixmac.cz)

Přihlásit

Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.