Pomôžte mi, manželka se se mnou nerozpráva, pretože sem minul všechny naše úspory na auto, které nikdy nedorazilo. I takto se začínajú e-maily obetí internetových podvodů. V roku 2013 sme zaznamenali zvýšený počet spotřebitelů, kteří se v snaze ušetrit miestami i několik tisíc euro nechali nalákat na kúpu osobného automobilu, zvierat nebo poľnohospodárskych vozidiel přes internetové aukčné a inzertné portály.
Ve většině prípadů podvodníci obrali Lidi o několiktisícové sumy. Európske spotřebitelské centrum v SR obyčejně v těchto případech spotřebitelem není schopné pomôct, pretože podvody ze strany súkromných osôb vydávajúcich se za firmu nespadají do naší pôsobnosti. Pokúsime se však zhrnút spoločné znaky těchto podvodů a poradíme Vám jak se im vyhnút, případně co dělat, když ste už zaplatili a máte podozrenie, že jde o podvod.
Při těchto praktikách je cieľem podvodníků ze zahraničí predat, napr. auto, za extrémne nízku a velmi lákavú cenu, bez nutnosti cestovat do zahraničí. Potenciálnych zákazníků se podvodníci snažia nalákat i na služby. Ve většině prípadů, si můžete po doručení auto vyskúšat a když se Vám náhodou nebude páčit, je možné ho bezplatne zaslat zpět, přičemž Vám vrátia kúpnu cenu. V skutočnosti Vám auto nikdy nedoručia.
Inzeráty na zahraničných aukčných portáloch
Při výbere auta na internete ste zavítali napríklad na eBay. Vozidlo vyzerá na fotkách dobre, predávajúci potvrdil, že nikdy nebylo búrané a co je hlavné, cena je víc než lákavá.
Při inzerátoch zverejnených na zahraničných aukčných portáloch prebieha kúpa po nadviazaní komunikácie mimo aukčného portálu. Podvodníci Vás obvykle presmerujú na inzertný portál, na kterém je zverejnený ten stejný inzerát, přičemž se snažia presmerovat Vás na web stránku aukčného portálu aby vytvorili dojem, že predaj je realizovaný přes aukčný portál.
Obvykle ste presmerovaní na web stránku, která vyzerá jak presná kópia už existujúcej dôveryhodnej stránky. Jedná se o tzv. phishing. Jméno a heslo zadané do phishingovej stránky, se odošlú podvodníkovi, který ich může Dále zneužit.
Zahráme se na aukčný portál
Podvodníci často simulujú služby a funkcie typické pro daný aukčný portál, kterými se snažia zákazníků oblafnút. Využívajú e-mailové adresy vytvárajúce dojem, že pochádzajú od tretej osoby.
Jednému ze spotřebitelů byl doručený e-mail s pokynmi na úhradu 6000 € od <eBay Financial Department Inc.> eBay@vpp-buyerprotection.Čo.uk. Po úhrade sumy zistil, že se nejedná o e-mail od spoločnosti eBay.
Reagujeme na inzerát na slovenskej stránke
Při prezeraní si inzertných portálů ste našli inzerát, auto vyzerá dobre, cena je opät super, navíc predávajúci na Vaše otázky rychle odpovedá. Ubezpečí Vás, že pro auto nemusíte cestovat, doručia Vám ho prostřednictvím kurýrní spoločnosti.
Podvodníci se snažia rozptýlit možné pochybnosti svojich zákazníků poskytnutím rôznych služeb. Jednému z poškodených spotřebitelů boli zaslané poistné zmluvy na přepravu vozidla a na možnost vrátenia zboží v případě nájdených nedostatků, dokonca obsahovali logá známych poisťovní.
Nasleduje zaplatenie kúpnej ceny v plnej výšce do depozitu dopravnej spoločnosti, a to dopředu bankovým převodem, platba po doručení není možná.
Kurýrska spoločnost (obvykle se jedná o miestnu dopravnú GmbH, nebo Ltd. nikdy ne známa přepravná spoločnosť) Vám po prijatí depozitu pridelí číslo zásilky. Přepravu Vašej „zásilky“ můžete na ich internetovej stránke sledovat. Nákup vyzerá pomerne bezpečne, až na to, že kurýrska spoločnost v skutočnosti neexistuje a stránka, na které ste mohli sledovat zásilku vznikla několik dní před nákupum. To obvykle zjistíte až po tem, jak auto není doručené v stanovenem termínu a predávajúci neodpovedá. Podvodníci tím získajú čas na výber peňažných prostriedků.
Špeciálnou verziou tohto podvodu je zastavenie zásilky daňovými nebo colnými orgánmi tretej krajiny. Jeden z poškodených spotřebitelů zistil, že přeprava zboží z Veľkej Británie se na několik dní zastavila v Nemecku. Podvodník ho e-emailem informoval, že přeprava byla zastavená príslušnými orgánmi a je potřebné uhradit CLO resp. daň a že ho bude kontaktovat notár, který mal být sprostredkovateľem komunikácie mezi spotřebitelem a príslušnými orgánmi v Nemecku. Tak se i stalo. Nasledovala požiadavka na úhradu cla ve výšce 1100 € s tím, že po doručení zásilky je možné podat daňové priznanie a táto suma bude spotřebitelovi vrátená.
Prevencia:
- pred nákupum si preverte prodávajícího, kurýrske spoločnosti a e-mailové adresy, z kterých s Vami predávajúci komunikuje, zadajte ich do vyhľadávača spolu s kľúčovým slovami fórum, skúsenosti, podvod;
- využite vyhľadávanie informácií i na zahraničných webových stránkach, v případě, že neovládate cudzí jazyk, preložte si kľúčové slová přes on-line prekladače;
- nikdy neplaťte celú sumu ve před, když predávajúci odmieta poslat zboží, dohodnite sa, že dopředu uhradíte náklady na přepravu a zvyšnú sumu po doručení;
- dopředu zaplaťte jen ověřeným predávajúcim, najlepšie takým, od kterých ste už v minulosti bez problémů nakúpili;
- typickým znakem při těchto podvodoch je požiadavka na platbu přes Western Union, při tomto způsobe má podvodník peňažnú hotovost už o několik minút po jej odeslání.
Když se stanete obetí podvodu, kontaktujte co najdřív Vaši banku resp. spoločnost, přes kterou ste posielali peníze. Obráťte se i na políciu, ale rátajte s tím, že vypátranie páchateľů je velmi ťažké. Když byl podvod spáchaný napr. z územia Veľkej Británie, oznámte ho též britským úradem na www.actionfraud.police.uk.
Jak príklad sme Vám uviedli nákup ojazdeného auta od podvodníků, nakolik v tomto případě jde o prevažne velký finančný obnos. Podvodné transakcie sme však zaznamenali už i při drobnem zbožíe nebo i takem kurióznem jak je nákup papagája.
Komentáře