BRATISLAVA. Slovenská pošta, a.s. v loňském roce přijala, přepravila a doručila spolu 257,65 mil.. listovních a balíkových zásilek 1. a 2. třídy, reklamních adresovaných zásilek a poštovních peněžních poukázek. Jejich počet se tak meziročně snížil o 27 mil.., Tedy o 9,5%. Státní poštovní společnost v roce 2011 doručila celkem 284,67 mil.. zásilek a poukazů, což bylo téměř o 10% méně než v roce 2010. Tehdy doručila ještě 315,54 mil.. zásilek a poukazů.
„Zákazníci podali na poskytnuté služby 55 020 reklamací, což je o 5 710 reklamací méně než v roce 2011. Z podaných reklamací pošta posoudila 5 708 jako opodstatněných,“ informovala ve čtvrtek o loňské bilanci mluvčí České pošty Stanislava Pondelová.
Počet reklamací na služby státní pošty loni klesl meziročně o 9,4%. V roce 2011 dostala pošta na své služby 60 730 reklamací, což bylo o 6 440 reklamací, resp. o 9,6% méně než v roce 2010. Opodstatněné reklamace na poskytnuté služby v loňském roce měli podíl 10,4% a jejich počet meziročně vzrostl o 150. Počet opodstatněných reklamací v roce 2011 dosáhl 5 558, což bylo 9% z podaných reklamací na služby.
„Na univerzální službu podali klienti 46 637 reklamací, z nich bylo 4 977 opodstatněných,“ dodala k výsledkům loňska Pondelová. Množství reklamací na univerzální službu, kterou poskytuje Slovenská pošta, loni kleslo o 2 214, resp. o 4,5%. Před dvěma lety dosáhl počet těchto reklamací 48 851, což bylo meziročně o 4 392 méně. Počet opodstatněných reklamací na univerzální službu v loňském roce stoupl o 1 094 a jejich podíl dosáhl 10,7%. V roce 2011 bylo opodstatněných 3 883 reklamací, což bylo 7,95% z jejich počtu.
Podíl počtu oprávněných reklamací na univerzální službu k uvedenému počtu poštovních zásilek se loni zvýšil na 0,00193%. V roce 2011 byl na úrovni 0,00136%. Slovenská pošta zaevidovala a řešila reklamace dle reklamačního řádu, který schválil Poštovní regulační úřad v Žilině [1] .
Univerzální poštovní služba je soubor poštovních služeb, které je Slovenská pošta povinna trvale poskytovat v přístupových a kontaktních místech za stejných podmínek, v určené kvalitě a za přijatelné ceny všem uživatelům každý pracovní den nejméně s jedním vybíráním a dodáváním denně.
Mezi všeobecné poštovní služby patří listy, doporučené dopisy a pojištěné listy 1. a 2. třídy, reklamní adresované zásilky, slepecké zásilky, úřední zásilky, balíky do 15 kilogramů, balíky do 20 kilogramů podané v cizině jjjjjjiným poskytovatelům všeobecných poštovních služeb, služby doporučených a cennými zásilkami (dodejka, do vlastních rukou, dobírka, zodpovědná služba, křehké , neskladné, opakované doručení na žádost odesílatele).
Ceny univerzální poštovní služby reguluje Poštovní regulační úřad, který je rozpočtovou organizací se sídlem v Žilině. Provádí regulaci a dohled nad poskytováním poštovních služeb na území ČR a provozovatelům vydává povolení k poskytování poštovních služeb.