Když jde o byznys, pošta v roznos letáků problém nevidí. Problémy se schránkami vzpomíná, když reklamu nedoručí všude.
BRATISLAVA. Do každé třetí domácnosti v Bratislavě nemůžeme doručit letáky, nebot mají na schránce zákaz vhazování reklamy, tvrdí Slovenská pošta.
Pokud je však osloví zájemce o doručení letáků, omezení zamlžuje.
Na to, kolik schránek se zákazy je, se začala státní akciovka vymlouvat, když SME napsalo [1] , že její propagační časopis Poštovní zvěsti dostal málokdo, ačkoliv ho Slovenská pošta slibuje doručit každé domácnosti. Jen aktuální číslo vyšlo stát na 120 tisíc eur.
SME v červenci náhodně oslovilo 30 rodin po celém Slovensku, časopis přišel pouze třem.
Pošta odmítla, že náklad 1,85 milionu kusů je fiktivní, bránila se nedostupností mnoha schránek.
Po publikování článku poslala SME žádost o uveřejnění odpovědi, ve které poprvé vzpomněla, že Poštovní zvěsti nemohla dostat každá domácnost, nebot několik mají na schránkách oznámení o zákazu vhazování reklam.
„V Bratislavě je to zhruba 35 procent takových schránek,“ napsala v žádosti pošta.
Zákazníkovi to neřeknou
SME pak otestovalo, zda pošta na to upozorní i případného zájemce o roznáškou letáků.
Redakce jménem fiktivní podnikatelky oslovila poštu, zda doručí letáky její firmy do všech domácností v krajských městech a zda platí nějaká omezení.
Sekce prodeje firemním zákazníkům České pošty obratem odepsala, že je umí doručit do každé evidované domácnosti.
„Rozhodnutí, zda leták půjde do každé domácnosti, je na vás, na naší straně nejsou žádná omezení,“ píše se v mailu.
Na další mail, zda nebývá problém se schránkami rodin, které si reklamu nepřejí, a kolik jich je v Bratislavě, pracovnice odepsala: „Jde o opravdu minimální množství z celkového objemu Slovenská domácností.“
Počty pošťáky
SME požádalo poštu o vysvětlení, proč v případě Poštovních zvěstí říká, jaký je problém s doručováním reklamy, ale při sjednávání zakázky to zlehčují.
Mluvčí pošty Stanislava Pondelová odmítla, že by zaváděly. Tvrdí, že na Slovensku je téměř sto tisíc domácností, do kterých se nedají reklamní zásilky doručit. „Z celkového počtu 1 947 525 domácností, který evidujeme, je to 5,1 procenta domácností.“
Pošta ještě zopakovala, že nejvíce zákazů na reklamu visí na schránkách v Bratislavě.
Pět procent schránek, jejichž majitelé si reklamu nepřejí, podle ní odpovídá „minimálnímu počtu“.
„Nabídka, kterou jsme fiktivní podnikatelce poslali, je v souladu s předchozími tvrzeními.“
Počiatek pošťákem věří
Poštovní zvěsti v červenci vyšly v nákladu 1,85 milionu kusů. Firma Dolisie jich má tisknout každé čtvrtletí. V 20-stránkovém časopise se prezentují politici Směru Ján Počiatek a Peter Pellegrini.
Počiatek v časopise chválí pošťáky spolehlivost. „Stále existují oblasti, kde je pošťák jedinou jistotou, že zásilka najde adresáta,“ promlouvá se čtenářem.
Pošta tvrdí, že Počiatek dostal prostor, nebot je na čele jediného akcionáře ministerstva dopravy a Pellegrini jako státní tajemník ministerstva financí řeší informatizaci.
Pošta měla loni ztrátu 2,7 milionu eur.