Cena za doručení zásilky již není pro slovenské firmy prvořadým kritériem při výběru externích přepravních či logistických služeb. Jak pro HN potvrdily jednotlivé kurýrní a logistické společnosti, zákazníci si je vybírají hlavně pro rychlost a kvalitu služeb při doručení zásilek. „Je už běžné, že si zákazník vyžádá i certifikát o kvalitě ISO,“ poznamenala obchodní a marketingová ředitelka TNT Express Mária Džundová. 26548310
Na upřednostnění kvality služeb před cenou poukázal i nejnovější mezinárodní průzkum německých odborníků, zaměřený na logistický trh v Evropě. Podle výsledků ankety 311 evropských průmyslových firem různých velikostí, až třetina společností na starém kontinentu si vybírá služby podle výkonu, a jen sedm procent se orientuje primárně podle ceny. Interní průzkum TNT Express například poukázal na to, že hlavními kritérii pro výběr služby zákazníkům je spolehlivost, splnění služeb a až nakonec cena. Jak shodně uvedli Juraj Siklenka z marketingu společnosti Czech Parcel Service a marketingová manažerka DHL Kamila Mráziková, při nich velkou roli hraje i tradice, protože jsou na tomto trhu 17, respektive 22 let . V Bratislavě má jako city kurýr až 25-procentní podíl na trhu společnost GO4 , při které se podle Josefa Ošlejšeka zákazníci řídí hlavně rychlostí dodání zásilky.
No ačkoliv dnes až 65 procent evropských firem využívá externí přepravní služby, jen asi čtvrtina z nich si prodlouží původní kontrakt. To podle doručovacích společností na slovenské poměry neplatí. „My podepisujeme kontrakty sice na dva roky s garancí cenové úrovně a kvality služeb, ale přibývá nám počet těch, kteří prodlužují dlouhodobé kontrakty,“ tvrdí Džundová. S tím souhlasí i Ošlejšek z firmy GO4, která má roční kontrakty, zda Siklenka ze Slovak Parcel Service, kde jsou kontrakty dokonce na dobu neurčitou. Jak vysvětlila Mráziková z DHL, „dlouhodobým klientem se na základě smlouvy přidělí zákaznické čísla. Jejich podíl na celkovém počtu klientů je zhruba 40 procent. „Sama společnost má na slovenském trhu až 42-procentní podíl. DHL Express přitem eviduje i specifickou kategorii klientů, kteří využívají její služby už více než pět let. Jejich zásilky tvoří polovinu všech přepravených zásilek. Jak poznamenal generální ředitel Direct Parcel Distribution CZ (DPD CZ) Petr Červeň, společnost má kolem 2 500 smluvních zákazníků, na kterých připadá až 90 procent všech přepravených balíků.
Slovenský firmy si kurýrní společnosti vybírají i podle mezinárodního pokrytí silniční, leteckou či námořní přepravou, kde mají jjistotu rovného přístupu a kvality služeb. Jak dodal například Červeň, v rámci Evropy se rychlost jejich doručení silniční dopravou vyrovná letecké, je však pětinásobně levnější. „Naši společnost vyhledávají společnosti, které potřebují k distribuci zpracovat velké množství balíků za krátký čas s využitím nejmodernějších informačních technologií v logistice,“ tvrdí.
Počet přepravených zásilek (za rok 2007)
DPD 2 000 000
DHL Express 700 000
SPS čísla nezveřejňuje
TNT Express čísla nezveřejňuje
GO4 60 000
Zdroj: Společnosti
Kontextové odkazy ETARGET