Prodávající při prodeji zboží nebo služby prostřednictvím telefonu nebude mít povinnost oznámit již na začátku komunikace se spotřebitelem způsob, jakým získal jeho telefonní číslo. Parlament dnes odmítl novelu zákona o ochraně spotřebitele při podomním prodeji a zásilkovém prodeji, kterou chtěl poslanec za OĽaNO Miroslav Kadúc zvýšit úroveň ochrany spotřebitele a jeho informovanosti. Návrh zaváděl prodávajícímu povinnost uvést svou totožnost a obchodní účel hovoru.
Kadúc novelou zakazoval šířit reklamu telefonem bez předchozího souhlasu příjemce reklamy (spotřebitele). V současnosti je šíření reklamy podmíněno předchozím souhlasem příjemce reklamy pouze v případech šíření prostřednictvím automatického telefonického volacího systému, faxu nebo elektronické pošty. Uživatel těchto zařízení, musí dát souhlas, aby mu například na jeho e-mailovou adresu mohl být doručen reklamní leták.
„V mnoha případech se však reklama může šířit také prostřednictvím telefonu, přičemž telefonní čísla příjemců reklamy jsou získávány různým způsobem. Právě z tohoto důvodu je účelné, aby na šíření reklamy přes telefon platili stejná pravidla jako pro šíření reklamy například prostřednictvím elektronické pošty, a to i z hlediska práva na ochranu osobních údajů spotřebitele, „vysvětlil poslanec za obyčejných lidí. Osoba, která bude šířit reklamu prostřednictvím vybraných komunikačních prostředků, by podle návrhu byla povinna prokázat souhlasy získané od uživatelů automatického telefonického volacího systému, telefaxu, elektronické pošty nebo telefonu, kteří jsou příjemci reklamy.
Pokračování článku níže
„Z uvedeného explicitně plyne povinnost uchovávat údaje, záznamy a nosiče, na kterých se souhlasy s šířením reklamy prostřednictvím vybraných komunikačních prostředků nacházejí. Příjemce reklamy, který už nebude chtít být příjemcem reklamy a dostávat například reklamní letáky a nebude chtít být informován o nových produktech, bude moci kdykoliv svůj dříve vydaný souhlas odvolat, „konstatoval Kadúc.
(SITA)