Už staletí lidstvo udivují technologie, jakými dávné civilizace přemisťovali kvádry egyptských pyramid, sochy na Velikonočním ostrově či kameny okultního místa Stonehenge. V současnosti vědí kolosální přemJítovací zařízení pracovat s desaťtisíctonovými předměty. A přece nám někdy tato práce Gambrinus nejde do hlavy. Prohlédněte si největší transportéry a jejich úspěchy.
Jedním z nejkolosálnějších hrdinů současného transportu je Blue Marlin . Transportní loď je 224 metrů dlouhá a 63 metrů široká. Její paluba má plochu 11 200 čtverečních metrů, což představuje rozlohu dvou fotbalových hřišt. Dokáže přepravit celé válečné lodě a dokonce i ropné plošiny. Při nakládání obřích předmětů transportér naplní své vodní nádrže vodou, čímž na hladině klesne a usnadní jeřábem manipulaci. Po naložení opět vodu vypustí. Blue Marlin spolu s jeho menším bratrem (Black Marlin) vyrobili závody v Norsku a hravě zvládne až 76 000 tunový náklad.
V březnu se v severoněmeckém přístavním městě Wilhelmshaven vyloženy čtyři obří kontejnerové jeřáby . Každý z nich je vysoký a 125 metrů a váží 1800 tun. Ze Šanghaje je do místa doručení posílají na 243 metrů dlouhé transportní lodi. Doba trvání zásilky: 2 měsíce.
Výměna mostu ve městě Kiel také upoutala pozornost mnoha médií. V roce 2007 totiž o několika podvalník přenášel 1700 tunovou náhradu předchozího mostu. 70 metrů dlouhý, 23 metrů široký a 14 metrů vysoký most stál 13 milionů eur.
Proslavil se svým nouzovým přistáním na řece Hudson; vrak Airbusu A320 v hodnotě 80 milionů eur na fotografii převážejí do leteckého muzea v Severní Karolíně. Vozit téměř 70-tunový šrot po amerických ulicích nebyla tedy žádná zábava.
Tak toto je něco pro pány (a možná i některé dámy) – kdo by se v ní nechtěl vykoupat? Nová nádrž z nerezové oceli míří do pivovaru Beck v Brémách. 30 metrů vysoká káď s průměrem sedm metrů je ideálním bazénem, do kterého se vejde až 800 000 litrů piva.
Autor: ADAM.sk