Original article

Slovensko získava takřka všetku ropu z Ruska prostřednictvím ropovodu Družba, konkrétne jeho južnej vetvy, která prechádza přes územie Ukrajiny. Prehlbujúci se konflikt mezi Moskvou a Kyjevem vyvolal obavu z možného zastavania dodávek této strategickej suroviny. Štátny přepravca ubezpečuje, že ropa tečie na naše územie v štandardnem režime, podle harmonogramu a platných zmlúv: „Ohrozenie bezpečnosti přepravy sme nezaznamenali,“ uviedol pro energia.sk Martin Ružinský, riaditel pro přepravu ropy spoločnosti Transpetrol.

Ružinský na druhej strane pripustil, že v súvislosti s krízou na Ukrajine existujú isté bezpečnostné riziká. V súčasnosti ale není důvod na zásadné obavy. „Ropovodné zariadenia na území SR, jak i na území jiných štátů, spĺňajú z pohledu bezpečnosti vysokú úroveň ochrany,“ podčiarkol.

V případě potřeby se Slovensko může spoľahnút na núdzové zásoby ropy – naša krajina je zaviazaná držat rezervu na úrovni minimálne 90 dní priemerného denného čistého dovozu. Táto povinnost je od minulého roka v kompetencii Agentúry pro núdzové zásoby ropy a ropných výrobků (EOSA). V správe Úradu vlády SR se uvádí, že ku koncu roka 2013 predstavovali núdzové zásoby SR 715 tis. ton ropy.

Na výpadok dodávek z Ruska ne sme pripravení

Když by došlo k výpadku dodávek ruskej ropy přes ropovod Družba, Slovensko v súčasnosti nemá k dispozícii plnohodnotnú alternatívu. „Prípadný výpadok v dodávkach po této trase bude možné nahradit až po ukončení projektu na rekonštrukciu ropovodu Adria, resp. ropovodu BSP (Bratislava-Schwechat Pipeline) s využitím možnosti jeho reverzného toku,“ vysvetlil Dále Ružinský.

Jak najreálnejšia se v súčasnosti javí možnost přepravy ropy z juhu. O modernizácii slovensko-maďarského potrubia, které prepája Družbu s ropovodem Adria, se hovorí už několik roků. Technicky je možné dopravit ropu na Slovensko tzv. južnou cestou už dnes, no iba v obmedzenem množstve zhruba 3,5 mil. ton ročne. Po rekonštrukcii ropovodu Friendship1, který spája slovenskú obec Tupá a maďarské mesto Százhalombatta, by se měla přepravná kapacita zvýšit t když, aby zodpovedala potřebám rafinérie Slovnaft. Tá je hlavným zákazníkem Transpetrolu. „Zostáva doriešit vzťahy s chorvátskou stranou, co se v súčasnosti snažíme zabezpečit nejen na podnikovej, ale i diplomatickej úrovni,“ doplnil Ružinský.

Na modernizácii prepojenia se v roku 2012 dohodli spoločnost Transpetrol a skupina MOL podpisem memoranda. Skupina MOL se v ňem zaviazala, že zrekonštruuje takřka 120 km dlhý úsek na maďarskej strane. Šéf Slovnaft-u Oszkár Világi krátko po podpise memoranda uviedol, že investícia by se měla pohybovat v rozmedzí  50 – 70 mil. eur. Transpetrol zmodernizuje 10 km čast potrubia na slovenskem území.

Podle Slovnaftu pokračuje modernizácia v súlade s pôvodným harmonogramem. Po ukončení prác sa  přepravná kapacita ropovodu zvýši na úroveň minimálne 6 mil. ton ropy ročne. „Ciel je, aby prepojenie se zvýšenou kapacitou bylo plne funkčné ku koncu roka 2014,“ uviedol pro náš portál hovorca spoločnosti Anton Molnár.

Zvýšenie kapacity prepoja na Adriu je též obchodnou príležitostí, jak obnovit dodávky ruskej ropy na Balkán. Štátny přepravca by si tak mohol finančne prilepšit. Zájem o dodávky údajne registruje ze Srbska i Chorvátska. Posledná dodávka do srbských rafinérií přes územie Slovenska se uskutočnila ještě v roku 2001.

Přeprava přes Družbu dlhodobo klesá

Hoci technická přepravná kapacita ropovodu Družba na našem území je zhruba 20 mil. ton ropy ročne, Transpetrol v roku 2012 přepravil 8,4 mil. ton. Největším odběratelům je bratislavský Slovnaft (viac jak 60 % přepravovaného množstva ropy), v menšej miere též české rafinérie. Objem přepravy na český trh však dlhodobo klesá, a tým i tržby Státního přepravcu. Důvodem nižšího dopytu je rastúci odber českých rafinérií přes ropovod IKL z Nemecka. Konkurenčný ropovod je v prevádzke od roku 1996 a je zásobovaný ropou z väčšieho ropovodu TAL.

Upadajíci význam Družby by mohol pozdvihnút ropovod Bratislava – Schwechat Pipeline (BSP). Štátny přepravca se snaží presadit jeho realizáciu už víc než jednu dekádu. „Pro SR je mimořádné důležité zachovat si význam tranzitnej krajiny v oblasti energetických surovín, co platí v plnej miere i pro tranzit ropy prostřednictvím ropovodu Družba,“ skonštatoval Robert Nemcsics, splnomocnenec Ministerstva hospodárstva SR pro ropovod BSP. Projekt by spojil Bratislavu s rafinériou OMV v rakúskem Schwechate. Jeho ročná technická kapacita by podle plánů měla dosiahnut 5 mil. ton ropy.

Prechod projektu BSP do ďalšej fázy brzdí predovšetkým jeho trasovane. Tŕňem v oku je hlavně pro environmentálnych aktivistů. Mimo toho, ropovod podle nich nepredstavuje posilnenie energetickej bezpečnosti, takže aktuálne neexistuje voľná kapacita na přepravu ropy ze západu na Slovensko. Opačný názor zastáva ale rezort hospodárstva, podle kterého reverzný tok nového prepojenia vytvára perspektívu dodávek z ropovodných sústav TAL a AWP. Plánovaný ropovod  mezi Bratislavou a Schwechatem zaradila Európska komisia do zoznamu projektů spoločného záujmu (PCI).

Rokuje se o novem dlhodobem kontrakte

Slovensko má s Ruskem uzavřenou dlhodobú smlouvu o dodávce ropy v objeme 6 mil. ton ročne. Platnost kontraktu z roku 1999 vyprší v poslední decembrový den tohto roka. Ruská spravodajská agentúra ITAR-TASS nedávno informovala, že na mezivládnej úrovni se diskutuje o jeho predĺžení do roku 2029. Prebiehajúce rokovania potvrdila i slovenská strana, bližšie podrobnosti zmluvy ale komentovat nechce. „Jej náležitosti však budou zverejnené až po uzavretí dohody,“ uzavrel pro energia.sk Robert Nemcsics.

© energia.sk

přepravna spolocnost – Google News

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.