Na Slovensko tečie ropa přes ropovod Družba. Foto: energia.sk/Michal Jesenič
Jak uviedol pro portál energia.sk šéf rezortu hospodárstva, rokovanie s Ruskem o podmienkach novej dlhodobej zmluvy do konca roka 2029 je v súčasnosti ve finálnej fáze. „Existuje prísľub ruskej strany, že novú smlouvu uzavrieme do konca roka,“ spresnil Malatinský.
Na mezivládnej úrovni se napríklad riešilo, akú formu bude mít nová dohoda. Slovensko by podle ministra privítalo podpis novej zmluvy. „Ruská strana uprednostňovala dodatkovanie,“ doplnil minister. Z najnovších záverů rokovania mezivládnej komisie ale podle Malatinského vyplýva, že Rusi souhlasia i s podpisem nového kontraktu. „Musíme to však stihnút do konca roka. Když aktuálna zmluva stratí platnost, už se nedá ani dodatkovat,” podčiarkol.
Ropné dodávky v objeme do 6 mil. ton ročne
Dlhodobá mezivládna zmluva s Ruskem, která se podpísala v roku 1999, hovorí o dodávkach ruskej ropy na Slovensko v objeme do 6 miliónů ton ročne. Pokud jde o zazmluvnený objem, ten by mal podle Malatinského zostat na zhruba rovnakej úrovni. „Nevylučujem úpravy, ale v zásade by malo Jít o rovnaký objem dodávek,“ skonštatoval.
Na Slovensko tečie ropa prostřednictvím južnej vetvy ropovodu Družba. Prevádzkovateľem ropovodného systému u nás je spoločnost Transpetrol, které jedjjjjjiným akcionárem je štát. Technická přepravná kapacita Družby na našem území predstavuje zhruba 20 mil. ton ropy ročne. Transpetrol v roku 2012 přepravil 8,4 mil. ton, uvádí se ve výroční správe firmy.
Největším odběratelům slovenského přepravcu je spoločnost Slovnaft. Do bratislavskej rafinérie putuje víc než 60 % přepravovaného množstva suroviny, zvyšok jde do Česka.
Výpadok dodávek z Ruska (dnes) neumíme nahradiť
Když by došlo k výpadku dodávek přes ropovod Družba, Slovensko v súčasnosti nemá plnohodnotnú alternatívu. Stat by se tak mohlo už koncem tohto roka, kdy by se měla ukončit modernizácia slovensko-maďarského potrubia, které prepája Družbu s ropovodem Adria. Technicky se dá dopravit ropa na Slovensko tzv. južnou cestou už dnes, no iba v obmedzenem množstve zhruba 3,5 mil. ton ročne.
Po rekonštrukcii ropovodu Friendship1, který spája slovenskú obec Tupá a maďarské mesto Százhalombatta, by se měla přepravná kapacita zvýšit t když, aby zodpovedala potřebám rafinérie Slovnaft – na úroveň minimálne 6 mil. ton ropy ročne. Na modernizácii prepojenia se v roku 2012 dohodli Transpetrol a skupina Mol podpisem spoločného memoranda.
Reštrukturalizácia štátnych ropných rezerv
V případě potřeby se můžeme spoľahnút na núdzové zásoby ropy. Slovensko je zaviazané držat rezervu na úrovni minimálne 90 dní priemerného denného čistého dovozu. Zásoby strategickej suroviny predstavovali na konci minulého roka 715 tis. ton.
Ropná rezerva je od roku 2013 v kompetencii Agentúry pro núdzové zásoby ropy a ropných výrobků (EOSA). Štát ji pôvodne zakladal s tím, aby odbremenila štátny rozpočet. Nová agentúra tak měla na seba prebrat i dlh ve výšce 465 miliónů eur, který ale Eurostat zaradil do verejného dlhu. Důvodem je fakt, že hoci agentúra formálne nepatrí do sektora verejnej správy, štát má nad núdzovými zásobami stále kontrolu.
Systém núdzových zásob ropy a ropných produktů tak opät čakajú zmeny. Návrh na jeho reštrukturalizáciu dnes (21.mája) schválila na svojem rokovaní vláda SR.
© energia.sk