Nákupy přes internet se každoročně zvyšují. Jejich číslo má narůst i díky vyrovnaným uživatelům přes počítač a mobil. 55199660
Počet uživatelů mobilního internetu rychle stoupá. Letos by se měl dokonce vyrovnat lidem připojeným přes počítač. „Na vzestupu jsou i nákupy přímo z telefonu,“ tvrdí obchodní ředitel britské pobočky Google.
Mobilní internet je dnes velkým tématem. Jaká je situace ve Velké Británii?
Peter Fitzgerald: V Británii má nyní smartphone každý druhý člověk, takže pravidelně uživatelé přistupují na internet přes mobil. Výrazně roste také mobile commerce (nákup zboží přes mobil). Je to jako kdyby vznikal nový internet – roste dvojnásobnou rychlostí než klasické počítače v době svého největšího rozmachu.
Zatím si však málo firem uvědomuje, že je třeba udělat i mobilní verze svých webových stránek. Jedno z pěti hledání na internetu je z mobilního zařízení, v době Vánoc dokonce 26 procent. Pokud firmy nemají mobilní web, je to stejné, jako by zavřeli na jeden den svůj obchod.
neodvádí internet zákazníky z kamenných obchodů?
Peter Fitzgerald: Rozhodně ne, 40 procent hledání z mobilu je lokálních, na desktopu je to jen 20 procent. Skoro třetina lidí, kteří hledají nějaký obchod, v něm pak něco koupí.
Zároveň v mobilu vidí mapu nebo telefonní kontakt na provozovnu, kam mohou přímo zavolat. Je vzrušující pozorovat, jak se off-line a on-line světy začínají promíchávat.
Za deset let budou všechny obchody zavřené a lidé budou nakupovat jen na síti?
Peter Fitzgerald: Myslím si, že se jako zákazníci nevzdáme možností zkoumat produkty více smysly – například při koupi křesla si chcete vyzkoušet, z jakého je materiálu, jako je pohodlné. Obchody se změní na showcase (vitrínu) – z vašeho mobilu si budete moci věc rovnou koupit a zajistit odvoz domů.
Klasický obchod tedy zůstane zachován, ale bude ovlivněn technologiemi. Například manažer obchodu John Lewis v Británii bude zodpovědný také za on-line prodej v okruhu kolem své prodejny.
Kolik vánočních dárků jste loni koupil přes internet?
Peter Fitzgerald: Asi 50 nebo 60 procent .
Liší se nějak používání vyhledávače Google na počítači av mobilu?
Peter Fitzgerald: Uživatelé chtějí, aby jim mobilní zařízení vyřešili problém hledání rychle a jednoduše. V Americe je třeba každé čtvrté hledání zadávané hlasem. Má to i výhodu, že si nemusíte pamatovat, jak se název nějakého obchodu píše, prostě ho vyslovíte.
Mobil také snadno využijete v navigaci, která vám vypráví počítačovým hlasem, kam máte jít. V tomto ohledu mobilní zařízení mění naše životy.
Čo si myslíte o technologii NFC? Jde o hlavní inovaci na tento rok.
Peter Fitzgerald: Ve Spojených státech jsme spustili aplikaci Google Wallet na bázi NFC – při nákupu jednoduše pouze přiložíte telefon k terminálu a on zaplatí za vás. Zároveň vám připíše body do věrnostního programu, nebo může nahrát slevový kupón pro příští nákup.
Přesměruje to tedy personál obchodu od pokladny na plochu, aby pomáhal zákazníkům. Na druhé straně, NFC vyžaduje počáteční investici do zařízení, která budou tyto technologie podporovat.
Lidé se také obávají, zda je tato technologie bezpečná.
Peter Fitzgerald: Jsou to zbytečné obavy. Je to podobné jako v začátcích internetu – lidem trvalo, než mu začali důvěřovat. Nedávno jsem byl v Indii – tam lidé platí za zboží objednané na internetu až po jeho doručení. Vzpomínám si, že v 90. letech minulého století bylo nejtěžší přesvědčit uživatele on-line, aby platili kreditními kartami.
Existuje nějaká odlišnost televizní reklamy od videospotů na YouTube?
Peter Fitzgerald: Pokud je video zábavné , bude více figurovat na YouTube, protože lidé na web chodí kvůli tomu, aby mohli videa sdílet s ostatními a komentovat je. K tomuto prostředí musíte být citlivější. Mnoho firem nyní vezme televizní reklamu a umístí ji na YouTube. Toto se začíná měnit, inzerenti začínají více přemýšlet, než spot udělat zábavnějším a zaujmout diváka. Je to podobné jako v začátcích TV reklamy, kdy společnosti vzali rádiovou reklamu a dali přes ni obrázek svého produktu.
Když porovnáte různé reklamní formáty, které Google nabízí – od bannerů přes odkazy při výsledcích vyhledávání po spoty na YouTube – které jsou nejefektivnější?
Peter Fitzgerald: Reklama může být zábavná, nebo strašná – závisí to na kontextu. Na YouTube jsme se naučili, že nemůžete mít spot v délce 1,5 minuty před klipem. Nabízíme možnost přeskočit reklamu po několika sekundách. Inzerentům to ušetří peníze, uživatelům čas.
Jaká je vaše osobní zkušenost, přeskakujete reklamy?
Peter Fitzgerald: Pokud to pro mě není zajímavá reklama, tak přeskakuji. Ale pokud vás to opravdu zaujme, pak téměř zapomenete, že jde o reklamu.
Kontextové odkazy ETARGET
Komentáře