BRATISLAVA 3. srpna (ČTK) – Stavební sdružení Skanska podalo námitku na Úřadě pro veřejné zakázky (ÚVO) proti opakovanému vyloučení z veřejné soutěže na modernizaci 12-kilometrové železniční tratě Zlatovce – Trenčianska Teplá pro rychlost do 160 kilometrů.
Železnice Slovenské republiky (ŽSR) dříve zamítli žádost sdružení, aby přehodnotily rozhodnutí o jeho vyřazení z tendru trvajícího více než dva a půl roku. Sdružení Skanska v soutěži předložilo nejnižší cenu za provedení prací.
„Skanska podala žádost o nápravu proti vyloučení ze soutěže v zákonem stanovené lhůtě. ŽSR žádost o nápravu zamítli a Skanska podala námitky na Úřad pro veřejné zakázky,“ informovala agenturu SITA mluvčí a ředitelka odboru komunikace ŽSR Martina Pavlíková.
Pochybná postup železnic
Žádost o nápravu byla podle ní zdůvodněna na několika desítkách stran a železnice ji nespecifikovalo. I Skanska potvrdila, že její žádost o nápravu železnice zamítli se zopakováním stejných důvodů, které použili při vyloučení.
„V této věci jsme podali námitku a žádost o nápravu na ÚVO. Vzhledem k tomu, že jde o opakované vyloučení v téže věci, naše argumentace je neměnná. Zpochybňování referencí osob, které potvrdily samotné ŽSR a které reálně zajišťovaly výstavbu pro tohoto zákazníka, je určitě nesprávné, „zareagovala generální ředitelka společnosti Skanska CZ as Magdaléna Dobišová pro agenturu SITA.
Tento postup železnic je podle ní iv rozporu se zavedenou praxí při jjiných soutěžích a výstavbě tohoto typu staveb. Železnice nedávno znovu vyloučili skupinu ve složení Skanska CZ as a Skanska a.s. Praha z uvedeného tendru poté, Čo znovu vyhodnotili splnění podmínek účasti uchazeči. Nové posouzení splnění podmínek nařídil ÚVO 17. února tohoto roku.
Opětovné vyloučení ze soutěže
Železnice Skanska ze soutěže už jednou vyloučili v červenci 2010 pro nedostatečné vysvětlení nabídnuté ceny. Skupina Skanska v soutěži se čtyřmi předloženými nabídkami navrhla nejnižší cenu, téměř 201 milionů. eur bez daně z přidané hodnoty. Předpokládaná cena prací představovala 296,12 mil.. eur. Úřad pro veřejné zakázky v září 2010 nařídil Skanska vrátit zpět do hry.
Krajský soud v Bratislavě 27. července zrušil rozhodnutí ÚVO, na jehož základě ŽSR původně vrátili Skanska do soutěže, a vrátil mu věc k dalšímu řízení. Žalobu na přezkum legality uvedeného rozhodnutí úřadu podala trnavská firma TSS Grade, as Ta v železničním tendru ve sdružení s dalšími dvěma firmami předložila druhou nejnižší cenu okolo 245 mil.. eur a zápasí se Skanska o získání kontraktu.
„Podle názoru senátu soudu napadené rozhodnutí ÚVO nebylo zčásti správně právní vyhodnoceny. Skutkový stav nebyl dostatečně zjištěn, odůvodněný a byly v něm procedurální vady, které mohly vyvolat nezákonnost rozhodnutí, „informoval agenturu SITA mluvčí Krajského soudu v Bratislavě Pavol Adamčikdyž.
Úřad pro veřejné zakázky mlčí
Postup žalovaného úřadu podle něj nebyl v daném případě eurokonforný. Rozsudek není pravomocný, odvolání je přípustné do 15 dnů od doručení rozhodnutí. Železnice provedou právní analýzu rozsudku po jeho doručení a prostudování odůvodnění. Teprve potom se budou moci k němu vyjádřit.
„Z hlediska možného uzavření, respektive zrušení veřejné soutěže bude rozhodující rozhodnutí Úřadu pro veřejné zakázky ve věci podaných námitek“ dodala Pavlíková. Skanska uvedla, že soud zrušil rozhodnutí Úřadu pro formální nedostatky a vrátil mu jej zpět k dalšímu řízení.
„Z daného rozhodnutí vítáme hlavně, že soud dává do pozornosti odborné stanovisko soudního znalce, který potvrzuje přiměřenost naší ceny, „uzavřela Dobišová. Úřad pro veřejné zakázky a ani TSS Grade se ke kauze železničního tendru a rozhodnutí soudu dosud nevyjádřili.
Pokud práce na železniční trati u Trenčína nezačnou nejpozději v létě tohoto roku, nebudou moci být dokončeny do konce roku 2015. To je podmínkou čerpání pomoci Evropské unie v nynějším programovém období.