Každá hra má cíl. Záchrana světa, čistka odpadu z vesmíru, doručení zásilky, překonání skóre v žebříčku přátel, zabití padoucha. Ale Čo když by jí poselstvím bylo vzdorovat a oddalovat moment, kdy spatříte světlo na konci tunelu? Kdyby vám kladla tolik polen pod nohy, že si jednoho dne řeknete, že jste na ni plně vyvinuty? Spelunky je takovou hrou. Nevinně vypadající plošinovka s roztomilými kobrami a nevinnými netopierkmi vás přivede na pokraj šílenství.
Představuje vypracované břišní svaly, které nikdy nebudu mít, japonský jazyk, kterým nikdy mluvit nebudu. Je příslibem něčeho, Čo byste chtěli, ale ještě o tem nevíte. Nechci raději ani vědět, Čo je na jejím konci, protože pokud bych se to dozvěděl, asi by přestala dávat smysl. A přitem je postavena na primitivní premise procházení levelů, zdolávání překážek a hledání východu z levelu někde na spodní straně obrazovky.
Spelunky patří mezi hry, které se zdají být nezdolné. Usídlí se v mysli a tam pomalu nahlodává nutkání ji opětovně zapnout, i když víte, že vás poníží a rozpráší vaši hráčskou hrdost. Stačí jí na to 30 sekund a připraví vás o všechny životy. A to se nemusíte ani snažit, stačí seskočit a napíchnout se na kůly.
Z množství odehraných her jsme zvyklí na jisté stereotypy – posbírat vše, Čo se leskne, vyčistit každý kout mapy, zabít vše v dohledu. Každá taková činnost nás přibližuje k vytouženému zkompletování na 100%. Spelunky vám dává na výběr, buď ji budete hrát jako hráč a umírat tak často, že neuvidíte ani jak vypadá druhý level nebo se jí postavíte jako k problému psychologického vydírání. Ve hře ovládáte jeskyňáři av jeho popisu práce byste našli prozkoumat splet podzemních chodeb posetěch zlatem, drahokamy, truhlice, Čo by to bylo za dobrodruha, kdybyste je nepozbierali a ještě nevykopali další poklady pomocí bomb?
Ve hře vše podléhá křehké rovnováze rizika a odměny. Pokud nebudete riskovat, nedostanete zlatý klíč k truhle s drahými kameny. Pokud nebudete sbírat volně rozházené zlato, nebudete mít čím zaplatit za power-upy. Pokud nepohnete kostrou, zabije vás všemocný duch. První pokusy končí drastickým kroucením krku gamepadu a nervózním házením o zem. Hra je totiž vybavena náhodně generovanými levely a žádný není jako ten předešlý. Skládá je z celých bloků, takže později vám mohou být některé části povědomé, ale opatrnosti ani v nich nikdy není dost.
Na malého jeskyňáři je přichystaných na desítky smrtelně nebezpečných pastí a nepřátel od hadů, přes pavouci padající na hlavu, sítě zpomalující pohyb, foukačky s jedovatými šípy, pády z velké výšky, výbuch bomby až po rozzlobeného obchodníka, kterého můžete okrást. Otázkou je, jak moc chcete riskovat. V Spelunky nic není bezpečné a Čo tak vypadá, vás může zabít. Jako rozbíjení váz. Nikdy nevíte, zda se v nich neskrývá pavouk. Po týdnu přestáváte věřit i žebříkem.
Spelunky může a nemusí být o nejlepším vybavení, může a nemusí být o největším počtu bodů, i když od toho jsou tu žebříčky. Jedno je však jisté, uštvat vás a Čo je unikátní, čím déle ji hrajete na jedno posezení, tím komplikovanější levely začínají být. Nutí vás dávat pozor, ale pokud jste bezohlední, zažene vás do kouta novým typem nepřítele, který vás v první vteřině zabije nebo prostě vypne světla a nechá bloudit s pochodněmi v tmě. V nebezpečné jeskyni! Spelunky jako kdyby věděla, že se ji snažíte pokořit a tak se prostě brání jak nejlépe umí. A dělá to zatraceně dobře.
Čím hlouběji se dostáváte do jeskyně (co level, to 100 metrová hloubka), tím se zvyšuje počet překážek a lákadel. Tu truhla, tam zase obchod s kompasem, který ukazuje cestu k východu nebo krumpáč, se kterým si k němu můžete vyhloubit tunel. Každá další ztráta života je příležitost poznat hru blíže a proniknout hlouběji do jejích tajů, i když vás chce zabít. Pokaždé. Je to bizarní vztah; musíte zemřít, abyste se dostali dál. Hra eviduje každou novou past, nepřítele i počet pokusů do deníku. Po dvou dnech v mém případě hra vyhrávala 60:0 a ani v době psaní recenze nebyla pokořena.
Vysoká obtížnost je delikátní vybalancovaný, na jedné straně je ponižující, na druhé zase můžete hrou prosvištěl za osm minut. Náhodně generované levely vytvářejí nejen nezdolného, ale i nezdielateľný herní zážitek. Nemůžete se zeptat na fórech, jak projít třetí úroveň v džungli nebo v ledové zemi. Mění se pozice nepřátel, žebříků, ale pokaždé začínáte se třemi srdíčky, čtyřmi bombami a lany. Levely jsou postaveny t když, že pokud si budete razit cestu k východu, tak žádný z nástrojů nemusíte použít ani jednou. Při tem zlatě, slepých uličkách a hledání křehké ženy vám to však nedá.
Spelunky bere, ale i dává. Drahocenné srdíčka doplní, pokud přivedete k východu i vystrašenou blondýnu. Podobně jako všechno ostatní ani záchrana života není povinná. Riskování se však vyplatí, ženu je možné použít jako zbraň a házet po nepřátelích, aktivovat ní pasti a používat ji jako štít. Bizarní, ale funguje to.
O Spelunky byste nikdy neřekli, že je tak náročná. Prezentuje se jednodušeu grafikou odkazujíc na starou školu a tváří se nevinně. Ve skutečnosti máte chut rozbít jeskyňáře ciferník za to, že se neustále napicháva, že ho zabije pád, že nikdy nedoskočí při sprintu, že ho zasáhne šíp, pak se odrazí a skočí do náruče strýčka s brokovnicí, že se mu nepodaří vyskočit, pokud aktivujete obrovskou kouli, která ničí vše včetně plošinek.
Spelunky tvoří 16 levelů (plus tajné) a její výdrž si nedokážu ani netroufám odhadnout. Můžete každý proběhnout za méně než 30 sekund, ale opatrně postupovat i dlouhé minuty, dokud se neobjeví duch a nezačne vás honit. Obvykle v tento moment je již pozdě na záchranu. Každá nová hra vám anuluje nasbírané zlato, krvopotne koupený power-up i srdíčka a začínáte znova (nebo z odemčených lokalit, kam vstoupíte přes zkratky).
Vždy startujete pouze s jedním životem a tak je to iv multiplayeru pro čtyři hráče na dělené obrazovce. Na mapě se obhadzujete bombami, mlátí bičem, dokud nezůstane pouze jeden. Mezi koly si můžete měnit mapy i prostředí, což je při velmi rychlém spádu výhodou. Multiplayer podporuje i botů a sérii různých nastavení, ale jeho trvanlivost končí po prvním vyzkoušení.
unikátnosti Spelunky je, že vy se učíte přelstít hru a ona vás. Jako kdyby věděla, že se znovu pokoušíte o nemožné. Ten krásný vztah se rodí každým spuštěním, sílí každým restartem a odkvete po vypnutí. A pokaždé je jjiný. Jděte a zomierajte v Spelunky, vyplatí se položit pár životů.
napsal spacejunker 26.7.2012