Original article

I vám se stalo, že při kúpe letenky nebo některých služeb přes internet boli na zmluve dopředu zaškrtnuté políčka? A když si ich nevšimnete, vznikla by vám nejaká povinnost, či platba navíc? Takéto dopředu vyplnené kolónky budou onedlho patrit k zakázaným praktikám. No nejen ony. Spotřebitelia se dočkajú i prísnejšieho metra na „meranie“ skrytěch poplatků nebo predpripravených štandardných formulárů, které zákazníkem uľahčia situáciu, když budou chciet odstúpit od zmluvy.

Koncem jari štartujú nové pravidlá

Toto jsou jen některé z nových práv, kterými chce Brusel opät víc posilnit pozíciu európskych spotřebitelů. Na druhej strane to vš když, samozrejme, znamená, že čím víc vymožeností pro spotřebitelů, tím tvrdšie kritériá na podnikateľů, či firmy.

Permanentne zvyšovat práva zákazníků se snaží Európska komisia už několik roků. Pro nový súbor spotřebitelkých práv, které mají začat platit o dva měsíce, vypršal termín na ich zapracovanie do právnych predpisů 28 zemí EÚ na přelomu roků 2013/2014. Do praxe musia ve všech vnútroštátnych kódexoch vstúpit najnedřív 13. júna 2014.

Štrnást dní na rozmyslenie

Právne predpisy v prospech spotřebitelů se tím posilnia hlavně při nakupovaní přes internet. Novými pravidlami se napríklad zabezpečí lhůta na odstúpenie od zmluvy mezi zákazníkem a obchodnou firmou v dĺžke štrnástich dní v celé únii. Znamená to, že když spotřebitel zmení rozhodnutie, zboží může vrátit, případně vyříct smlouvu o službe, z jakéhokoli důvodu.

Top 10 výhod, které EÚ upravila v prospech spotřebitelov

1. Zákaz skrytěch poplatků na internete

Skryté náklady se vyskytujú vtedy, když se neseriózne firmy usilujú zavádzat Lidi, aby zaplatili za „bezplatné“ služby, napríklad za všelijaké horoskopy, recepty, či jiný „servis“ na internete. Od júna se bude vyžadovat, aby zákazník výslovne potvrdil, že berie na vedomie zaplatenie danej služby.

2. Vyššia cenová transparentnosť

Obchodníci musia uvádít celkové náklady na výrobok nebo službu, včetně všech ostatných dodatočných poplatků. Ľudia nakupujúci přes internet nebudou musiet platit žádné poplatky či Další náklady, když ich na ne před zadaním objednávky riadne neupozornili.

3. Stop dopředu zaškrtnutým políčkam na webe

Při nákupu přes internet – napríklad při kúpe letenky – vám můžou ponúknut dodatočnú službu, napríklad nákup cestovného pojištění nebo prenájem auta. Takéto dodatočné služby vám můžou nabízít formou dopředu zaškrtnutěch políčok. Dnes ste neraz nútený zrušit zaškrtnutie takýchto políčok, pokud služby nechcete. Nová smernica to zakazuje.

4. Dva týždne na zmenu rozhodnutia spojeného s nákupom

Lhůta na odstúpenie od zmluvy se predlžuje na 14 dní ze súčasných siedmich. Ochrana se rozširuje i na prípady tzv. vyžiadaných návštev, když obchodník dopředu zavolá a prehovorí zákazníka, aby s návštevou souhlasil. Právny predpis nebude rozlišovat mezi vyžiadanou a nevyžiadanou návštevou (ako je to dnes). Odstúpenie od zmluvy se rozširuje i na internetové aukcie (napríklad eBay). Právo na odstúpenie od zmluvy začne momentem, když je zboží doručený, a ne od uzavretia zmluvy (ako dnes). Vzťahuje se to na objednávky přes internet, telefón, zásielkový obchod, podomový predaj, predaj na ulici, predaj na párty firmy, či predaj v průběhu výletu organizovaného predajcem.

5. Lepšie práva na vrátenie peňazí

Obchodníci musia spotřebitelem vrátit peníze za výrobok do 14 dní od odstúpenia od zmluvy, včetně nákladů na dodane. Riziko za poškození zboží během přepravy spravidla nesie obchodník – do momentu, než zboží neprevezme spotřebitel.

6. Vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy platný pro celú EÚ

Spotřebitelia budou mít k dispozícii vzorový formulár, který můžou, ale nemusia použit, když zmenia rozhodnutie a chcú odstúpit od zmluvy uzatvorenej na diaľku nebo při podomovem predaji. Uľahčí im to a zrýchli odstúpenie od zmluvy nezávisle od toho, kde v EÚ smlouvu uzavreli.

7. Zrušenie príplatků za použití kreditky a priamych telefonických liniek

Je konec vyšším platbám za použití kreditnej karty, když jsou tyto sumy vyššie, než jsou skutočné náklady, aké vznikajú obchodníkovi při poskytovaní takejto platobnej možnosti. Při využívaní tzv. horúcich telefonických liniek (hotlines) si obchoník nebude môct účtovat vyšší poplatek, než je základná sadzba za telefónne hovory.

8. Jasnejšie informace o uhrádzaní nákladů při vrátení zboží

Když obchodníci požadujú, aby náklady při vrátení zboží po zmene rozhodnutia hradil spotřebitel, musia ho o tem dopředu jasne informovat. Když to neurobia, musia tyto náklady hradit sami. Obchodníci musia zákazníkem ještě před nákupum oznámit aspoň odhad maximálnych nákladů na vrátenie zboží velkých rozmerů (napríklad pohovky), který si kúpil přes internet či zásielkovú službu.

9. Lepšia ochrana spotřebitelů v súvislosti s digitálnymi výrobkami

Bude nevyhnutné jasnejšie spotřebitelovi uvádít informace o digitálnem obsahu produktu (hudobné záznamy, videozáznamy), včetně informácií o použití technických ochranných opatrení, jak je napríklad obmedzenie práva na kopírovanie obsahu.

10. Jednotné pravidlá pro podniky uľahčujúce obchod v celé Európe.

Zjednotenie základných pravidiel pro obchodné zmluvy uzatvárané přes telefón, zásielkovú službu či internet, jak i predaj mimo obchodů. Celá únia bude mít rovnaké podmínky transakcií. I spotřebitelem i podnikem uľahčia život štandardné formuláre.

doručení zboží – Google News

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.