Dnes o tem informoval generální ředitel Spotřebitelského centra Miroslav Antoňkdyž. Obchodní společnost se specializuje na prodej doplňků stravy s obsahem Omega 3 nenasycených mastných kyselin různými marketingovými praktikami na území Česka a také na našem území.

Jednou z takových praktik je například poskytnutí spotřebiteli prvního zkušebního balíčku zdarma, resp. jen za cenu poštovného a balného, ​​při dalším doručení výživových doplňků již spotřebiteli účtují plnou částku, kterou je nucen uhradit pod hrozbou exekuce.

„Spotřebitele důrazně upozorňujeme, aby vzaly na vědomí skutečnost, že vlastnoruční podpis není podmínkou pro uzavření smluvního vztahu. Právní úkon – uzavření smlouvy, lze provést i na dálku například telefonicky a to ústním souhlasem zda potvrzením objednávky, „ uvedl Antoňkdyž. Jak dodal, jednání obchodní společnosti je v rozporu se zákonem na ochranu spotřebitele, nebot společnost při tomto zásilkovém prodeji spotřebitele dostatečně neinformuje v telefonickém rozhovoru, že jde o věrnostní program nebo o zasílání opakovaných dodávek. „Prodejce při prodeji využívá agresivní obchodní praktiky, jejichž použití je zákonem zakáz ano,“ doplnil.

Spotřebitelé, kterým byly doručeny zkušební balíčky výživových doplňků nebo jiného zboží do jejich poštovních schránek, nejsou ze zákona povinni od smlouvy odstoupit, ani takovou nevyžádanou zásilku vrátit a už vůbec ne hradit nějaké finanční plnění. Balení je přizpůsobeno velikosti běžné poštovní schránky, tedy je možné zásilku jednoduše vhodit do schránky bez toho, aby spotřebitel zásilku probral. Prodávající neví prokázat, že zásilka byla doručena, nebot není zasílána doporučenou poštou.

Podle Antoňaka existuje důvodné podezření, že prodejce se spoléhá na dobrou vůli spotřebitelů. Ti odstoupením od smlouvy, resp. vrácením zboží poskytují prodejci své kontaktní údaje. Právě odstoupení od smlouvy nebo jakákoli jiná komunikace ze strany spotřebitele může sloužit na vylekaní adresy a jjiných kontaktních údajů od spotřebitelů za účelem opětovného zasílání nevyžádaných zásilek. Toto řízení může poškozovat individuální práva spotřebitelů na ochranu jejich soukromí.

„Vůči prodejci těchto výživových doplňků již v České republice koná Státní zemědělská a potravinářská inspekce, která společnost působící i na Slovensku zavázala ve správním řízení řádně a zřetelně informovat spotřebitele na objednávkových letácích nebo v telefonickém rozhovoru o tem , že vyjádřením souhlasu vstupují do věrnostního programu, „ informovala Soňa Kubáni z Evropského spotřebitelského centra v ČR a dodala, že v České republice již bylo iniciovAno soudní řízení.

„Přestože lze v České republice společnost tyto povinnosti uložené správním orgánem dodržuje, na Slovensku se však podle našich podnětů tak neděje. Je možné, že spotřebitel opravdu projevil souhlas se zasláním, to se však zjistí až při řešení konkrétního podnětu, „ uzavřela Soňa Kubáni.

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.