Vrátenie telefónu kúpeného přes internetový obchod. To je možné považovat za bežnú prax a zároveň prá ve, které jak spotřebitelia máme. V minulosti neznáme, postupne objavované právo se stáva i v našich končinách konečne realitou.
Je důležité uviest, že postupné zavádzanie práva na vrátenie zboží kúpeného cez internetový obchod vyvolávalo množstvo nejasných otázok a úprimne musíme priznat, že nebylo vůbec výnimočné, když se predajca tváril, že se ho táto povinnosť netýka. Zákon se však i pod tlakem Európskej únie v roku 2014 zmenil a dnes tu máme jasnejšie a hlavně lepšie pravidlá. I z důvodu, že stále existujú internetové obchody, které vůbec nereflektujú na svoje povinnosti při vrátení zboží, bližšie sa pozrieme na to, jak se můžeme jak spotřebitelia zachovat.
Kdo je spotřebitel?
Základným predpokladem k tomu, aby sem mohli uplatňovat svoje práva při vrátení zboží je, že máme postavenie spotřebitela. Tím se rozumí vždy iba fyzická osoba, která navíc nesmie daný zboží kupovat pro výkon svojej podnikateľskej aktivity, zamestnania nebo povolania. Čiže musí ho kupovat pro svoju osobnú potřebu. Když máme tuto podmienku splnenú, můžeme se vrhnút na jednotlivé kroky, ako vlastne celý mechanizmus vrátenie zboží funguje.
Nákup přes internet
Samotné objednanie telefónu přes internetový obchod je ve svojej podstate uzatvorenie kúpnej zmluvy. Zákon používa ne celkem bežnú definíciu, když pod nákupum v internetovem obchode tento definuje jak uzatvorenie zmluvy mezi predajcem a spotřebitelem za použitia výlučne jedného nebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie, a to bez toho, aby se predajca a spotřebitel fyzicky stretli (napr. s použitím webu, e-mailu nebo faxu). Áno, když když si objednáte zboží přes e-mail, je to považované za uzavretie zmluvy rovnakou formou, jak je nákup přes e-shop.
Pro naše účely sme zúžili pohled výlučne na nákup zboží (mobilného telefónu), teda zboží, který se vrátit dá. Zákon totiž obsahuje výpočet takých zboží a služeb, které se po zakúpení už vrátit nedají (velmi často se zákazníci domnievajú, že se dá vrátit všetko, ale když napríklad kúpite přes internet DVD s obrazovo-zvukovým obsahem, teda film a rozbalíte po objednaní ochranný obal, nárok na vrátenie už nemáte).
Dostali ste darček a chcete ho vrátiť?
Aby sme mali zachované právo na vrátenie zboží, tak musíme pristúpiť k jednostrannému ukončeniu kúpnej zmluvy a to tím, že od nej odstúpime. Lhůta na odstúpenení v súčasnosti 14 kalendárnych dní a jej začiatok se počíta pri elektronike okamihem převzetí zboží. Ve většině prípadů si zboží prevezmeme osobne a toto je den, od kdy se práve uvedených 14 dní začína počítat, přičemž prvý den (teda den převzetí telefónu) se do této lehoty nezapočítava.
Je důležité upozornit na to, že stále je množstvo internetových obchodů, které mají na svojich web stránkach uvedené údaje o tem, že od zmluvy se dá odstúpit do 7 pracovných dní. Táto lhůta je však od 13. júna 2014 zmenená a to práve na 14 kalendárnych dní. Samotné vrátenie zboží je jednoduchá forma úkonu, hlavně z toho důvodu, že zákon ukladá predajcovi poskytnút každému kupujúcemu formulár na odstúpenie, kde jsou už predtlačené údaje a stačí ich vypísat. Akou formou se od zmluvy odstupuje, do kolik dní mi musí predajca vrátit uhradenú sumu za telefón a kedy a akým způsobem musím na druhej strane zaslat zakúpený telefón jak spotřebitel zpět predajcovi, si poumíme v druhem pokračovaní.
clanok vznikol v spolupraci s Advokátskou kanceláriou Fiľo & Partners, s.r.o. (www.akfp.sk[1])
Tagy : E-shopy lhůta na vrátenie zboží vrátenie zboží[2][3][4]
References
- ^ www.akfp.sk (www.akfp.sk)
- ^ E-shopy (www.mojandroid.sk)
- ^ lhůta na vrátenie zboží (www.mojandroid.sk)
- ^ vrátenie zboží (www.mojandroid.sk)