Digitálny predaj bankových produktů na pobočke šetrí nejen čas, ale je i ekologický.
V klasickej kamennej bankovej pobočke je takřka všetko spojené s tlačou celé kopy papiera. V súčasnosti však už banky postupne pristupujú k elektronickému vybavovaniu zmlúv. Pro některé z nich je digitalizácia samozrejmost, jiné na využití možností digitálnej identifikácie klienta jen pracujú.
Půjčka s digitálnym podpisom
Od decembra si zákazníci VÚB banky můžou zařídit půjčku na pobočke podstatne rychléjšie a bez papiera. Celý proces se totiž presúva z papierových tlačív a zmlúv na displej tabletu a v závere postačí jeden podpis – opät jen digitálny. Jak povedala vedúca oddelenia E – biznis ve VÚB banke Mária Horecká, nevyhnutnú dokumentáciu netreba tlačit. Stačí ji archivovat v Nonstop bankingu nebo v mobilných zariadeniach.
„Digitalizácia predaja na pobočke zákazníka jednoznačne odľahčí, no zároveň ostane zachovaná jeho základná charakteristická črta – osobný kontakt. Predajem zákazníka naDále prevedie profesionálny pracovník, který mu dokáže zodříct akékoľvek otázky,“ skonštatovala Horecká. VÚB banka má snahu dostat všetku dokumentáciu do elektronickej podoby a chce využívat bezpapierové možnosti i při ostatných produktoch.
Spotřeba papiera se zníži
Je to rychlé, ekonomické i ekologické a naDále osobné. “Ľudia to určite ocenia. Není to jen o čase a pohodlí, je to i ekologické riešenie,” povedal šéfredaktor portálu TouchIT Ondrej Macko. V pobočkách Slovenskej sporiteľne mají už od roku 2013 Specialne podpisové tablety. „Tie nám pomáhajú lepšie uspokojovat potřeby našich klientů, zvyšujú komfort při obsluhe a v neposlednem rade výrazne šetria spotřebu papiera v pobočkách,“ informuje mluvčí Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.
Prostřednictvím podpisových tabletů je možné v sporiteľni dělat všechny důležité bankové transakcie, jak vklady, výbery, platobné príkazy, zadávat podpisové vzory a Další. „Najnovšie od apríla 2015 sme do nich pridali i možnost získat osobný účet a sporenie k osobnému účtu v pobočke bez nutnosti tlačit a podpisovat papierové zmluvy. Kompletnú zmluvnú dokumentáciu klienti pohodlne podpíšu v podpisovem tablete, a tá se im následne odošle do internetbankingu, kde ji mají kedykoľvek k dispozícii,“ uviedla Cesnaková.
Účty přes web
Slovenská sporiteľňa před několika týdnemi začala klientům přes novú webstránku nabízít účty. Jde čisto on-line proces. Klienti nemusia chodit do pobočky ani za nimi neposielajú kurýrů s papierovou zmluvou. Potřebné dokumenty podpíšu elektronicky a následne im ich sporiteľňa zašle do internetbankingu, teda si ich nemusia tlačit ani archivovat v papierovej podobe.
„U nás to nabízíme naozaj od začiatku do konca celé on-line, s využitím web kamery. Navíc si takto můžou otvorit účet i Lidí, kteří ještě ne jsou naši klienti,“ povedala Cesnaková ze sporiteľne. A jak doplnila, v najbližšem období si Lidí budou môct takto jednoduše a on-line zobrat od sporiteľne i spotřebné úvěry.
Jak celý proces funguje, si můžete pozriet v inštruktážnem videu:
[embedded content]
Zdroj: SLSP
I digitálne a i na papieri
UniCredit Bank bežnú agendu včetně internej komunikácie a databázy svojich klientů vedie digitálne. Zmluvy a dokumenty uchováva navíc i na papieri. U všech bankových systémoch UniCredit Bank kladie dôraz na ich spoľahlivost a rychlest samotných procesů, samozrejme při zachovaní bezpečnosti a ochrany osobných údajů. Prima banka v súčasnosti už pristúpila k elektronickému vybavovaniu některých zmlúv se svojimi existujúcimi klientmi a postupne se rozsah takto spracovaných zmlúv bude zvyšovat.
Digitalizácia predaja a inovácie i v této oblasti patria mezi kľúčové strategické aktivity Tatra banky a banka se nimi zaoberá kontinuálne. „Už dlhodobo máme funkčný digitalizovaný podpis snímaný tabletem na pobočke, kterým umožňujeme realizovat hotovostné transakcie efektívne a s maximálnou bezpečností. Uvažujeme i o postupnej implementácií Dalších riešení, které by pokrývali väčší rozsah služeb a produktů, mimo technických a ekonomických aspektů však musíme brat do úvahy i súčasnú legislatívu,“ povedala mluvčí Tatra banky Zuzana Povodová.
Některé banky zaostávajú
Otázka digitalizácie pobočiek je predčasná napríklad pro OTP Banku Slovensko. „Na využití možností digitálnej identifikácie klienta pracujeme, ale v této chvíli by bylo predčasné ich konkretizovat. Čo můžem potvrdit je, že v prvém kvartáli 2016 začne OTP Banka využívat biometrický podpis pro identifikáciu klienta při vybraných bankových operáciách realizovaných v pobočke,“ priblížil hovorca OTP Banky Peter Ohrajter.
Sberbank Slovensko se snaží o znižovanie spotřeby papiera. Darí se jej to díky postupnému zefektívňovaniu procesů a čoraz väčšiemu využívaniu digitálnych technológií. Cieľem banky je v znižovaní spotřeby papiera pokračovat. „Priebežne preto zvažujeme množstvo opatrení v tomto smere. V budoucnosti to možno bude i zavedenie bezpapierovej pobočky, nateraz však se zavedením podobnej novinky v pobočkovej sieti Sberbank Slovensko nepočítame,“ dodal hovorca Sberbank Slovensko Jakub Mendel.
ČSOB aktuálne nabízí klientům viacero služeb prostřednictvím portálu – klientskej zóny “Moja ČSOB”. Vedia si tam zriadit a elektronicky podpísat napríklad bežný účet, sporiaci účet či spotřebný úvěr. V případě těchto troch spomínaných produktů se jedná o on-line nákup, kde se zmluvná dokumentácia vygeneruje ve formáte PDF a po podpise je uložená do sekcie “Moje zmluvy”.
Poštová banka umožňuje klientům v rámci legislatívnych možností posielat vybrané dokumenty elektronicky na jeho e-mailovú adresu a teda není nutné ich tlačit a odovzdávat osobne na obchodnem místě. Napríklad při vkladových produktoch jsou to všeobecné obchodné podmínky, úrokové oznámenie, obchodné podmínky pro vkladové produkty, reklamačný poriadok a podobne.
On-line banky jsou naozaj on-line
Banka Zuno jak on-line banka má proces vybavenia půjček plne digitalizovaný. Klient zariadi všetko on-line a zmluvnú dokumentáciu mu banka poskytuje v digitálnej podobe, přičemž si ji může stiahnut k sebe do počítača nebo ji nájde ve svojem on-line bankingu. Odsouhlasenie zmlúv je možné taktéž v on-line bankingu a pomocou SMS kódu. Potřebné dokumenty (potvrdenia o příjme a podobne) je možné zaslat i eemailem nebo nahrat přímo pomocou Zuno aplikací. „Rovnakým způsobem, teda bezpapiero ve, je možné v případě voľby on-line založit si v Zuno banke i účet,“ doplnil PR manager Zuno Bank Ivo Trávniček.
Klienti mBank si můžou vybrat, či preferujú elektronické zaslání náležitostí nebo papierovú formu. Napríklad v případě, že klient vyplní žádost o spotřebitelský úvěr on-line a podpíše ji SMS správou ve svojem internetovem bankovníctve, papierovanie úplne odpadá. Banka zároveň dlhodobo zasiela obchodné podmínky, sadzobníky a výpisy z účtů e-emailem, pokud klient vyslovene nepožaduje papierovú verziu. „V súčasnosti spúšťame interný projekt elektronického objednávkového systému, který nám pomůže zbavit se papierových dokumentů při objednávaní zboží a služeb v rámci banky,“ uzavrel hovorca mBank Tomáš Palovský.