Takřka v polovici vlaků chýbajú miesta pro bicykle.
BRATISLAVA. Je pekné sobotné r ano, do osobného vlaku z Trnavy do Smoleníc se snaží nastúpit skupinka cykloturistů.
Ich výlet do Malých Karpát komplikuje preplnený oddiel pro bicykle, který už zabrali iní výletníci. Skupinka se rozdeľuje a usiluje se napratat do bežných vozňů.
Podobné situácie se s nástupem letného běhemia opakujú na železniciach každoročne. Železničná spoločnost potvrdzuje, že zájem cyklistů o vlaky rastie.
Presné údaje nemá, takže predáva lístky iba celkově na batožinu. „Vyše 90 percent přepravených batožín však tvoria bicykle,“ vraví mluvčí spoločnosti Jana Morháčová.
Než v roku 2012 přepravili okolo 70-tisíc batožín, vlani to už bylo 74-tisíc. Teplá zima a jar priali cyklistem i tento rok, železnice odhadujú, že za prvý štvrťrok ich previezli už dvanásťtisíc, o štyridsat percent víc jak před rokem.
Železnice nemají presné údaje ani o tem, na akú vzdialenost cyklistů najčastejšie vozia. Výnimkou jsou některé rýchliky či mezinárodné vlaky, kde treba rezerváciu.
„Priemerná přepravná vzdialenost při rezervácii na bicykel je 244 kilometrů, co je akoby cesta mezi Košicami a Žilinou,“ vraví Morháčová.
Prečítajte si též:
Pomáhajú eurofondy
Hoci prístup našich železníc k cyklistem oproti viacerým krajinám na Balkáne či na východ od nás dnes už milo prekvapí, štandard z Rakúska či hoci i z Česka zďaleka nedosahujeme.
„Situácia není vyhovujúca a stále se nedá porovnat s okolitými krajinami. Vidím tam však zlepšovanie v prístupe personálu i při obmenách a rekonštrukciách vozňů,“ hovorí národný cyklokoordinátor z ministerstva dopravy Peter Klučka.
Z 1417 vlakových spojů, které Železničná spoločnost denne vypraví, spĺňa štandardy vytýčené naším ministerstvem dopravy iba 55 percent. Tie hovoria, že ve vlakoch by malo být na každých sto sedadiel aspoň jedno místo pro bicykel.
Tyto štandardy by se podle ministerstva mali postupne zvyšovat. V diaľkových vlakoch by do roku 2020 malo být jedno místo pro bicykel na každých 40 sedadiel, na regionálnych linkách to má být už o dva roky dřív.
Lepšie podmínky jsou v 32 nových súpravách nakúpených z eurofondů. Je v nich pät až desat miest vyhradených pro cyklistů. Z tisíc vozňů, které Železničná spoločnost vlastní, jsou dnes držiaky na bicykle v 183.
Predseda Slovenského cykloklubu Juraj Hlatký upozorňuje, že všetko není iba o počte cyklovagónů. Železnice by podle neho mali k podpore cykloturistiky pristupovat koncepčne.
„Na Slovensku se nachádza zhruba 13-tisíc kilometrů vyznačených cyklotrás, no táto siet je velmi nerovnomerná,“ upozorňuje.
V některých lokalitách, jak jsou Turiec, Kysuce, Malé Karpaty či Slovenský raj, by se podle neho uživili i posilnené cyklovlaky, než v jiných regiónoch, napríklad v některých častiach južného Slovenska, „nebudou mít koho voziť“.
Neprajné stanice
Železničná spoločnost tvrdí, že na zájem cestujúcich reaguje. Príkladem je zaradenie Dalšího cyklovozňa do šiestich vlaků na trase Bratislava – Košice, které plánuje od budouceho týdne.
V ústrety vychádza i denným cyklistem, kteří kombinujú vlak s bicyklem při přeprave do práce. Od tohto týdne si pro bicykel můžou kúpit za 4 eurá týždenný a za 8 eur měsíčný lístok.
Při dnešnej ceně 1,50 eura za jednu jazdu by cyklista, který by vlakem cestoval 20 dní v měsíci, zaplatil až 60 eur.
Klučka však upozorňuje, že denní cyklisti se boria i s Dalšími problémami. „Na staniciach pretrvávajú veliké nedostatky při zabezpečení bezbariérového prístupu cyklistu k vlaku, chýbajú i strážené parkoviská pro bicykle.“
Národný cyklokoordinátor a ŽSR by preto už tento týžden mali vytypovat prvé stanice, kde začnú tyto štandardy zavádzat.