Tento ročník canneském festivalu se věnoval tématu branded content & entertainment. Na mnoha přednáškách bolí přítomni, pokud ne rovnou hlavními spíkrami, hvězdy typu Foresta Whitakera, Smokeyho Robinsona či otylý brazilského exfutbalistu Ronalda. Hvězdná charisma mě nechává chladnou a tak jsem většinu těchto seminářů obešel. Opravdu ani v době, když jsem byl úplně největším fanouškům Pearl Jamu, nikdy mi nad postelí nevisel jejich poster. Připadal bych si jako ňouma.
Nakonec jsem z čisté zvědavosti v pátek zašel na přednášku s názvem Debborah Harry of Blondie Headlines. Debbie byla zlatá, ale většinu času jí musel podsouvat už v otázce odpovědi výmluvný Tim Mellors, jinak by z ní nedostal pořádnou větu. Stydlivá holka. Alespoň nakonec zazpívala.
Pro mě závěr týdne patřil ikonám reklamy. Nikdy jsem si na nějaké odpadávání z osobností nepotrpěl, ale vidět rozhovor Dana Wieden (Wieden + Kennedy) s Johnem Hegarty (BBH) byl zcela skvostný zážitek. Oba charismatičtí pánové už 30 let řídí veleúspěšné vlastní firmy a přes jiskřivé konkurenci je vidět, jaký ohromný a přátelský respekt k sobě přechovávají. Jeden závidí druhému práci pro Old Spice, druhý nesnáší prvního za výbornou komunikaci pro Xbox a při tem všem si podávají ruce a sdílejí v jádru velmi podobné názory na reklamu.
Dan Wieden si musel tento ročník festivalu mimořádně užít, protože byl zároveň oceněn Lvem sv. Marka za výjimečný přínos k reklamě a jeho agentura z Portlandu (kde v … je Portland?) Se stala nejúspěšnější agenturou festivalu. Hegarty musí zatínat pěsti.
Stejně v dobré náladě při otevřené láhvi vína proběhl i rozhovor Jeffa Goodbye se svým klientem – brand managerem General Motors Joelem Ewanickem v semináři „Může být klient vaším přítelem?“. Tito dva pánové postavili v USA na nohy Hyundai, oživili zašlou slávu Chevroletu a vztah klient – agentura vůbec nepošramotil jejich přátelství. Když se Joel stal manažerem General Motors, vůbec neváhal, komu má svěřit kompletní komunikaci pro své značky. Klidně i bez tendru. Odvaha a nápady nechybí, o čemž svědčí například tato skvělá srovnávací reklama, na kterou Joel jako klient řekl „Pokud Ford přežije konec světa, pak se omluvíme!“:
A samozřejmě pátek byl velkým dnem prejektu Re: Brief. V Google se rozhodli vzít čtyři kultovní reklamy z minulosti (Coca-Cola – Hilltop, Avis – We Try Harder, Volvo – Drive it like you hate it, Alka Seltzer – I can’t believe I ate the whole thing), vytáhli z penze jejich tvůrců a každou se snažili aktualizovat do dnešních dob za použití současné technologie.
Nešlo vůbec o předělání spotů / reklam, ale o jejich posun do online či spíše cyber rámce. Myslím, že hlavně Coca-Cola se mimořádně vydařila. Ze spotu s mladými hipík zpívajícími na kopci o tem, jak by chtěli koupit celému světu kolu, se za spolupráce šikovných chlapců z Googlu opravdu podařilo doručit kolu komukoliv na světě – pomocí speciálně upravených automatů na nápoje, kam mohl člověk poslat i svůj message. Google dělá tyto věci perfektně a lépe PR pro sebe jako firmu, která virtuální svět posouvá stále do nových dimenzí, si asi těžko vůbec představit. K projektu připravili i hodinový dokument, který stojí určitě za zhlédnutí:
No a na závěrečné předávání cen byl tak nátresk, že jsem se už dostal jen do sálu, kde běžel přímý přenos. Škoda. Absolutním vítězem byl spot pro Chipotle Back to the Start (i když jsem ho tipoval spíše na cenu Film Craft). Tento projekt získal grand prix iv nové kategorii Branded obsah & entertainment. Tato kategorie se zdá být neuvěřitelně široká a snad i Slovenské reklamním tvůrcem dává trochu větší prostor, kde by se dalo uspět. Protože skutečně ve většině zaběhnutěch kategorií platí, že velký klient dělá lva. A s filmovým mistrovstvím vítězů v Cannes se naše TV spoty přece jen nedají srovnávat.
Štefan Andrej Čo, Associate Creative Director, Wiktor Leo Burnett
Pro Mediální připravila kreativní agentura Wiktor Leo Burnett.
Vítěze jednotlivých kategorií najdete na blog.cannespredictions . cz / [1]
References
- ^ blog.cannespredictions . cz / (% 20http)