Koupě zboží přes elektronický bazar nebo aukci je stále populárnější. Základním kamenem jsou obchodní podmínky a celý systém prodeje. Jak postupovat v různých případech při koupi zboží přes bazar se dozvíte v následujícím článku.

Při koupi zboží nebo služby přes elektronický obchod postupuje prodávající [1] na základě občanského zákoníku (OZ) a Zákona o ochraně spotřebitele. Má vypracované standardní obchodní a dodací podmínky, reklamační řád. To ale při elektronických bazarech neplatí. Zabývat se budeme jen koupí od fyzických osob ve občanského zákoníku. Tyto inzeráty tvoří většinu v Bazarové portálech. Je zde nabízené zboží systémem jednoduchého fóra. Uživatelé přidávají sami, případně po schválení administrátorem své inzeráty s popisem, fotkou, cenou a podobně. Provozovatel zajišťuje pouze dostupnost stránky a její funkcionality.

Michal nabízí mobil za 120 přes bazar, jaké jsou podmínky?

Michal nemá odpovědnost za vady, které se projeví po prodeji použitého zboží. Má odpovědnost jen za vady, o nichž ví a je povinen kupujícího při sjednávání kupní smlouvy na ně upozornit (§ 596) OZ. Pokud by na ně neupozornil, má kupující právo na přiměřenou slevu ze sjednané ceny odpovídající povaze a rozsahu vady; jde-li o vadu, která činí věc neupotřebitelnou, má též právo od smlouvy odstoupit. Právo odstoupit od smlouvy má kupující i tehdy, jestliže jej prodávající ujistil, že věc má určité vlastnosti, zejména vlastnosti kupujícím vymíněné, anebo že nemá žádné vady, a toto ujištění se ukáže nepravdivým (§ 597) OZ. Toto právo má kupující uplatnit bez zbytečného odkladu. Doporučuji proto při převzetí zboží vyzkoušet všechny funkce a vlastnosti.

Pokud se odesílá předmět koupě na místo plnění nebo určení, není kupující povinen zaplatit cenu, dokud nemá možnost si předmět koupě prohlédnout (§ 591) OZ. Problém je, že uplatnění tohoto požadavku omezují samotné doručovací služby [2] . Nemají povinnost to vykonat. § 591 řeší vztah mezi Michalem a kupujícím, nikoliv kurýrní službou. Ověřte si dopředu doručovatelské služby a zjistěte, zda Vám otevření před zaplacením umožní. Pokud chcete mít jjistotu, vybírejte si doručovatele Vy a zaplaťte přepravu.

Zboží je v záruce, je doručen v pořádku, ale pokazí se před skončením záruky.

Mobil je v záruce od prodejce. Cena je dohodnuta a po odeslání dobírkou je i vyplacena. Zboží je funkční a odpovídá popisu. Čo když se později porouchá? Nový majitel nemá žádný vztah s prodejcem. Pokud ho bude chtít reklamovat, je nutné aby Michal doložil i fakturu nebo doklad o koupi. Pokud je na faktuře jméno, nebo je zboží oficiálně zaregistrován u výrobce, může nastat problém. Záruka totiž neprochází automaticky z původního na nového majitele. Při koupi je nutné vyžádat si zmocnění pro účely reklamace a opravy zboží, pokud to Čo kupujete ještě záruku má.

Zboží je po záruce, je doručen v pořádku, ale pokazí se později.

Při pozáruční opravě elektroniky (notebooky, mobily, televizory, satelity, pračky, ledničky, …) se může stát, že bude servis od Vás požadovat kupní prodejní smlouvu – doklad. Je to potvrzení o tem, že zboží není kradený a opravdu jste jeho majitelem. Může být totiž stále registrovaný na Michala. Stejně pomůže i zmocnění k reklamaci a opravě, i když už samotná záruka neběží. Vždy závisí na konkrétním servisu, standardem bývá, že tyto doklady nepožadují. Na trhu spotřební elektroniky ale výrobci poskytují různé akce spojené s registrací výrobku. Je proto pravděpodobné, že registrace i kontrolují (budou kontrolovat) při opravách.

Zboží je doručen nekompletní, poškozený, zkažený, nebo je v balíčku kámen.

Nepříjemnost. Pokud Vám kurýr neumožnil zboží rozbalit při zaplacení, nebo jste balík z pošty rozbalili až doma a prodejce bude tvrdit, že vše odeslal v pořádku, rozhodně jedině soud. Pokud jde o zjevný podvod, případ třeba ihned nahlásit doručovací službě a kontaktovat policii. Pokud jde o chybějící části nebo drobné poškození, je vhodné nejprve kontaktovat prodejce a pokusit se slušně vysvětlit problém. Prodejce to může uznat, omyly se stávají. Vaše důkazy podložte fotografií nebo záznamem. Reklamaci, žádost o slevu nebo výzvu na odstoupení smlouvy posílejte vždy písemně a doporučeně. Ne emailem ani telefonicky.

Otázka do diskuse

Reklamace proběhla úspěšně, výsledkem je dobropis

Michal koupil mobil za 320 . Vám ho prodal za 120 . Máte zmocnění na opravu, ale od prodejce dostanete návrh na vrácení kupní částky. Komu ji má prodejce vrátit a proč?

Starší článek autora Příliš inteligentní reklama od Cetelemu

References

  1. ^ postupuje prodávající (www.pravaspotřebitela.sk)
  2. ^ samotné doručovací služby (michalovce.korzar.sme.sk)

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.