Přes noc jsou podatelny úřadů zavřené, nejdou proto ani ty digitální. O Daniar to neplatí.
BRATISLAVA. „Na klávesnici musíte zadat šestimístný kód,“ říká pracovnice policie. Ukazuje na drobnou klávesnici, která se podobá platebnímu terminálu v obchodech.
šestimístné číslo musí zadat každý, kdo chce využívat elektronický občanský průkaz na založení firmy či přiznání daní přes web.
Vybavení výměny starého občanského za doklad s čipem zabere asi pět minut. Kromě bezpečnostního kódu, který je třeba zadat, se návštěva policie neliší od jjiných vyřizování: podepíšete papírovou žádost, zaplatíte poplatek, absolvujete focení a nasnímání podpisu.
Občanské s čipem vydává policie od pondělí. Kdo o nový doklad žádal dříve, dostane ještě průkaz bez čipu.
Úspěch se ukáže ve středu
Inovovaný informační systém, který ministerstvo vnitra nasazovalo od pátku, neměl během pondělka výpadky. Policejní ředitelství dostali i první zásilky s čtečkami, které budou mít grátis ti, Čo budou chtít nový doklad používat i digitálně na podepisování dokumentů.
Zda byl start digitalizace dokladů totožnosti úspěšný, se ukáže nejdříve ve středu. Tehdy si totiž budou moci funkčnost digitálního podpisu vyzkoušet první lidé. Pro eobčanske si tehdy přijdou ti, Čo si v pondělí zaplatili dvacet eur za jejich expresní vydání.
Jinak stojí výměna dokladu 4,50 eura. Nový doklad máte nejpozději za měsíc, ale v praxi dříve, asi o deset dnů.
Stát už na web zavěsil software, kterým lze dokumenty digitálně podepisovat. Zatím se dá využít při podpisu dokumentů v počítači, které pošlete na úřady přes e-mail.
Přes noc je web zavřený
I když se komunikace se státem usnadní, stále je třeba si dát pozor na zákonné lhůty. Některé úřady totiž nepřijímají digitálně podepsané dokumenty nepřetržitě, ale jen v pracovní době.
Například soudy [1] a ministerstvo spravedlnosti mají zapnuté elektronické podatelny pouze v pracovních dnech od 9 . do 13. hodiny. „Podání přijaté mimo tuto dobu budou vybaveny následující pracovní den,“ vysvětluje ministerstve. Přes web se tedy nepůjdou zatím posílat dokumenty na poslední chvíli.
Platí to io živnostenských úřadech. Jejich služby jsou dostupné sice kdykoliv, tedy e-tiskopis na zrušení či založení živnosti vyplníte iv noci, ale úřady ho nepřijmou.
„Pokud se e-podání udělá v úředních hodinách, tento den a čas je dnem doručení. Jinak je to následující pracovní den, „říká Alena Koišová z ministerstva vnitra.
Daňové úřady podle mluvčí daňováků Patricie Macíková přijímají dokumenty s digitálním podpisem nepřetržitě, výjimkou je jen údržba systému. Daně [2] se tedy dají podat i přes noc.
Rozdíly by mohly zmizet příští rok, kdy začnou první úřady naplno komunikovat přes centrální web Slovensko.sk, kde budou mít zřízenou datovou schránku. Ta by měla fungovat nepřetržitě a doručení podání nebude možné zpochybnit.
Navíc stát přes web nabídne e-formuláře na různé dokumenty a podepisovat se budou dát přímo přes internetový prohlížeč, což by mělo usnadnit práci s digitálním podpisem a tím zvýšit jeho popularitu.
Přečtěte si také: