Marketingové společnosti zneužívají důvěřivost a dobrou vůli spotřebitelů.
„Do poštovní schránky mi byly vhozené výživové doplňky od společnosti NaturaMed Pharmaceuticals sro, které jsem si nikdy neobjednal. Prodejci jsme je odeslali zpět s výpovědí jakékoliv smlouvy a důrazným oznámením, že jsme si nic neobjednali „ uvádí ve svém podnětu spotřebitel, který mě dnes díky výživovým doplňkem opletačky s inkasní společností Intrum Justitia sro Ta je mandatářem české obchodní [1] společnosti NaturaMed Pharmaceuticals sro která se specializuje na prodej výživovžch doplňků s obsahem Omega 3 nenasycených mastných kyselin, různými marketingovými praktikami, jak na území Česka tak i na našem území.
Jednou z takových praktik je poskytnutí spotřebiteli prvního zkušebního balička grátis, resp. jen za cenu poštovného a balného. Při dalším doručení výživových doplňků je již spotřebiteli účtována plná částka, kterou je spotřebitel nucen uhradit pod hrozbou exekuce.
„Spotřebitele důrazně upozorňujeme, aby vzaly na vědomí skutečnost, že vlastnoruční podpis není podmínkou pro uzavření smluvního vztahu. Právní úkon – uzavření smlouvy, lze provést i na dálku např. telefonický [2] a to vysloveným ústním souhlasem či potvrzením objednávky. „ uvedl generální ředitel Spotřebitelského Centra Miroslav Antoňkdyž. Ten dodává, že řízení obchodní [3] společnosti je v rozporu se zákonem na ochranu spotřebitele, což odůvodňuje tím, že společnost při tomto zásilkovém prodeji spotřebitele dostatečně neinformuje v telefonickém [4] rozhovoru, že jde o věrnostní program [5] , nebo o zasílání opakovaných dodávek. Prodejce při prodeji využívá agresivní obchodně [6] praktiky. Jejich používání je však zákonem zakázano.
Spotřebitelé, kterým byly doručeny zkušební balíčky výživových doplňků nebo jiného zboží do jejich poštovních schránek, nejsou ze zákona (dle Občanského zákoníku § 53 odst.. 8) povinni od smlouvy odstoupit, ani takovou nevyžádanou zásilku vrátit, natož ne hradit nějaké finančně plnění. Balení je přizpůsobeno velikosti běžné poštovní schránky, tedy je možne zásilku jednoduše vhodit do schránky bez toho, aby spotřebitel zásilku prebral.Predávajúci neví prokázat, že zásilka byla doručena nakolik není zasílána doporučenou poštou.
Podle Antoňaka existuje důvodně podezření, že prodejce se spoléhá na dobrou vůli spotřebitelů. Ti, odstoupením od smlouvy, resp. vrácením zboží poskytují prodejci své kontaktní údaje. Právě odstoupení od smlouvy nebo jakákoli jiná komunikace ze strany spotřebitele může sloužit na vylekaní adresy a jjiných kontaktních údajů od spotřebitelů za účelem opětovného zasílání nevyžádaných zásilek. Toto řízení může poškozovat individuální práva spotřebitelů na ochranu jejich soukromí, protože prodejce k uchovávání jejich osobních údajů předem nedelegovali ve smyslu platné legislativy.
„V projednávané věci vůči prodejci těchto výživových doplňků již v České republice koná Státní zemědělská a potravinářská inspekce, která společnost působící i na Slovensku zavázala ve správním řízení řádně a zřetelně informovat spotřebitele na objednávkových letácích nebo v telefonickém [7] rozhovoru o tem, že vyjádřením souhlasu vstupují do věrnostního programu [8] . V dané věci bylo iniciovAno také soudní řízení, které probíhá v České republice. „U vádět Soňa Kubáni z Evropského spotřebitelského centra v ČR, které se zabývá řešením přeshraničních spotřebitelských sporů.
„Přestože lze v České republice NaturaMed Pharmaceuticals sro plní tyto povinnosti uložené správním orgánem, na Slovensku podle našich podnětů se však tak neděje. Je možné, že spotřebitel opravdu projevil souhlas se zasláním, to se však zjistí až při řešení konkrétního podnětu. „ uzavřela Kubáni.
Originál článku: Under Creative Commons License: Attribution
Follow us: @ Consumer_Center on Twitter | centrumochrany on Facebook [9] [10] [11] [12]
References
- ^ obchodní (antonkdyž.eu)
- ^ telefonický (antonkdyž.eu)
- ^ obchodní (antonkdyž.eu)
- ^ telefonickém (antonkdyž.eu)
- ^ program (antonkdyž.eu)
- ^ obchodně (antonkdyž.eu)
- ^ telefonickém (antonkdyž.eu)
- ^ programu (antonkdyž.eu)
- ^
- ^ Attribution (creativecommons.org)
- ^ @ Consumer_Center on Twitter (ec . tynt.com)
- ^ centrumochrany on Facebook (ec.tynt.com)
Komentáře